Database maken met minimale kennis van PHP en MySQL?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nico200

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2003
Berichten
314
Ik werk als vrijwilliger voor een organisatie. Deze organisatie deelt bestanden met andere vestigingen door Dropbox te gebruiken. Mijns inziens een beetje te traag.
Ik dacht dus aan een ftp-site. Of een database.
Is het mogelijk om een database te maken met minimale kennis? Bestaan er bedrijven die templates aanbieden waarmee vrij eenvoudig een database kan worden aangemaakt (op eenzelfde manier als je websites met WordPress kan maken)?
Het IT-niveau binnen de organisatie is namelijk niet hoog en een eigen server gaan ze echt niet draaien.
 
Je geeft vooral veel relevante in formatie niet:

  • om wat voor soort bestanden gaat het (documenten?, leden-administratie?, boekhouding?)
  • moet het allemaal kosteloos of is er een ruim budget voorhanden?
  • wie werkt er met die bestanden: zijn dat medewerkers in loondienst, zijn dat vrijwilligers, welk niveau hebben ze wél?
  • is er een grote afstand tussen vestigingen/medewerkers van die organisatie of zitten ze redelijk dicht bij elkaar?


Dan:
je begint een probleem aan de orde te stellen en gaat vervolgens dieper in op één mogelijke oplossing.

Is die traagheid wel echt een probleem?
Ik werk niet veel met Dropbox, maar waar zit 'm die traagheid? Upload-verbinding? Downloaden? Te grote bestanden?
Ben jij de enige die die traagheid merkt? En dat een probleem vind?
Hebben anderen daar ook last van? Ondervinden die dat ook als een probleem?


Ik kan je wel vast één ding vertellen: met minimale kennis van PHP en SQL ga je geen goede database bouwen.
Maar los daarvan:
Het hangt ook nog van de soort bestanden af, of een database wel een goede oplossing is.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
Inderdaad graag extra info over soort bestanden. Maar ook belangrijk is Wat bedoel je met de vestigingen delen bestanden. Is het de bedoeling dat de verschillende vestigingen simultaan in die bestanden kunnen werken, want dat maakt een verschil in opbouw. Ik neem aan dat je nu met aparte copies werkt en die dan via dropbox syncen. Graag ook nog woordje uitleg over de organisatie. (website ofzo) Als het over een niet commerciële organisatie gaat ben ik bereid wat mee te helpen met de opbouw.
 
Ik ben pas begonnen als vrijwilliger bij die organisatie en ik heb dit van de manager gehoord. Mijn cv zou via Dropbox "naar andere vestigingen" binnen dezelfde stad gebracht worden. Mijn eerste reactie was: Dropbox? Haar antwoord:" Totdat we een betere oplossing hebben."

Alarmbellen gingen er bij mij over. Veiligheid? Snelheid? Kosten? De volgende keer ga ik meer daarover te weten komen. Het betreft dus .doc bestanden.

De organisatie is echt niet IT-savvy.

Maar ik ging onmiddellijk denken aan een alternatieve oplossing. Zelf een server draaien is voor hen geen oplossing. Teveel dingen kunnen er fout gaan. Maar een beveiligde remote ftp-server zou een oplossing kunnen zijn. Maar zoek maar eens naar een document van 0,5 jaar geleden. Een database zou misschien nog beter zijn. Maar omdat het een vrijwilligersorganisatie is, mogen de kosten niet te hoog zijn.

Dus vandaar mijn vraag: een database welke met templates werkt in plaats dat je die van de grond af aan opbouwt. Zijn die er?

Oh, en omdat je het morgen mijn tweede dag is, ga ik niet op de zaken vooruitlopen en de naam van de organisatie hier noemen. Dropbox zou inderdaad de beste oplossing voor deze organisatie kunnen zijn maar het is goed om alvast aan alternatieven te denken.
 
Voor mij nog steeds een raadsel hoe je van een probleem met het verspreiden van documenten
terechtkomt op een database oplossing.

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je de gegevens die in zo'n document staan,
gaat opslaan in een database.
Je noemde zelf een CV,
dat zou je dus kunnen vervangen door een database met persoonsgegevens. Maar daar zijn natuurlijk ook al diverse oplossingen voor op de markt.

Voor het verspreiden van documenten zijn ook best goede oplossingen
maar dan moet je je daar in verdiepen.

Het opzoeken van een document van een half jaar oud mag geen enkel probleem zijn.
Kwestie van een goed beheer-systeem,
maar dan moet je wel aan iets denken dat er niet uitziet zoals de Windows-verkenner waar je nu je documenten niet meer in kan terugvinden.
 
Een database oplossing is een gestructureerde oplossing. Je kunt niet zomaar gegevens invoeren. Je bent gevonden aan regels (tables, columns and rows). Een heel goede oplossing voor personen die (mogelijk) een potje maken van de administratie.

Jullie antwoorden hebben mij aan het denken gezet. Ik zal morgen eens kijken. Bedankt voor jullie antwoorden.
 
tecsman,

Hoi ik bedoelde met de opbouw standalone versus multiple users, dat was alles en het lijkt mij ook een raadsel waarom een cv via dropbox moet. Een mailtje met de Cv in bijlage.
Hoeft ook geen geld te kosten, gratis programma's zat (openoffice, pdf reader, thunderbird) ik zeg maar wat. Nico, meedenken is top maar wat bedoeld die manager met "tot we iets beter hebben" welke richting willen ze uitgaan? Dat lijkt me nu de hamvraag voor we verder kunnen denken.
 
gast0660, ik hoop het morgen allemaal te weten te komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan