Samenvoegen access --> word

Status
Niet open voor verdere reacties.

john64

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2011
Berichten
268
Goedemiddag,
Ik begin nog maar een keer opnieuw. Van Octafish begrepen dat het moeilijk wordt om afbeeldingen te laten varieren bij samenvoegen vanuit access naar word.
Ik heb even een kleine database in elkaar geknutseld wat hopelijk ongeveer de bedoeling weergeeft.
In een database staan een aantal tabellen die aan elkaar gelinkt zijn. Voor het voorbeeld een team met teamleden. Elk team heeft een naam en een "mascotte"
Wat ik probeer te bereiken is dat er in word voor elk team een brief gemaakt moet worden met team gegevens, en overzicht van de teamleden. In mijn eigenlijke database gaat het om certificeringen in verschillende certificatieschema's. De optie om het met een rapport te doen heb ik wel even bekeken. Het zal ongetwijfeld kunnen, maar ik moet hele lappen tekst in verschillende layout produceren. Op bepaalde plekken in de brieven komen dan gegevens uit de access database.

In de testdatabase heb ik een formulier gemaakt waarmee je een bepaalde afbeelding kan aanwijzen, en die wordt dan ook getoond op het scherm.
In de tabel wordt het hele pad naar deze afbeelding opgeslagen.
Daarna maak ik een query die de enkele backslashes omzet naar dubbele backslashes (dit schijnt ook zo te moeten :)), en deze query dient als input voor het word-samenvoegdocument.

Wat er nu gebeurt is dat er per record een pagina wordt aangemaakt in word, maar wat ik wil is dat er per team een pagina wordt gemaakt, en op deze pagina een lijst met teamnamen (inclusief nog wat andere velden)
Ik heb geprobeerd iets met SET te doen, en nog aantal pogingen, maar helaas, ik kom er niet uit.

Zou dit mogelijk zijn ?

mvg
John
 

Bijlagen

  • Team-samenvoeg test.zip
    84,4 KB · Weergaven: 20
Je kunt een mailmerge maken met de teamleden als een concatenation zoals:

leden = "henk,jan,piet"

en deze met een nabewerking in de juiste structuur zetten. Je kunt ook handmatig templates vullen via access. Je maakt dan een template met de juiste markers en opent en vult die vervolgens vanuit access. Je kunt dan eventueel elke marker zelfs vullen met een specifieke query.
 
Goedemiddag Wampier,

Wat ik met het voorbeeld probeerde aan te geven, dat ik in een brief vanuit access een 1-op-veel relatie wil laten zien. In mijn echte database gaat het om certificaten die gebaseerd zijn op meerdere certificatieschema's. De 1-kant is dan de certificaathouder, de veel-kant is dan de verschillende certificatieschema's waarvoor betrokkene gecertificeerd is. De veel-kant heeft naast het certificatiedocument, nog een aantal kenmerken die ik wil tonen, maar als ik weet hij dit met een teamleider/teamleden model gaat, moet ik dat wel om kunnen zetten naar mijn eigen situatie.

Hoe bedoel je templates vullen vanuit access? Bedoel je dan de optie om bladwijzers te gebruiken ? Dat heb ik met een andere document wel gebruikt. IK heb hier voor de veel-kant gebruik gemaakt van standaard 4 bladwijzer (bwOptie_xxx, waarbij xxx de waarden 1-4 heeft. Niet gebruikte bladwijzers vul ik dan met een spatie om te voorkomen dat in het document bwOptie_4 blijft staan.

Is het dus niet mogelijk om dit door middel van een samenvoegdocument (optie adreslijst cf. Word 2010) voor elkaar te krijgen ?

Hoe zou ik jouw optie verder moeten uitwerken?

mvg
John
 
Mijn voorbeeld is ook van toepassing op certificaten. Het probleem is voornamelijk de beperkte ondersteuning vanuit access. Het is met concatenation en sub-queries mogelijk om de de "veel-kant" in een enkele serie te plaatsen dus ipv:

1 a
1 b
2 c
2 d

als resultaat kun je eventueel dit krijgen:

1 a,b
2 c,d

access heeft echter geen mogelijkheid dit binnen een query verder te formatteren. Dus je hebt 2 keuzes die ik boven al aangaf: wel mailmerge gebruiken, maar dan kun je alleen een komma-gescheiden lijst invoegen. wil je iets anders moet je dus nabewerken.

In het tweede geval met templates en bladwijzers kun je dus per bladwijzer de juiste query gebruiken. Echter heb je voor een lijst van x elementen NIET x bladwijzers nodig! je kunt de bladwijzer <certificaten> dus vervangen met de gehele lijst ineens. Geen noodzaak om <certificaten_1> <certificaten_2> <etc.> te hebben.

Persoonlijk zou ik gaan voor optie 2. uiteindelijk is mailmerge eigenlijk niets anders (vervangen van velden met de resultaten van een query).
 
In het Word forum staan nu een paar voorbeelden van hoe je een één-op-veel merge maakt. De laatste zelfs op drie niveaus. Daar moet je mee uit de voeten kunnen :).
 
Hallo Michel, waar kan ik die voorbeelden vinden ? Heb je een linkje voor mij ?

alvast bedankt

John
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan