hulp gevraagd bij inrichten website op CloudBox

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik heb bij mijn webhostingprovider Versio een CloudBox aangeschaft en wil daarop Owncloud installeren. Echter, daarvoor zou ik, volgens mij, allereerst DirectAdmin (of een gratis alternatief) moeten installeren.
Wie kan mij helpen?
 
Weet je wel zeker dat je bij Versio iets anders dan DirectAdmin kunt gebruiken?

Op de site van Versio staat dat je bij een CloudBox ook een DirectAdmin-licentie moet kopen voor 50 euro.
De helpdesk-pagina besteedt veel aandacht aan DirectAdmin
en bovendien ben ik ergens de volgende zin tegengekomen:
"Bij Versio maken alle webhosting en reseller hosting klanten gebruik van DirectAdmin."

Ik krijg sterk de indruk dat je aan DA gebonden bent als je bij Versio een CloudBox huurt.

En wat zegt Versio daar overigens zelf van?
 
Ik begrijp je twijfel.
CloudBox is een soort van eigen server waarop je zelf een OS kunt zetten en dus ook (een alternatief voor) DirectAdmin.
De helpdesk geeft zelf aan dat je behalve DirectAdmin bijvoorbeeld CPanel kunt kiezen. Ook deze kost geld, dus ik ben benieuwd wat er voor alternatieven zijn.
 
Hooo stop! Hier wordt een denkfout gemaakt tussen een cloudbox (een eigen naam van Versio voor een VPS-server) en een webhosting-pakket.

Bij het afnemen van een webhosting-pakket krijg je van Versio inderdaad beschikking over een DirectAdmin-account (geen licentie overigens à €50,-). Vanuit DirectAdmin kun je dan op je webhosting-pakket OwnCloud installeren via Installatron.

Bij het afnemen van een Cloudbox (VPS-server) neem je GEEN webhosting-pakket maar een stukje server af. Jij hebt helemaal, natuurlijk tot een zekere hoogte, de controle over dat stukje server. Zie het als je eigen computer; je mag zelf bepalen welk besturingssysteem je installeert en welke overige software je op je Cloudbox gaat gebruiken. In jouw geval zal het dan gaan om een gratis CentOS/Debian/Ubuntu-server versie waarop je vervolgens OwnCloud installeert. Het is hierbij NIET van belang om een DirectAdmin-licentie van €50,- aan te schaffen. OwnCloud installeer je gewoon via de terminal (zoek op YouTube:"setup OwnCloud CentOS") en niet via DirectAdmin!! DirectAdmin is een controlepaneel die hosters gebruiken om klanten makkelijk hun website te laten beheren, en dat is in dit geval niet van toepassing.

Nu zul je je waarschijnlijk afvragen wat dan het verschil is tussen OwnCloud op een webhosting-pakket en OwnCloud op een Cloudbox?

Vooral de schijfruimte, bandbreedte en de rechten die je op een Cloudbox hebt om je Owncloud te beheren. Deze rechten die je hebt, heb je op een normaal webhosting-pakket niet (denk aan firewall instellingen). Hierbij komt ook nog dat je per Cloudbox die je bestelt een upspeed van 100mbit krijgt van Versio. Bestel je 2 cloudboxen, krijg je een maximale upspeed van 200mbit. En ga zo verder... Bij Owncloud op een webhosting-pakket deel je de upspeed met veel andere websites waardoor de snelheid meestal bij 20 à 30 mbit blijft hangen (verschilt overigens wel per webhosting-server).

Daarnaast heb ik altijd mijn twijfels gehad over de Cloudboxes van Versio. Ik wil niet zeggen dat ze slecht zijn, maar de prijs-kwaliteit verhouding is niet helemaal okey. Zo heeft mijn Cloudbox er enkele dagen uitgelegen waardoor ik niet aan mijn spullen kon. Belangrijke data zou ik niet echt vertrouwen op de servers van Versio. Ik ben naar TransIP gegaan en sindsdien geen problemen meer (en je krijgt standaard een upspeed van 1000gbit).


Succes in iedergeval!

Jasper
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan