Computer start 2 seconden op en gaat dan weer uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

bruggeling

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2002
Ik zou voor iemand zijn computer (Aldi PC 5 jaar oud) opschonen.

Voordat ik begon heb ik de behuizing met een spuitbus met lucht voorzichtig schoon geblazen.

Alles aangesloten. Wat wil nu het geval: als ik de schakelaar aan de achterkant inschakel, dat start hij 2 seconden op en gaat daarna meteen weer uit.
Alle ventilatoren draaien.

Ik weet niet wat er aan de hand is. Dan wil je iemand helpen en dan is de computer in orde. Hij heeft het altijd gedaan.

Zou de voeding defekt zijn?

Ik heb alle connector uit gehaald en weer opnieuw ingestoken. Alles is volgens mij goed.

Heeft iemand een idee?

Heb je de ventilatoren ook vastgehouden toen je de pc ging uitblazen? Zo nee, een elektromotor is ook een dynamo wanneer je er zelf aan draait. M.a.w: je gaat stroom opwekken als je de ventilatoren draait en dat vindt een moederbord niet tof.

Misschien heb je nog mazzel, begin eens met een BIOS reset.

BIOS kan je prima resetten wanneer de computer uit staat...

Hallo

"Alles aangesloten. Wat wil nu het geval: als ik de schakelaar aan de achterkant inschakel, dat start hij 2 seconden op en gaat daarna meteen weer uit."

Voor zo ver ik weet doen alle medion p.c.'s. dit ....

Even "opstarten" als je de primaire voedingsspanning (230V) van de voeding inschakeld...

Dit is geen symptoom van een eventueel defekt.

Wat gebeurt er als je op de power on drukknop vooraan drukt ???

Niets ??? gaan er ventilatoren draaien ???

Peter

hoi Peter,

Ondertussen had ik de batterij er uit gehaald om deze door te meten of hij nog goed was.
Batterij teruggeplaatst en nu doet hij helemaal niets meer.

Batterij is wel goed.

Als ik hem nu inschakel aan de achterkant, gaan er alleen even 3 lampjes op het toetsenbord branden en verder is hij zo dood als een pier.

Hallo

"Batterij is wel goed."

Welke klemspanning meet je ???

"gaan er alleen even 3 lampjes op het toetsenbord branden en verder is hij zo dood als een pier. "

Geen ventilatoren meer die gaan draaien bij het inschakelen van de schakelaar achteraan , kan duiden op een defekt vermogengedeelte van de p.s.u.

Een a.t.x. voeding bezit in feite 2 voedingen ... 1 die altijd aan staat , en het opstart(standby)gedeelte voeding geeft.

Een 2e voeding die in werking treed op het moment dat de p.c. wordt opgestart.

Peter

Laatst bewerkt:
Videokaart eruit halen, devices afkoppelen en het geheugen eruit, krijg je nu bios beeps als je hem aanzet?

Overigens kun je het beste schoonmaken daar alle ventilatoren en koelblokken te demonteren en ze met een kwast stofvrij maken, stofzuiger erbij om het losgemaakte stof op te zuigen, anders moet je miss veel niezen.
Ook van te voren warmtegeleidende pasta aanschaffen en die gelijk vervangen is ook vaak nodig.

Hij doet het.

Ik had een van de connectors op het moederbord van de aan en uit schakelaar niet goed terug gezet.

Ik heb in een half uur tijd weer een hoop van jullie geleerd.

Als helpmij.nl er ook niet was.

Bedankt voor de goede tips, voor wat betreft het schoonmaken van een pc.

Het klopt precies Peter. Eerst even een koude start. Daarna de aan/uit schakelaar aan zetten en vervolgens beginnen de motoren te draaien.

Nogmaals bedankt.

Groeten,
Frank

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan