Raspberry ftp server

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rene79

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2015
Berichten
164
Hallo Allemaal,

Ik heb vandaag de Raspberry PI thuis gekregen en ik ben bezig met hem te confituren als FTP server, Ik stuit op een probleempje.
Ik heb een link gevolgd het eerste gedeelte ervan is gelukt ik ben nu in een nano scherm die leeg is en ik weet niet hoe verder nu.

Het betreft deze link: http://www.techrapid.co.uk/raspberry-pi/setup-ftp-server-raspberry-pi-vsftpd/
Ik zit op het gedeelte van bij Vsftpd Configuration de teksten die eronder staan moet ik die schrijven in het zwarte nano scherm of zit ik fout?

Alvast bedankt.
 
Nano is een text editor. Daarmee open je het bestand /etc/vsftpd.conf en daarin plaats je dan wat er in die sectie op die website staat.
 
Laatst bewerkt:
Dat bestand heb ik geopend dus ik moet de teksten die op de link staan over type?
Dan heb ik nog een vraag onder aan het nano scherm staan dit soort tekens ^ met letters die werken niet
 
Dankjewel voor de handleiding. Die teksten moet ik daar ook de spaties en hoofdletters overnemen of kan dat onder elkaar getypt worden?
 
Op deze manier dient het er in te staan:

Listen=ON
listen_ipv6=YES
anonymous_enable=off
local_enable=on
write_enable=on
ftpd_banner=Welcome to awesome FTP service.
local_root=/home/pi
 
Laatst bewerkt:
dankje ik heb alleen geen ipv6, dan neem ik aan dat dat ipv4 moet worden?
Ik zag op de site ook iets met gebruikersnaam en inloggen, ik wil wel inloggen met wachtwoord vanaf mijn laptop.
 
Nee, dat is voor gebruikers die zich via IPV6 aanmelden. IPV4 is standaard.
Om in te kunnen loggen moet je uiteraard een gebruiker aanmaken in die FTP server.
 
Oke dan ga ik proberen. En hoe maak ik een gebruikersnaam en wachtwoord aan?
 
Dat doe je in het OS van de Raspberry PI.
 
Opslaan in Nano doe je met Ctrl-X
(Het ^ teken staat voor de Ctrl toets)
 
Ik weet niet of het geslaagd is want kan de vsftpd niet restanten en niet oproepen als ik uitgelogd ben.
 
Voor het herstarten van de FTP server moet je uiteraard ingelogd zijn.
Testen doe je dan met een FTP Client, Filezilla Client bijvoorbeeld.
 
Dan begrijp ik, ik heb nog gebruikersnaam en wachtwoord ingesteld.
 
Ik heb met Filezilla geprobeerd en daar het ip adres van de server ingetypt hij zegt dat het een onveilige server, die geen FTP over TLS ondersteund.
en bij gebruikersnaam vult hij automatisch in anoymous in daar wil ik een eigen naam en wachtwoord voor hebben.
 
Misschien dat iemand anders je daarbij kan helpen. Ik heb die configuratie niet en kan het dus ook niet testen.
 
Ik hoop het ook, want zonder gebruikersnaam en wachtwoord is het sowieso onveilig, ik wil ook graag weten hoe het zit met mijn externe schijf, want ik heb namelijk 4 ip camera's en ik wil dat mapjes mapjes op mijn externe schijf die ik dan via Filezilla de mapjes kan openen.
Maar bedankt je hulp ik ben een stuk verder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan