Welke programmeertaal?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kostenzer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Berichten
2.474
Deze vraag is al vaker gesteld en afhankelijk van een aantal factoren wordt er iets anders geadviseerd.

Hier mijn factoren.
Achtergrond:
Vroeger toen ik nog jong en mooi was... heb ik geprogrammeerd in:
Basic
Clipper
Pascal
Delphi

Nu zou het een multiplatform programma moeten worden.
Een simpel programma dat uit een paar ingegeven getallen (die gecontroleerd moeten worden bij ingave) een lijst getallen genereert en die laat zien in een paar kolommen naast elkaar(tabel). Anders wordt het te onoverzichtelijk.
Vanuit die lijst moet er dan een grafiek gemaakt worden.
Grafiek en lijst moeten dan geprint kunnen worden.

Dan iets dat gecompileerd wordt zodat de broncode niet voor iedereen zichtbaar is.
Een tweede vraag is, waar vind ik dan materiaal om die taal te leren?

Ik laat me verrassen door jullie adviezen.

Kos
 
Tja, afgezien van het compilen zou ik direct zeggen: python

Overigens kun je python wel compilen als extra stap, maar (zover ik kan vinden tenminste) alleen voor windows/linux/mac. Ik weet niet goed hoever je "multiplatform" moet gaan.

Hetzelfde geldt overigens voor .net talen. De enige andere opties zijn eigenlijk C varianten. C is echter een stuk moeilijker te porten en heeft standaard zeer weinig libraries.

python heeft overigens standaard functionaliteit om grafieken e.d. te maken. een paar getallen omtoveren in een grafiek is een paar regels code (afgezien van eventuele grafische schermen en uitgebreide verificatie).

Als je geen tekst etc. aan de grafiek wil toevoegen (assen, legenda, verdeling, etc.) en je hebt een tabel met data dan wordt het ongeveer zo:

Code:
import matplotlib.pylab as plt

plt.figure()
ax=plt.gca()
plt.plot(tabel)
plt.show()

Er zijn andere varianten en mogelijkheden, maar voor simpele data en dat omzetten naar grafieken e.d. is python eigenlijk onverslaanbaar wat mij betreft.
 
In delphi heb ik dit al eens gemaakt:
ScreenShot.jpg
en wil het beschikbaar maken voor windows/linux/mac, dat is genoeg multiplatform.
De grafiek heeft dus beperkte labels
In de tabel zou het handig zijn als een vakje, nader door programmeren te bepalen, een andere kleur krijgt.
Als dat met phyton kan, ga ik me daar eens in verdiepen.

Na compilatie krijg ik dan zelf uitvoerende bestanden?
De zo genaamde exe files zoals ze in windows bekend zijn. Alleen geschikt voor windows/linux/mac
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar je moet ze dus wel op het juiste platform compilen (of crosstools gebruiken, maar daarvoor geldt hetzelfde voor C, python, delphi etc.)

Je bijlage wordt helaas geblokkeerd, dus daar kan ik niet naar kijken. Ik ben zelf tooltjes en open source schrijver dus ik ben helaas geen expert op het beveiligingsdeel van de code. Qua uitvoering van wat je wil kan het vrijwel zeker in python en sluit redelijk aan bij je bestaande kennis.

C / C++ kan ook, maar zou ik zelf persoonlijk niet meer aan beginnen. Je bent dan waarschijnlijk meer tijd kwijt aan het vinden van geschikte libraries en het inrichten van je development omgeving dan aan het eigenlijke programma.

Even een "hello world" schrijven in python en compilen en kijken of dat goed werkt is waarschijnlijk een stuk sneller.
 
Moet het noodzakelijk een losse applicatie zijn? Anders zou je er ook voor kunnen kiezen om een webapplicatie te maken. Op die manier zou ongeacht de taal als het goed is niemand bij de broncode moeten kunnen en kan je het vanaf ieder platform gebruiken.
 
Delphi is tegenwoordig redelijk bij de tijd, en ook multiplatform.
Je zei dat je daar al in gewerkt had, een drempel kan het prijskaartje zijn.

Lazarus is ook een goed gratis alternatief, voor windows/linux/mac zowel 32bit als 64 bits.

Peter
 
Dat had ik niet begrepen dat Delphi multiplatform is.
Heb je het dan over Embarcadero Delphi?
Zelf heb ik nog Delphi 5 liggen.
Moet de code dan op alle systemen apart gecompileerd worden?
Alvast bedankt.
 
Is die Delphi versie compatibel met 32 en/of 64 bits systemen?

Ik zou voor Python gaan. Mijn zoon is niet eens programmeur en moest toch al na een aantal master colleges aan de slag om wat voor een pi-computertje te programmeren. Delphi komt meer in de buurt van de C-talen geloof ik.
 
Alles bij elkaar denk ik even nog in Delphi te proberen, anders ga ik me verdiepen in Python.
bedankt voor het meedenken.
 
Lazarus lijkt me ook interessant.
zoals in #3 in het voorbeeld moet het worden. In Delphi 5 is het ver klaar.
Ik denk dat ik het af maak in Delphi 5 en dan naar lazarus ga kijken.
Ik denk dat dat dan kwa tijdsinvestering het gunstigste is.
Wellicht dat ik nog eens om hulp vraag.

Bedankt.
Kos
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan