• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filters wissen bij beveiligd werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
Berichten
3.141
Ik heb een spreadsheet met een flink aantal kolommen. Op de kolommen staat een autofilter, zodat gebruikers eenvoudig de informatie die voor hun relevant is kunnen filteren. Gebruikers filteren soms meerdere kolommen tegelijk. Excel bevat de functie om deze filters in 1x op te heffen (Gegevens -> Filter -> Wissen), zodat weer alle data zichtbaar worden.

Het probleem is nu dat deze functie niet werkt wanneer het blad beveiligd is, ondanks dat ik bij het opzetten van de beveiliging heb aangegeven dat autofilters gebruikt mogen worden. Ook een knop met daarachter een macro die de filters weghaalt geeft (waarschijnlijk erg logisch) een foutmelding. Hoe is dit op te lossen?

Alvast bedankt.
 
En de foutmelding zelf is niet belangrijk genoeg om hier te plaatsen?
Laat die macro eerst de beveiliging opheffen, dan z'n eigenlijke werk doen en aan het einde de beveiliging weer aan zetten.
 
De foutmelding is redelijk standaard:

Fout 1004 tijdens uitvoering:
Methode ShowAllData van klasse Worksheet is mislukt

Wat je voorstelt is een mogelijke oplossing. Heb je daar ook de code voor? Inclusief het er af halen van het wachtwoord en het er dan vervolgens ook weer opzetten? Wat ik nu heb is:

Code:
Sub knop ()
    ActiveSheet.ShowAllData
End sub

Alvast bedankt.
 
Dank je Edmoor.

Ik heb de code werkend gekregen, inclusief opties als autofilteren toestaan na het er weer opzetten van het wachtwoord e.d., dus dat is mooi!

Niet zo mooi is dat de knop niet werkt als je de werkmap deelt. Hij geeft dan als foutmelding: "Macro's kunnen niet worden bekeken of bewerkt in gedeelde mappen". Wat gek is, want ik wil de macro alleen maar draaien, niet bekijken of bewerken. Enig idee of en hoe dat op te lossen is?
 
Heb je bij de Protect en UnProtect wel UserInterfaceOnly op True gezet?
Code:
Sheets("Bladnaam").Protect Password:="123", UserInterFaceOnly:=True
 
Ja, die staat er bij. Hieronder de code.

Code:
Sub Knop43_Klikken()
    ActiveSheet.Unprotect ("123")
    ActiveSheet.ShowAllData
    ActiveSheet.Protect userinterfaceonly:=True, AllowFiltering:=True, Password:="123"
End Sub
 
Toch jammer dat hier niemand meer op reageert. Ik zou nog wat hulp kunnen gebruiken.
 
Als er niemand reageert dan heeft kennelijk niemand de oplossing voor je. Zelf heb ik geen ervaring met gedeelde werkbladen dus kan er verder ook weinig op zeggen. Overigens is dit wat Microsoft erover zegt:

"When Sharing workbooks to allow multi-user editing, core parts of basic functionality in Excel is effectively restricted.

Any VBA code to clearly access these components will evidently fail and result in errors.

The options are to;
1) Remove the problem VBA code
2) Opt for an alternative solution "
 
Laatst bewerkt:
Ok, dank je Edmoor. Dat is klare taal van Microsoft. Erg jammer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan