Wisselende waarde in een veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

PiSang99

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2012
Berichten
31
Hoi allemaal,

Ben al een tijdje aan het zoeken en proberen maar kom er toch niet helemaal uit. Ik wil graag een veld vullen met een bepaalde waarde uit een ander veld, echter dit veld mag pas worden gevuld als er aan een bepaalde voorwaarde is voldaan. Het is voor een hypotheek waarbij elke maand een bepaald bedrag wordt afgelost. Al deze bedragen worden aan het einde van het jaar opgeteld waardoor te zien is hoeveel er totaal is betaald voor de aflossing.

bv:

jaar1 - cel c1 t/m cel c12 bevatten allemaal het getal 100, cel c13 bevat dan de som van al deze getallen wat dus 1200 is.
jaar2 - cel c1 t/m cel c12 bevatten allemaal het getal 200, cel c13 bevat dan de som van al deze getallen wat dus 2400 is.

Stel dat de hoogte van de hypotheek 5000 euro is, (deze informatie staat op een andere worksheet) dan wil ik in het veld hoe groot is nu mijn hypotheek de waarde voor jaar 1 van 5000-1200 zien en in jaar 2 de waarde van 3800-2400. Nog mooier zou zijn wanneer ik het automatisch per maand kan zien.

Wat had ik zelf bedacht: Zet in een veld: bv z1
Code:
=today()
(format YYYY waardoor alleen het jaar wordt getoond) / Zet in het veld z2
Code:
=if(z1=2015,1,0)
. Helaas werkt dit niet zoals verwacht want ik krijg een false of 0 terwijl ik een true of 1 moet krijgen. Spelen met
Code:
<>, <=, >=,
geeft geen verschil. De test met alleen het getal 2015 (dus niet als datum) zorgt ervoor dat ik wel een 1 krijg maar dan zou ik elke keer een nieuwe datum moeten invullen waar ik het liever automatisch heb
Zodra dit werkt dan krijg ik dus als het goed is op de regel voor 2015 ergens een 1 en volgend jaar op de regel voor 2016 ergens een 1 etc.
Gebruik vervolgens deze 1 om een andere cel te vullen met een bepaalde waarde (het restant van de nog openstaande hypotheek)

De volgende stap zou zijn om op een andere worksheet de hoogte van de hypotheek te laten zien verminderd met de opgetelde waarde van de aflossing van dat jaar of die maand.

Hopelijk heb ik me een beetje goed uitgedrukt wat ik wil :) Als iemand nog een idee heeft dan hoor ik die graag.

Alvast bedankt:

Arthur
 
Laatst bewerkt:
Als je in een formule alleen het jaar wilt checken dan helpt het niet om het formaat van het veld aan te passen. De weergave verandert wel, maar er blijft nog steeds een datumwaarde staan en geen jaar.

Wat je wel zou kunnen doen is een extra formule gebruiken om het jaar in de datumwaarde te achterhalen. Gelukkig kan dat heel simpel met de formule Jaar() of in het Engels Year().
 
Laatst bewerkt:
Thanks, dat was de oplossing, soms is het soooo simpel als je maar even wordt gewezen op de juiste weg :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan