MacBook late 2008 SSD blijft SATA I 1.5 gigabite

Status
Niet open voor verdere reacties.

MIT400

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2014
Berichten
20
Hallo,

Zojuist heb ik mijn MacBook 2008 geüpgrade met een Intel 330 SSD 240 GB. Helaas behaald deze enkel de SATA I (1.5 gigabite) snelheid, op meerdere forums al gekeken voor een oplossing. Echter brengt intel hier geen firmware update voor uit. Nu ben ik van plan de OCZ Vertex 3 aan te schaffen, alleen is de vraag kan deze wel op SATA II (3 gigabite) draaien? op internet staat overal dat deze na een firmware update op SATA II draait. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
 
@K1pje: niet dat ik er verstand van heb, maar je linkt naar een "Early 2008" ipv. "Late 2008" wat de TS heeft vlgs. zijn startposting.
In de Late 2008 versie staan in de specs er (minstens) 2 op 1 SATA II / 3Gb/s.
link1
link2
link3 (hier staat alleen Serial ATA, niet de snelheid).

Er zijn er nog meer, mocht geen van bovenstaande de juiste zijn: verzamel-link

Overigens:
SATA I is (max.) 1.5Gb/s dus 1,5 gigabit per seconde, niet 1,5 gigabyte per seconden. Is (in interface vastgelegd) max. 150MB/s.
SATA II is (max.) 3Gb/s dus 3 gigabit per seconde, niet 3 gigabyte per seconde. Is (in interface vastgelegd) max. 300MB/s
SATA III is (max. 6Gb/s, dus 6 gigabit per seconde, niet 6 gigabyte per seconde. Is (in interface vastgelegd) max. 600MB/s

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Het feit dat ie de hogere snelheid niet haalt lijkt mij dan dat het moederbord limiteert, de huidige ssd doet dat niet.
 
@K1pje: Daar ben ik het 100% mee eens, maar misschien rekent de vragensteller verkeerd (zie verhaal over gigabit/s vs. gigabyte/s vs. megabyte/s).

Tijs.
 
Probleem is opgelost, de late 2008 versie ondersteund sata 2. Enkel een aantal ssds kunnen overweg met de nvidia chipset. Heb nu een OCZ vertex 3, zij hebben een fix uitgebracht.
 
Bedankt voor de terugmelding. Dat (de lees-/schrijfresultaten van) SSD's nogal "gevoelig" zijn in combinatie met nVidia chipsets was mij niet bekend, dus weer wat geleerd vandaag.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan