Oude router opnemen als access point in nieuw netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Berichten
140
Ik heb een router die ik tot voor kort in mijn eigen netwerk had opgenomen. Het ip-adres van de router was 192.168.178.2. Onlangs heb ik mijn netwerk volledig vernieuwd, inclusief een nieuwe Netgear router. Die laat mijn netwerk beginnen met 192.168.1.X. Nu wil ik de oude router op zolder gaan gebruiken als access point. Daarvoor moet ik toegang krijgen tot de oude router, maar ik kom niet eens tot het inlogscherm in mijn browser. Waarschijnlijk is dat omdat hij nog ergens denkt dat hij het oude IP-adres heeft. Maar omdat de range van nieuwe IP-adressen een andere opbouw heeft (derde getal is 1 i.p.v. 178) wordt mijn oude router niet herkend in mijn netwerk (althans, dat is mijn verklaring).

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik toch toegang kan krijgen tot mijn oude router?

Alvast veel dank voor het meedenken en de suggesties.
 
Ik denk dat u het ip-address van de oude router moet veranderen.
koppel de router aan een PC (dus helemaal los van de rest van het netwerk). Log in op de router en verander het IP-adres.
Om te weten hoe dat precies gaat kunt u het beste googlen op "how to change ip address router" met daaraan toegevoegd het merk van de router.
Dat levert bijna altijd een pagina op met de verander procedure voor dat type router.

lees ook dit artikel eens: http://www.wikihow.com/Connect-One-Router-to-Another-to-Expand-a-Network
 
Ik denk dat u het ip-address van de oude router moet veranderen.
koppel de router aan een PC (dus helemaal los van de rest van het netwerk). Log in op de router en verander het IP-adres.
Om te weten hoe dat precies gaat kunt u het beste googlen op "how to change ip address router" met daaraan toegevoegd het merk van de router.
Dat levert bijna altijd een pagina op met de verander procedure voor dat type router.

lees ook dit artikel eens: http://www.wikihow.com/Connect-One-Router-to-Another-to-Expand-a-Network

Dank voor uw snelle bericht. Het probleem is dat ik het ip-adres van mijn nieuwe router niet kan achterhalen. Het oude adres werkt niet (meer), waarschijnlijk omdat ik met mijn nieuwe router nu op een ander IP subnet zit (1 i.p.v. 178). Ik heb ook al geprobeerd mijn ethernetkabel uit mijn pc te halen en de oude router rechtstreeks op mijn ethernetpoort aan te sluiten en vervolgens ipconfig /all te typen, maar dan krijg ik een blanco veld bij standaard gateway. In deze opstelling heb ik ook geprobeerd met het oude ip adres de router te bereiken, maar dat leverde ook niets op.
 
Oude router ip-adres veranderen: Je moet van de pc netwerkinstelling dan handmatig doen...
Dus als de oude router op : 192.168.178.2 zat, moet je pc instellen als
ip adres 192.168.178.100 (iig geen 2..)
255.255.255.0
en gateway 192.168.178.2
Nu LAN kabel van PC in LAN poort (NIET WAN poort) van oude router en inloggen.
Dan de oude router
* DCHCP uitschakelen
* vast ip-adress geven 192.168.1.133 (niet kort bij 1 of kort bij 254 want dat is vaak het ip adres v/d nieuwe router...)
Opslaan..
Nu zul je de verbinding met de oude router verliezen.... omdat je pc op 192.168.178.100 staat en je oude router op 192.168.1.133
Dus ben je wat vergeten en je wilt het nu doen dan moet je je pc even op 192.168.1.100 zitten...

Zet in de pc alles mbt ip adressen weer op auto...
Verbindt de oude router met de LAN poort (WAN NIET GEBRUIKEN!) met de LAN poort v/d nieuwe ....en nu dus de oude als access point moeten werken.
Loop manual na hoe je de wifi vd oude eventueel nog instelt...
 
Oude router ip-adres veranderen: Je moet van de pc netwerkinstelling dan handmatig doen...
Dus als de oude router op : 192.168.178.2 zat, moet je pc instellen als
ip adres 192.168.178.100 (iig geen 2..)
255.255.255.0
en gateway 192.168.178.2
Dank voor je reactie. Ik neem aan dat ik dit in mijn huidige router moet instellen? Ik heb dat geprobeerd (door een statisch adres toe te kennen), maar hij accepteert dat niet en zet het ip adres van mijn pc gewoon weer op het adres wat hij al had/heeft. Of zit ik nu totaal fout?

En wat bedoel je precies met
Nu zul je de verbinding met de oude router verliezen.... omdat je pc op 192.168.178.100 staat en je oude router op 192.168.1.133
Dus ben je wat vergeten en je wilt het nu doen dan moet je je pc even op 192.168.1.100 zitten...
 
NEEN, om je oude router te configuren moet je het exact doen wat er staat... is dat lastig????
Er staat bij dit configureren totaal niets over de nieuwe... alleen als alles klaar is noem ik het...

De 2e opmerking:
Je hebt je pc op die 178... gezet... dus als de oude router op dat 1 subnet staat.... moet je dus niet raar staan te kijken dat je de verbinding verliest... , maar dat maakt niet uit als je het verhaal afwerkt.
Het is alleen zo dat als je er nog een keer een instelling wilt veranderen dat je niet 178 maar die 1 moet gebruiken.... als je dat vergeet kom je je er nl niet in...
 
a. Zorg ervoor dat er geen kabel in de ene WAN/Internet aansluiting zit van de oude router. Oftewel: De oude router mag niet verbonden zijn aan de Netgear.
b. Verbind bedraad vanaf je pc/laptop met die oude router. Zet wifi (tijdelijk) af op je pc/laptop.
Er van uitgaand dat de bedrade verbinding nog staat op Automatisch ip-adres verkrijgen en de oude router nog DHCP-server speelt, dan zou je bedraad zo'n 192.168.178.x ip-adres moeten hebben.
Indien dat klopt, dan heb je nu 1 ip-adres op je pc/laptop, en dat is een 192.168.178.x ip-adres.
c. (Zoals Andre al schreef): Log in op je oude router, eerste wat je afzet is de DHCP server functionaliteit. Sla op als je dat daar al moet/kunt doen.
Daarna stel je een nieuw LAN ip-adres in op de oude router dat in dezelfde reeks valt als de Zyxel. Ik ga ervan uit dat 192.168.1.11 een geschikte kandidaat is, gegeven dat Zyxels doorgaans ip-adressen uitdelen vanaf .33 en zelf nooit dat 192.168.1.11 als LAN ip-adres hebben/gebruiken. Sla alles op.
d. Sluit een van de 4 LAN aansluitingen van de oude router aan aan de Netgear (dus niet de WAN/Internet aansluiting van de oude router).
Herstart de router (haal van stroom en zet weer aan).
e. Laat alle apparaten die bedraad of draadloos ooit met die oude router verbonden zijn een nieuwe verbinding maken. Ze krijgen dan een 192.168.1.x ip-adres toegewezen van de Zyxel en je kunt de configuratie van de oude router nog aanpassen (indien ooit nodig) op zijn 192.168.1.11 ip-adres.

EDIT: Als je het blijkbaar zo moeilijk vindt om iets te veranderen aan de oude router, noem dan merk + type router ipv. te blijven praten over 'oude router'.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om het volgende apparaat:
http://www.engeniustech.com/products/discontinued-eol/business/ecb150.html

Hier zit maar één internetpoort op. Mijn fout misschien want het is een client bridge en niet echt een router. Excuses! Als ik mij goed herinner was het mijn Ziggo modem die als DHCP server functioneerde en niet de EnGenius. Nogmaals excuses dat ik jullie misschien op het verkeerde been heb gezet.

Maar goed, dan zou ik graag toch de AP modus ingeschakeld hebben op mijn nieuwe netwerk. Iemand nog een idee?
 
Dus even helderheid: Je had 'm ingezet als Client bridge, dus de Engenius met zijn ene bedrade aansluiting rechtstreeks aangesloten aan een pc/laptop of evt. een switch en de Engenius draadloos verbonden met een wifi netwerk elders in het huis.
Nu wil je er een accesspoint van maken, zodat de ene bedrade aansluiting via een (lange) netwerkkabel wordt aangesloten aan de Netgear.
a. Eerste wat je je moet afvragen is of je wel zo'n lange kabel hebt (of binnenkort gaat aanleggen). Zonder die kabel kan het apparaat NIET als een accesspoint functioneren!
b. Indien a. positief beantwoord: Beginnen met het apparaat terug te zetten naar fabrieksinstellingen (zie pagina 16 in de handleiding: Press Reset Button over 10 seconds for reset to factory default.
Zorg ervoor dat de kabel van a. niet is aangesloten op het apparaat.
c. Stel een vast ip-adres in op bedrade aansluiting van je pc/laptop, bijv. 192.168.1.100 met subnetmasker 255.255.255.0. Hoe je dat doet staat vanaf paragraaf 2.2.
Schakel je wifi adapter (bijv. in devmgmt.msc, onder Netwerkadapters) tijdelijk UIT als je die ook op je pc/laptop hebt, want de Engenius gebruikt hetzelfde netwerk als de Netgear (192.168.1.x).
d. Koppel een netwerkkabel vanaf je pc/laptop met de Engenius, en log in op http://192.168.1.1 , gebruikersnaam en password beiden admin
e. Zet Operation mode op Accesspoint en klik Apply.
f. Geef de accesspoint (zie paragraaf 7.2) de volgende instellingen:
Static IP
192.168.1.11
255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.1.1
DNS type: Static
First DNS Address: 8.8.8.8
Second DNS Address: 8.8.4.4
Klik op Apply
g. Log opnieuw in op de accesspoint, maar nu op zijn nieuwe ip-adres: http://192.168.1.11
h. Doe je wifi instellingen (SSID, kies WPA 2 (AES), WPA Preshared Key, en stel de passphrase/pre shared key in) en klik op Apply. Ik raad je aan om een andere SSID en ander kanaalnummer te kiezen dan de Netgear, dus dat er 2 Wifi netwerken zijn. Vergeet niet op Apply te klikken etc.
i. Zet in je bedrade netwerkverbinding de IPv4 instellingen weer op volledig "Automatisch een ip-adres laten toewijzen" en "Automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen"
Schakel ook weer je wifi adapter in (mocht je die uit hebben gezet in stap c.)
j. Zet de Engenius uit, koppel de kabel van a. aan de Engenius en zet 'm aan.
Iedereen die nu draadloos verbindt via de instellingen van h. krijgt nu een ip-adres van de Netgear.


Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Beste Tijs,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Ik kom hoe langer hoe meer tot de conclusie dat de situatie niet helemaal duidelijk is. Ik had misschien meteen bij de OP de situatie uitgebreid moeten schetsen, maar ik had het idee dat dat niet nodig was omdat het een niet zo'n moeilijk probleem zou zijn. Maar ik zal nog wat achtergrond info geven.

Oude situatie
Ziggo Cisco Modem die (mede) als DHCP server dienst deed. Van hieruit verbond ik mijn PC op zolder (2e etage) via powerline. Vanuit de Ziggo modem liep ook een ethernet kabel naar een switch in de huiskamer waar onder andere de EnGenius stond. Die gebruikte ik om mijn wifi-apparaten toegang tot internet te geven. De wifi van de Ziggo modem had ik uitgezet omdat deze in de meterkast stond en weinig bereik had in mijn nieuwbouwwoning. De EnGenius in de woonkamer reikte veel verder (tot op de eerste etage). Het subnet van de Ziggo was 192.168.178.X en als ik mij goed herinner zat de EnGenius op 2.

Nieuwe situatie
De Ziggo modem heb ik in bridge mode laten zetten door Ziggo. Vanuit dit apparaat loopt er een kabel naar mijn Netgear R7000 router die in de woonkamer staat. Van daaruit heb ik via powerline een verbinding gemaakt met mijn pc op zolder. Dat werkt allemaal naar behoren. Nu wil ik op zolder achter de powerline uitgang een switch zetten waarop ik mijn pc aansluit en de Engenius aansluit die op zolder voor een wifi signaal moet gaan zorgen (dat is nog de enige white spot in mijn huis). De EnGenius zal daar dus als access point moeten gaan dienen. De Netgear router kent alle apparaten een ip adres toe uit het subnet 192.168.1.X Dus de opstelling wordt dan Ziggo modem -> Netgear router -> powerline -> switch -> EnGenius

Verandert dit nog iets aan je antwoord?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er verandert structueel niets aan mijn instructie.
Enige twee zaken die ik dan anders zou opschrijven is:
- Ik heb blijkbaar in mijn laatste regel Zyxel genoemd, maar bedoelde (natuurlijk) Netgear. Ik heb dat aangepast, nu.
- De lange kabel van a. is nu korter, want loopt nu niet meer vanaf de Netgear naar de Engenius maar vanaf de switch die boven aan de Powerline hangt naar de Engenius.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hi Tijs,

Hartelijk dank voor de tips. Het werkt! SUPER!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan