DHCP deelt veerkeerde IP-adressen uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Treud

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2015
Berichten
36
Hallo leden van HM,

Momenteel ben ik bezig om voor school een netwerkopstelling te maken volgens het boek van Smets.

Ik ben nu zover dat het werkstation in het domein zit en een internetverbinding krijgt via de server. Echter is het nu de bedoeling dat ik de DHCP installeer en een scope instel. Als ik de stappen in het boek volg, dan loopt het allemaal vlekkeloos totdat ik het statische IP van het werkstation moet veranderen in een dynamisch IP. in het eigenstappen venster van TCP/IP selecteer ik de optie Automatisch een IP-adres laten toewijzen en ook Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen, maar zodra ik op OK druk en alles weg klik dan krijg ik op mijn werkstation een gelimiteerde internetverbinding.

Zodra ik CMD erbij pak en het commando IPCONFIG /ALL invoer krijg ik te zien dat het werkstation een IP heeft gekregen in dezelfde range (192.168.182.*) als dat van Netwerk adapter 1 (InternetConnectie) van de server, terwijl in het boek staat het IP van Netwerk adapter 2 (LanConnectie).

Heeft er iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Mijn netwerkopstelling is als volgt:

Server

Netwerk adapter 1 (InternetConnectie) heeft het IP 192.168.182.132
Netwerk adapter 2 (LanConnectie) 192.168.101.11

De DHCP is geinstalleerd en heeft het IP 192.168.182.254
De DNS is ook geinstalleerd en heeft het IP 192.168.182.254

Werkstation
Netwerk adapter heeft het IP 192.168.101.12
 
Laatst bewerkt:
Dit kan nooit, tenzij (combinaties zijn mogelijk).
a. Je nóg een DHCP server op het netwerk hebt.
Kijk na welke DHCP server wordt genoemd bij ipconfig /all op het werkstation.
b. De DHCP scope op de server heb je 192.168.182.x gemaakt ipv. 192.168.101.x
Kijk op de server na welke scope er staat en of die wel de juiste reeks is.

NB: Natuurlijk even uitkijken welke ip-adressen wél en niet mogen worden uitgegeven in de DHCP scope. Het ip-adres van de server zelf en de standaardgateway en DNS servers mogen (bijv.) niet worden uitgegeven in de scope.

Tijs.
 
Hallo Tijs,

Bedankt voor je reactie. Het is inmiddels opgelost; de DHCP van VMware stond nog aan. Dan is het maar duimen dat de goede DHCP als eerste het IP adres aanbied.

Christian
 
Graag gedaan.

Nu moet je nog even de vraag de status opgelost geven...

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan