Laptop wordt erg traag bij uitpakken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bas web

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2008
Berichten
86
Hallo allemaal,

een paar weken geleden heb ik mezelf een nieuwe laptop kado gedaan, een asus n551jq-cn020h (I7, 2,5Ghz quadcore, 8GB RAM).

Op zich ben ik erg tevreden over deze laptop, echter tijdens het controleren en uitpakken van rar-bestanden via grabit is er geen land met de laptop te bezeilen....
M'n downloadsnelheid zakt enorm in en er is geen programma meer fatsoenlijk te openen. iK heb een 150mbit glasvezel verbinding, echter heb ik een usenetabo van 20mbit. Met mijn vorige pc van zo'n 6 jaar oud had ik dit fenomeen absoluut niet, het lijkt me dat het met deze specs ook niet voor zou mogen komen toch?

Ik heb wat screenshots toegevoegd met daarin de processen die lopen, wellicht dat iemand hier iets vreemds ziet?

2ywtk02.jpg



2zow8ps.jpg



4j5h1k.jpg



2ij6sco.jpg
 
Laatst bewerkt:
Geen SSD? Het lijkt erop, dat er een wat langzamer type schijf in de laptop zit (5.400 rpm) en dat die de boosdoener is.
 
Er zit inderdaad geen SSD in maar een 5400rpm harde schijf.
Die zal zeker sneller zijn en dat de laptop iets trager wordt tijdens het uitpakken is ook logisch, maar gewoon "word" openen duurt al 2 minuten ofzo....
 
Die RAR-bestanden, waar komen die vandaan?
Ik vraag dit, omdat meegeleverde zaken meestal niet ingepakt zijn, en als ze dat zijn, dan is dat in ZIP-formaat.
Mijn ervaring is dat RAR-formaat meestal van "niet-officiele" websites gedownload zijn.
Als dat het geval is is de kans groot dat uw laptop nu barstens vol malware zit en dat waarschijnlijk de reden is dat ie niet meer vooruit te branden is.

hier kunt u lezen hoe dat zit: http://www.sr-pc-hulp.nl/Populaire ...nload sites en de malware die daar in zit.pdf
 
Laatst bewerkt:
pc is vrij van malware etc. Het is alleen tijdens het repareren en uitpakken van grotere bestanden, voor de rest werkt de laptop super.

Ik heb de harde schijf ook getest met HD Tune Pro:

dnk93o.jpg


67tcfq.jpg


2iqnakl.jpg


Iemand nog een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
 
Vermoedelijk is het de HD.
Als ik die testwaarden zie, met een average van 61.6MB Dat is niet echt snel te noemen. Dat zou dus de veroorzaker kunnen zijn.
Ik neem aan dat de windows 8 installatie gewoon standaard is (dus niet geoptimaliseerd/getweaked). Want met alle (hd)activiteiten die Windows permanent aan het doen is i.c.m. met een trage HD zou dit verklaren.
 
Laatst bewerkt:
Welke test moet ik daar specifiek uitvoeren? Als ik de zelftest doe, krijg ik de melding dat de schijf in perfecte staat is en dat er geen fouten gevonden zijn.

De status van de schijf is PERFECT. Geen problematische of slechte sectoren gevonden, ook geen spin-up- en data-transfer-fouten.

Geen acties nodig.
 
Dan is er hoogstwaarschijnlijk niets mis met de HD. Alleen dan dat ie van zich zelf niet de snelste is.
 
@lange pier, bedankt voor de tip, maar als ik de chipsetdriver installeer zie ik niet dat die geinstalleerd wordt, als ik op volgende druk krijg ik direct een venster dat deze geinstalleerd is. Moet ik deze eerst deinstalleren? (zoja, waar vind ik deze dan, hij staat namelijk niet in de lijst bij "software")

Waar kan ik vinden of de "intel storage technology driver" is geinstalleerd?
 
Inmiddels een tijdje verder maar ben helaas nog niet echt veel verder.
Zodra Quickpar aan het werk gaat, is er niets met de laptop te beginnen en wordt deze extreem traag. Is er nog niemand die nog andere suggesties heeft?
 
@lange pier, bedankt voor de tip, maar als ik de chipsetdriver installeer zie ik niet dat die geinstalleerd wordt, als ik op volgende druk krijg ik direct een venster dat deze geinstalleerd is. Moet ik deze eerst deinstalleren? (zoja, waar vind ik deze dan, hij staat namelijk niet in de lijst bij "software")

Waar kan ik vinden of de "intel storage technology driver" is geinstalleerd?
Driver staat in apparaatbeheer en toepassing in programma's.
En als de driver al geïnstalleerd is wordt hij overschreven, overigens is het een inf file en zo werkt het ook "intel storage technology driver", installeren is overschrijven als hij er al op staat.

Je ziet zelf toch dat de schijf er grootte moeite mee heeft met die handelingen?

https://www.asus.com/nl/Notebooks_Ultrabooks/N551JQ/HelpDesk_Download/
Loop ze gewoon eens na.
 
Je ziet zelf toch dat de schijf er grootte moeite mee heeft met die handelingen?

Ja, dat zie ik inderdaad, maar wat kan ik daar dan aan doen? Ik heb hem inmiddels geupgrade naar Win10, daar zijn geen andere drivers voor te vinden. Het probleem is echter nog steeds aanwezig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan