Terug naar voorlaatste ActiveControl in Userform

Status
Niet open voor verdere reacties.

masala09

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2012
Berichten
886
Previous.Control.Name werkt niet om terug te keren.

Zodra ik bijvoorbeeld in Textbox1 zit en ik klik een checkbox aan, wil ik automatisch terug naar de vorig activecontrol.

Wie weet een oplossing. Ik zat te denken aan Dim xNaam as Control en dan Set xNaam as ActiveControl. Alleen je raadt het al... dit werkt niet.

Code:
Private Sub CheckBox1_Click()
    For i = 3 To 4
        If Not CheckBox1 Then
            Me("TextBox" & i).Value = vbNullString
            Me("TextBox" & i).Enabled = True
        
            TextBox3.SetFocus
        Else
            TextBox3.Value = Format(Date, "dd-mm-yyyy")
            TextBox4.Value = Format(Time, "hh:mm")
            Me("TextBox" & i).Enabled = False

            'Hier de code om terug te keren naar de voorlaatste ActiveControl

        End If
    Next i

End Sub

En nee dit heeft niets te maken met het Log Userform waar ik ook mee bezig ben. Dit komt er weer even tussendoor en was een vraag van een kennis van mij. Ik dacht het te weten, maar zo simpel als dat ik het dacht, is het niet.

Ik heb hier eigenlijk al geen tijd voor om het nog verder uit te dokteren, dus in verband met haast en andere bezigheden, vraag ik jullie om antwoord.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Welke code heb je precies geprobeerd? Met Previous.Control.Name krijg je, als het goed is, de naam van de control. Niet de focus.
 
Code:
MsgBox Previous.Control.Name

Dit heb ik op den duur geprobeerd omdat ik er niet uitkwam.

De code had ik tevens bovenaan de For geplaatst van bovenstaande code in #1.

Dan sta ik voor test in textbox 1 en dan klik ik vervolgens checkbox aan en dan zou de focus moeten terugspringen naar TextBox1. Zo ook met de rest van de TextBoxen en een paar Comboboxen.

In plaats van de naam krijg ik een foutmelding: Fout 424, Object vereist.

Het programma wat ik hier in gebruik heb is: Excel 2007.
Voor wat het waard is. Ik heb nog niets gedeclareerd.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens of dit de bedoeling is.
 

Bijlagen

  • Handbestellijst.xlsm
    27,3 KB · Weergaven: 24
Rudi, dank je wel. Het werkt. Ik heb alleen de coderegel onderaan in de Else van de CheckBox moeten plaatsen. De wijze waar deze bij jou stond resulteerde in direct terugspringen naar één van de TextBoxen of ComboBoxen.

Was mijn gedachten toch niet verkeerd met Dim as control en Set. Alleen de wijze hoe, ging net even anders.

Bedankt!!
 
:thumb:

Wat mij echter bezighoud is waarom je als je in een of andere Control staat je plotseling de drang zou krijgen om die Checkbox aan of af te vinken. :rolleyes::shocked:
Je gaat toch gewoon het rijtje af.
 
Mag je gerust weten. Ik weet het ook niet direct. Zoals eerder gezegd, bestand is niet van mij.

Wat ik wel weet is dat het te maken heeft met de datum. De datum wordt automatisch bij openen van het formulier ingevuld en de bijbehorende textboxen staan op enabled=false. Middels de checkbox zet je de enabled op true, gaat de focus er naar toe en kun je het aanpassen. Zodra het een foutje betreft dan kun je de checkbox weer op true zetten waarna de boel weer wordt als daarvoor en de focus teruggaat naar waar je was gebleven. Wat ik ook begreep is dat het formulier nog wordt uitgebreid dus hij zal er vast wel iets mee van plan zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan