• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meervoudig zoeken gebruiken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
1.434
Hoi,
Ik ben niet zo heel bekwaam met formules vandaar mijn vraag...

Tabblad afdeling 1 & afdeling 2 zijn de werkbladen.
Tabblad bronbestand is voor het verzamelen van gegevens uit tabblad afdeling 1 & afdeling 2

Ik zou graag willen dat:
In tabblad Bronbestand in de kolommen H t/m W (bij de jaartallen) de aantallen komen staan uit kolom D van tabbladen afdeling 1 & afdeling 2.
Maar dan wel de aantallen die bij die jaartallen horen.

Ik ben bezig geweest met meervoudig zoeken maar daarmee lukt het me niet.
Dus eigenlijk moet er in het tabblad Bronbestand in cel H4 het getal 18 komen te staan.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsm
    37,3 KB · Weergaven: 35
vrouw,

voldoet de bijlage?
 

Bijlagen

  • voorbeeld vrouw (hs).xlsm
    38,3 KB · Weergaven: 28
vrouw,

voldoet de bijlage?

Ja, TOP
Wat doet die (lijkt heel simpele) formule?

edit.
maar ik zie nu ook dat ie het niet doet als een artikel op een andere regel komt te staan in de tabbladen afdeling 1 & 2.
Ik had daar extres al codes voor aangemaakt in kolom A zodat ieder artikel identiek word en het niet uitmaakt op welke regel ze staan.

of vraag ik nu iets onmogelijks?
 
Laatst bewerkt:
Heb je de formule ook doorgetrokken?
Hij staat namelijk niet in elk vakje, vandaar de vraag.
 
Heb je de formule ook doorgetrokken?
Hij staat namelijk niet in elk vakje, vandaar de vraag.

Ja, ik heb hem doorgetrokken t/m V13

Als ik nu bijvoorbeeld het artikel van regel 4 weghaal en zet het op regel 15 dan werkt het niet.
De formule kijkt dus niet naar de code maar naar de regel?
 
je moet m doortrekken tot V59

Mocht je al die nullen wat enthousiast vinden kan je deze formule in G4 plakken

Code:
=ALS('afdeling 1'!H4+'afdeling 2'!H4=0;"";'afdeling 1'!H4+'afdeling 2'!H4)

en dan doortrekken naar V59
 
Dat klopt natuurlijk, er staat immers geen formule op regel 15.
Dus de formule doortrekken.
 
Ik heb nu de regel doorgetrokken tot V59.

maar toch...

Als ik nu bijvoorbeeld het artikel van regel 4 uit het tabblad afdeling 1 weghaal en zet het op regel 15 dan werkt het niet.dan komt dat aantal niet bij het artikel in het bronbestand op regel 4 te staan.
Lijkt dus dat de formule kijkt naar de regel en niet naar de code?
 
Klopt, ik bedacht me net dat jouw wens volgens mij vervult wordt met:

Code:
=ALS(SOM.ALS('afdeling 1'!$A:$A;$A4;'afdeling 1'!H:H)+SOM.ALS('afdeling 2'!$A:$A;$A4;'afdeling 2'!H:H)=0;"";SOM.ALS('afdeling 1'!$A:$A;$A4;'afdeling 1'!H:H)+SOM.ALS('afdeling 2'!$A:$A;$A4;'afdeling 2'!H:H))

Deze kan je weer in G4 plakken en doorvoeren naar V59.

EDIT:
Als je meer afdelingen hebt wordt de insteek iets anders, maar die is nogal omslachtig voor slechts 2 tabbladen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ik bedacht me net dat jouw wens volgens mij vervult wordt met:

Code:
=ALS(SOM.ALS('afdeling 1'!$A:$A;$A4;'afdeling 1'!H:H)+SOM.ALS('afdeling 2'!$A:$A;$A4;'afdeling 2'!H:H)=0;"";SOM.ALS('afdeling 1'!$A:$A;$A4;'afdeling 1'!H:H)+SOM.ALS('afdeling 2'!$A:$A;$A4;'afdeling 2'!H:H))

Deze kan je weer in G4 plakken en doorvoeren naar V59.

EDIT:
Als je meer afdelingen hebt wordt de insteek iets anders, maar die is nogal omslachtig voor slechts 2 tabbladen.

OEPS, ja het definitieve bestand gaat meer afdelingen bevatten, ik denk een stuk of 10:eek::eek:
Zijn we dan op de verkeerder weg bezig?
 
Laatst bewerkt:
Ja, TOP
Wat doet die (lijkt heel simpele) formule?

edit.
maar ik zie nu ook dat ie het niet doet als een artikel op een andere regel komt te staan in de tabbladen afdeling 1 & 2.
Ik had daar extres al codes voor aangemaakt in kolom A zodat ieder artikel identiek word en het niet uitmaakt op welke regel ze staan.

of vraag ik nu iets onmogelijks?

De grootste wijziging die ik aangebracht heb zit in de formules op de tabbladen afdeling 1 en afdeling 2.
En ik ben er van uitgegaan dat hetzelfde item op elk tabblad op dezelfde regel staat.
 
De grootste wijziging die ik aangebracht heb zit in de formules op de tabbladen afdeling 1 en afdeling 2.
En ik ben er van uitgegaan dat hetzelfde item op elk tabblad op dezelfde regel staat.

En daar heb ik dus een steekje laten vallen want dat wisselt namelijk nogal eens.
Is dat nog eenvoudig te fixen?
 
Alternatief voor de formule:
Code:
=ALS(SOM('afdeling 1:afdeling 2'!H4)=0;"";SOM('afdeling 1:afdeling 2'!H4))

Als je nu meer afdelingen krijgt is het handig om die een tabblad te geven tussen afdeling 1 en afdeling 2. Dan gaat je optelling in BronBestand automatisch goed.

Maar om het probleem met de verschillende regelnummers op te lossen zou je het zo kunnen doen....zie bijlage
 

Bijlagen

  • voorbeeld vrouw (hs2).xlsm
    42,2 KB · Weergaven: 31
Alternatief voor de formule:
Code:
=ALS(SOM('afdeling 1:afdeling 2'!H4)=0;"";SOM('afdeling 1:afdeling 2'!H4))

Als je nu meer afdelingen krijgt is het handig om die een tabblad te geven tussen afdeling 1 en afdeling 2. Dan gaat je optelling in BronBestand automatisch goed.

Maar om het probleem met de verschillende regelnummers op te lossen zou je het zo kunnen doen....zie bijlage

Top Haije, ziet er heel goed uit. Doet "bijna" alles wat die moet doen en waar ik weer verder mee kan.
Maar is het ook nog te ondervangen dat als er een dubbele regel in voorkomt? Als die op een ander jaar staat dat die apart komt en als dat in hetzelfde jaar valt dan erbij optelt?
 
Daar heb ik zo gauw geen antwoord op. M.b.v. vert.zoeken wrdt in ieder geval alleen de eerst voorkomende regel gevonden.
Maar er zijn vast experts die ook voor deze uitdaging een oplossing hebben.
 
Daar heb ik zo gauw geen antwoord op. M.b.v. vert.zoeken wrdt in ieder geval alleen de eerst voorkomende regel gevonden.
Maar er zijn vast experts die ook voor deze uitdaging een oplossing hebben.

Nou, ik vond dit al een Expert service hoor! Thanks.
Wellicht dat er iemand daar nog een oplossing ervoor heeft.

De code ga ik dus zo uitbreiden als ik bijv een tabblad met afdeling 1a bijvoeg?(word wel een hele lange code dan met 10 tabbladen)

=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($A4;'afdeling 1'!$A$4:$W$26;G$1;0)+VERT.ZOEKEN($A4;'afdeling 1a'!$A$4:$W$26;G$1;0)+VERT.ZOEKEN($A4;'afdeling 2'!$A$4:$W$26;G$1;0);"")
 
Laatst bewerkt:
Als je toch al gebruik maakt van een UDF, dan is toch niet zo heel erg moeilijk om deze even te doorgronden en eventueel aan te passen?

Code:
Function VenA(code, jaar)
For Each Sh In Sheets
    If Sh.Name <> "BronBestand" Then
        With Sh
            VenA = VenA + Application.SumIfs(.[D3:D59], .[A3:A59], code, .[G3:G59], jaar)
        End With
    End If
Next Sh
End Function

De functie 'Function TellenInSheets(code As String)' kan vervallen. Is met SOM nu ook te bepalen.:D
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsb
    30,1 KB · Weergaven: 18
Als je toch al gebruik maakt van een UDF, dan is toch niet zo heel erg moeilijk om deze even te doorgronden en eventueel aan te passen?

Code:
Function VenA(code, jaar)
For Each Sh In Sheets
    If Sh.Name <> "BronBestand" Then
        With Sh
            VenA = VenA + Application.SumIfs(.[D3:D59], .[A3:A59], code, .[G3:G59], jaar)
        End With
    End If
Next Sh
End Function

De functie 'Function TellenInSheets(code As String)' kan vervallen. Is met SOM nu ook te bepalen.:D

Mag ik jullie hartelijk danken. na de laatste aanpassing van VenA werkt het perfect.
Ben heel mooi op weg geholpen.
 
Ik heb toch nog een NAbrander.....:p

Om de rust in het document te krijgen is het dan ook mogelijk om de (min) streepjes weg te krijgen in de kolommen onder de jaartallen?
met conditional format lukte het me niet:eek:
 
vrouw,

de betreffende cellen zijn opgemaakt met "_ * #.##0_ ;_ * -#.##0_ ;_ * "-"??_ ;_ @_ "
Als je het rode - vervangt door niets of spatie dan zie je het niet meer
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan