• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celwaarde afhankelijk van een getal.

Status
Niet open voor verdere reacties.

jobdelange

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jul 2015
Berichten
2
Geachte Excelkenners,

Ik ben een beginnend Excelgebruiker en ik denk dat Excel mij op de lange termijn het werk veel efficiënter kan maken.

Op dit moment loop ik tegen het volgende probleem aan: ik wil een bepaalde cel een cijfer laten weergeven, dat afhankelijk is van een getal in een andere cel. Ik zal proberen dit even iets duidelijker te formuleren door de situatie te omschrijven. Het gaat om typsnelheden waaraan ik een cijfer wil koppelen. Bijvoorbeeld:
A1 bevat een getal, tussen de 350 en de 150.
A2 moet daar een cijfer aan koppelen.

In mijn hoofd zit er iets van "als a2 ligt tussen de 350 en de 300, dan is a1 10. Als a2 ligt tussen de 299 en de 250 dan is a1 9. Als a2 ligt tussen de 249 en de 200, dan is a1 8" enzovoorts.

Heeft iemand een idee? Ik heb al gestoeid met ALS(EN ..) maar daar leek ik maar twee functies in te kunnen krijgen. Het kan heel goed zijn dat ik dat fout heb gedaan natuurlijk.

Alvast heel hartelijk dank voor tips. Ik hoop dat ik op een dag genoeg weet om ook antwoorden te kunnen gaan geven op vragen van anderen.

Vriendelijke groeten,

Job
 
Ik ga er vanuit dat in A1 de typesnelheid staat (je beschrijving is dubbelzinnig). De volgende formule doet dan wat je wilt:
Code:
=3+AFRONDEN.BOVEN(A1/50;1)
N.B. het laagste cijfer wat je hiermee kan halen is dus een 3.
 
Laatst bewerkt:
b2 =VERT.ZOEKEN(A1;$F$1:$G$11;2;1)

zie bijlage.
 

Bijlagen

  • (oeldere) do the job for job.xlsx
    8,2 KB · Weergaven: 25
De stapgrootte is niet echt logisch. Je kan alleen een 7,8,9 of 10 halen. Waarom heb je een ondergrens van 150 en een bovengrens van 350?

De vertaling van de vraag in een formule
PHP:
=ZOEKEN(A1;{0;150;200;250;300;351};{"?";7;8;9;10;"?"})
 
Laatst bewerkt:
Beste allen,
hartelijk dank voor de reacties. De ondergrens is 150 omdat in de praktijk niemand beneden de 150 scoort.
Ik ga even experimenteren met jullie antwoorden en het resultaat zal ik even terugmelden. Nogmaals dank!

Oeldere: zie net je bestandsnaam. Hartelijk om gelachen :)

Job
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan