tekstveld aanvullen op nieuwe regel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tveer

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2001
Berichten
102
Hoi

Ik wil in een sql-database een tekstveld aanvullen met nieuwe tekst op een nieuwe regel.
Concreet: het gaat om een memoveld met daarin tekst (of nog leeg).
Bij sommige registraties wil ik in dat memoveld op een nieuwe regel de tekst "Aangepast op 20150722" toegevoegd zien.
De tekst toevoegen lukt me wel via ' update...' (zie ook onderstaand scriptje) maar ik weet niet hoe ik kan afdwingen dat die toevoeging op een nieuwe regel komt te staan.
Graag jullie hulp.

Groet
Tveer

update tabel
set tekst=tekst||'Aangepast op 20150722'
where registratienummer = '1234567890';
 
Dit?
[SQL]update tabel
set tekst=CONCAT(tekst, 'Aangepast op 20150722')
where registratienummer = '1234567890'; [/SQL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met CONCAT wordt het er gewoon achtergeplakt. Stel dat dit de bestaande tekst is: "Hier een tekstregel" dan wordt het na de CONCAT van edmoor "Hier een tekstregelAangepast op 20150722".

Waarschijnlijk moet je "\r\n" toevoegen aan de string die je gaat CONCAT-ten:
[sql]
update tabel
set tekst=CONCAT(tekst, "\r\nAangepast op 20150722")
where registratienummer = '1234567890';
[/sql]
Ik zou eerder dit soort dingen echter in een aparte kolom bijhouden.

Sla een DATETIME/TIMESTAMP op in een kolom "lastUpdated", op die manier kun je het weergeven zoals je wilt.
 
Bedankt voor jullie reactie.

Helaas wordt de tekst NIET op een nieuwe regel toegevoegd, maar achter de bestaande tekst. Zelf inclusief de '\r\n...'.
Ik begrijp de opmerking van Tha Devil om dergelijke info in een aparte kolom bij te houden, maar dit was maar een voorbeeld. Mijn wens is dat er een bepaalde tekstpassage wordt opgenomen op een nieuwe regel.

@Tha Devil: zijn dat dubbel quotes die je gebruikt? Ik gebruik enkele quotes.....

Graag hoor ik andere tips.
 
Gevonden!
Dit werkt bij mij zoals gewenst:

update tabel
set tekst = CONCAT (tekst,chr(13)||chr(10)||'Aangepast op 20150722')
where registratienummer = '1234567890';

Gevolgd door een commit....
 
Het klopt dat ik dubbele quotes gebruik, ik weet niet of de afhandeling van \r\n verschilt aan de hand van welke quotes je gebruikt binnen MySQL. In PHP werkt het toevoegen van een extra regel door middel van \r\n namelijk alleen d.m.v. dubbele quotes.

Overigens zou het ook goed kunnen dat je \r\n\r\n moet gebruiken.
[sql]CONCAT(tekst, "\r\n\r\nAangepast op 20150722")[/sql]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan