Wordt ik af en toe gehacked of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JB47

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
28
Hopelijk is hier iemand die mij kan helpen het volgende op te lossen. In mijn buurt zijn veel wifi netwerken en ikzelf gebruik ook een router.Mijn vrouw en ik hebben identieke DELL laptops, elk met windows 8.1 en 64 bits. We gebruiken de classic view, dus maken regelmatig ook gebruik van de Explorer/verkenner. Daarbij valt op dat er onder “Netwerk” niet alleen onze router te zien is, maar ook een andere! Ik kan daarvan de eigenschappen inzien, maar dan alleen de eerste tab, andere zijn niet zichtdbaar. Het gaat om een DrayTek Vigor 2132 series. Ik zie ook het Mac adres en een serie nummer dat er nogal kunstmatig uitziet; 123456789...... Als ik in onze eigen router kijk, zie ik geen andere aangesloten apparaten dan onze eigen laptops, maar het lijkt erop dat onze laptops tevens verbinding maken met deze “spook”router. Als ik hem oproep door de eigenschappen een paar keer achter elkaar op te vragen, verdwijnt hij vaak een tijdje om even later weer te verschijnen. Omdat het verschijnsel zich nu weer afgelopen zondagmiddag voordeed en op de meeste dagen niet, heb ik het gevoel dat dit geen toeval is, maar dat iemand bewust probeert te hacken.
Kan iemand me vertellen of dat klopt? Hoe kan een vreemde router in mijn netwerk zichtbaar zijn? En betekent dit altijd dat onze laptops ongewild in verbinding staan met een vreemd netwerk naast ons eigen netwerk? Hoe werkt dat dan? En hoe kan ik dat blokkeren?? Ik heb geen idee welke van de netwerken in de buurt het betreft, want het ding toont zijn merk en type, niet de netwerknaam. (zoals ook mijn eigen router doet onder Explorer/Network).
De netwerkkaart in mijn laptop is een DELL Wireless 1705, gemaakt door Atheros Communications, met een network adaptor van Realtek.
Ik gebruik Avira antivirus, de betaalversie. Mijn eigen router is een Dlink DIR636-L.
P.S. geen van onze beide laptops zijn ooit aangesloten geweest op een "openbaar" netwerk.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Jaap
 
Maak je gebruik van Powerline adapters in je netwerk?
 
Je ziet een andere wifi router die de wifi adapter ziet.......

Kijk bij netwerken zoeken, zal die ook wel bij staan.
 
Zelf denk ik dat het iemand is die experimenteert met zijn router.
Zolang je daar niet op inlogt is er geen probleem.
Jij kunt je inloggen op een andere router, maar niet op een andere pc.
Zo moeten zij ingelogd zijn op jou router, maar dat wachtwoord hebben ze niet, om op je pc te komen.

Anders wordt het als jij je bij dat netwerk inlogt, en dan nog is het niet voor iedereen weggelegd om op je pc tekomen want daar is ook weer een wachtwoord voor nodig.
Als je dan ook nog bestandsdeling uit hebt staan is de kans weer wat kleiner.

Dus, volgens mij hoef je je geen zorgen te maken.
 
Dan gooi je toch die verbinding uit de lijst van de wifi's en je geeft je eigne wifi als voorkeur op om mee te verbinden. Staat ergens bij de eigenschappen van de wifi, heb je vast zo gevonden.....
 
reactie op jullie opmerkingen

Ten eerste de vraag van BluRay: Nee, ik gebruik geen power adapters; weet eigenlijk niet wat het zijn. Van die dingen die gebruik maken van het 220 net? Heb ik niet.
Dan de anderen:
Deze router staat onder Netwerk met zijn Fabrieksnaam; ik kan dus niet zien welk netwerk in de buurt bij hem hoort.
Hij staat dus ook niet (oftewel ik kan hem niet identificeren ) in mijn netwerklijst en zoals ik aangaf, onze laptops zijn nooit buiten ons eigen netwerk verbonden geweest. Omdat ik het bij de router horende netwerk niet ken, kan ik ook niets weggooien.(andre)
Helaas heb ik op dat moment niet de tegenwoordigheid van geest gehad om meteen een screenshot te maken van de eigenschappen, maar een volgende gelegenheid zal zich ongetwijfeld voordoen.
Kostenzer; bedankt voor de poging tot geruststelling, maar het blijft toch wat vreemd. Ik wordt met name achterdochtig van dat serienummer 1234... enz.
En dan Lange Pier; kun je dat wat jij denkt nog wat verder uitleggen? En zou ik daar dan iets aan kunnen doen?
groet!
Jaap
 
Zet je eigen netwerk in een ander sub net... dus bijv 192.168.1.1 tot 192.168.1.254 of192.168.0.1 tot 192.168.0.254...
Als ze blijkbaar in een open net werken met hetzelfde subnet als jij... maak jij het anders...
Ik zie thuis geen andere pc's die in een ander subnet zitten...

en.. je moet geen NETWERK weggooien maar HUN WIFI uit jouw wifi lijst gooien bij de wifi instellingen en je eigen als voorkeur instellen, kun je nooit op hun wifi komen en hetzelfde subnet hebben...

En... alle pc's van wachtwoord voorzien...
 
Dat die router ook bij de wifi draadloze netwerken staat als je erop zoekt.
Mijn buren hebben nu KPN glasvezel met een modem waar ook een wifi router inzit, die zie ik bij netwerk in verkenner maar kan er niet op en kan er ook niks mee.

Je bent toch verbonden via een wps verbinding indien via wifi? en de router is beveiligd met een wachtwoord?
 
Ik zie geen enkel netwerk afkomstig van al die wifi's in de buurt..
 
En als je de persoon niet vertrouwt kan je die zijn MAC-adres vebannen uit je systeem ;) Als je nog steeds niet veilig voelt met het experimenteren, dan kan je je kanaal veranderen ;)
 
reactie op jullie suggesties

Andre: ik heb mijn router altijd al op 192.168.2.1 staan, omdat ik in Frankrijk ook een router heb die 192.168.1.1 gebruikt en dat gaf destijds wat verwarring.En sorry voor de evt. verwarring, maar als ik netwerk zeg, bedoel ik al die wifi's/netwerken die ik in de buurt zie als ik mijn lijst met beschikbare netwerken open. Mijn laptop maakt daar duidelijk alleen verbinding met mijn eigen netwerk/router. En ik zie de DrayTek niet daar. Wat ik bedoel is dit: mijn eigen netwerk heet BENET (SSID), dat is wat je ziet in de "beschikbare netwerken" en dat is ook wat de buurt ziet. Maar onder de explorer/network zie ik geen BENET, maar DIR6363-L, mijn router type. Daar zie ik ook (af en toe en nu al twee dagen dus niet meer) die DrayTek, waarvan ik niet weet welke SSID erbij hoort.
Als dit niet is wat je bedoelt, heb ik jouw opmerkingen niet begrepen, sorry!
Dit is deels ook een antwoord voor Lange Pier; en ja mijn netwerk gebruikt WPA-WPA2 personal beveiliging.
Overigens zie ik in de lange lijst met Wifi's/netwerken in mijn buurt twee onbeveiligde netwerken. De een heet "KPN Fon" en de ander: "AP_501482505".
Kan het zijn dat ik die laatste zie? Want die DrayTek die ik onder Explorer/Network zie heet voluit DrayTekAPs wat zou kunnen staan voor DrayTek Acccess Points.
En pcexpert : kanaal veranderen heeft niet geholpen, heb ik al eerder gedaan.

groeten
Jaap
 
Netwerk.jpg

en zie hier, geen verbinding.......(?)

Netwerk 2.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ok.... nu wordt het iiig wat duidelijker...
De SSID naam heeft niks met de netwerkinfrastruktuur te maken... dus dat die verschillend zijn klopt, is bij mij ook zo....
En met die FON zou Lange Pier wel eens gelijk kunnen hebben...
 
Sterker nog, heb zelf een gasttoegang op mijn router open staan en die wordt ook bij mijn buren gezien in verkenner, eigenlijk ook een hotspot.
 
Ja, ik heb zelf een oude FON.... dus had hem al voordat de rest open ging...
Zal straks eens op mijn laptop kijken of ik hem daar bij mijn net werken zie.. denk het niet want hij heeft een ander subnet en ik heb mijn lokale 192.168.1.1x netwerk in de trusted zone van mijn personal firewall staan...Er is nog een local Fon netwerk maar die gebruik ik nooit... heb andere sterkere wifi's korter bij, de FON is er alleen voor anderen en voor mij in het buitenland... (oa Belgie .. heel erg veel waar je op kunt en daar komen we nog wel eens bij bekenden)
 
Laatste ontwikkeling

Heb contact opgenomen met DrayTek Nederland en ze alle info toegestuurd.
Hierbij de reactie die ik zojuist terugkreeg; lijkt erop dat jullie gelijk hadden. In ieder geval bedankt voor de input en ik denk dat dit onderwerp nu wel kan sluiten.
groeten, Jaap

Netwerk 4.JPG
 
Fijn.... dat het rond is.
Ook weer goed voor ons zelf vertrouwen... ;)

PS: heb net nog even op mijn Netwerk van mijn laptop gekeken via de wifi.... totaal niks anders zichtbaar..... omdat ik een lokale Firewall gebruik met alleen mijn eigen netwerk als "trusted".. dus de rest houdt ie tegen...
 
toch nog een vraag..........

Zoals ik jullie meer dan een week geleden berichtte heb ik DrayTek Nederland benaderd en mijn vragen voorgelegd. Op dat moment had ik zelfs twee vreemde routers in beeld en kon hun MAC adressen lezen. Jullie hebben ook de "geruststellende" reactie van DrayTek gezien.

Is het mogelijk dat DrayTek Nederland met die MAC adressen de instellingen van die routers, die bij een "open" netwerk horen, op afstand kan aanpassen?
Want: het kan natuurlijk toeval zijn, maar ik heb sinds mijn laatste bericht aan jullie die routers, die ik elke dag wel even zag, NIET MEER GEZIEN!
groeten,
Jaap
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan