• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Ingewikkeld sportsysteem - afvalschema

Status
Niet open voor verdere reacties.

mauritsvtl

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 mei 2015
Berichten
3
Ik heb afgelopen week een vraag gesteld op dit forum en ben toen erg goed geholpen. Ik hoop dat me nu dat weer tot deel valt. Echter, mijn vraag is wel wat ingewikkelder.

In juni organiseer ik een driedaags internationaal FootGolf toernooi. Circa 100 spelers doen mee aan dit toernooi. Traditioneel wordt hier volgens de regels van 'stroke play' gespeeld. Dit houdt in dat het aantal gebruikte trappen op elke hole de uitslag bepaald. De totaal som van de 18 holes bepaald de totaalscore. So far so good.

We hebben nu echter de ambitie om een extra side-event toe te voegen aan het toernooi, namelijk een 'match play' variant. Dit houdt in dat Speler A tegen Speler B speelt. Het gaat nu niet om de minste aantal trappen op de 18 holes, maar om wie het op een hole beter doet dan de andere (maakt niet uit hoeveel beter). Dus als speler A op de eerste hole 3 schoten gebruikt, en speler B 5, dan ontvangt speler A 1 punt en speler B 0 punten (omdat speler A minder schoten nodig gehad heeft). Zouden ze allebei 3 schoten gebruikt hebben, dan ontvangen beide spelers een 1/2 punt. Na een vastgesteld aantal holes wordt het aantal punten van de beide spelers opgeteld en de speler met de meeste punten wint.

Nu zijn er twee moeilijkheden:
1) we spelen de holes maar 1x. De scores moeten dus gebruikt worden voor zowel stroke play als voor match play.
2) het matchplay systeem gebruikt telkens 9 holes (ronde 1 hole 1-9 vrijdag, ronde 2 hole 10-18 vrijdag, ronde 3 hole 1-9 zaterdag, etc). Daarna vindt een afrekening plaats. De winnende spelers blijven in het hoofdschema en spelen tegen elkaar. De verliezers zakken een divisie en strijden daar verder. Dit gaat zes ronden door. (18 holes per dag x 3 dagen)
2.a) wanneer de spelers in match play gelijk spelen, zou het mooi zijn wanneer de namen van de spelers een kleur krijgen, zodat we handmatig de winnaar kunnen bepalen (dit gebeurd aan de hand van de zogenaamde stroke index. Elke hole heeft een moeilijkheidsgraad. Er wordt eerst naar de moeilijkste hole gekeken. Wanneer een speler daar beter scoort dan de andere gaat hij door. Als men gelijk eindigd wordt gekeken naar de eennamoeilijkste hole etc. Het mooiste zou zijn als we dit kunnen automatiseren, maar anders doen we het handmatig).

In de bijlage zitten twee bestanden:
Matchplay: deze laat schematisch zien hoe matchplay in elkaar zit. Het is niet helemaal ingevuld, maar het geeft waarschijnlijk wel een goed beeld. Dit is alleen het hoofdschema (A), de winnaars gaan door naar ronde AA, de verliezers gaan naar een nieuw schema dat er net zo uit ziet genaamd B.

Matchplay en strokeplay: dit is het scoreformulier. De scores van vorig jaar zijn ingevuld. Hopelijk helpt dat.

Ik hoop dat jullie ons verder willen helpen om dit toernooi op wereldniveau te houden.
Bekijk bijlage Matchplay.xlsxBekijk bijlage Matchplay + strokeplay.xlsx
 
Sympathieke sport! En goed bedacht, om stroke- en matchplay te combineren. Wat vragen/opmerkingen:
- in je voorbeeld wisselt het aantal deelnemers per dag. ALLE deelnemers spelen ELKE dag toch 18 holes?
- klopt het dat op vr morgen ALLE deelnemers uitsluitend de holes 1-9 spelen, en op vr middag iedereen 10-18? (Ik zou verwachten dat gedurende een dagdeel de helft 1-9 speelt, en de andere helft 10-18).
- iedereen moet elke hole en elke ronde volledig uitspelen, dus de basis blijft strokeplay.
Ik wil wel meedenken, en evt meebouwen (maar dan alleen in Excel 2013!?). Een pb sturen kan hier niet, stuur via mijn blog even een berichtje.
 
Heb je inmiddels al hulp ontvangen?
Zo nee, lijkt me wel leuk om een opzet te maken, maar net als voorgaande een aantal vragen,
- In de uitslagen tabbladen (vrijdag, zaterdag en zondag) staan in de derde rij getallen, ik neem aan dat dit de moeilijkheidsgraad is?
- In je ingevulde bestand krijgen mensen in de matchplay juist punten als ze hoger scoren dan de ander?
- Als ik jou was zou ik van een poulefase gebruik maken. Zodoende kan je er voor zorgen dat je met een juiste hoeveelheid spelers de "knock-out" fase ingaat. Nu kom je met de huidige hoeveelheid spelers niet uit (met 5 kwartfinales)

Klinkt alsof =INDEX(XX:XX;VERGELIJKEN(XX;XX;...)) een mooie formule is om hier te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan