Oude update's verwijderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Misja7

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
8
Goedenavond,

Ik heb SP1 en SP2 geïnstalleerd. Nu had ik begrepen dat met Opdrachtprompt > "compcln.exe" veel kon opschonen.
Nu heb ik dat gedaan, alleen krijg ik de melding dat er 130 updates moeten geïnstalleerd worden.
Moet ik die nog updaten, of zijn dat overbodige updates die ik niet meer nodig heb?

Moet er even bij vertellen dat ik een poos terug een complete restore heb gedaan, laptop was erg traag (gedateerde laptop+vista...)

Nog een andere vraag, is het makkelijk om over te stappen naar Windows 7? Aangezien ik denk dat de laptop dat makkelijker draait dan Vista.
Of zie ik dat verkeerd.

Graag jullie kijk hierop, alvast bedankt!
Gr Mischa
 
Windows 7 draait zowiezo soepeler als vista
 
130? Dit kunnen dan wel eens de optionele updates meegeteld zijn zoals alle taalpaketten. De "Updates Tonen" kan uitsluitsel geven over optioneel of belangrijk. Er worden dan 2 categorieën getoond.

Na herstel moeten updates van latere datum inderdaad opnieuw geïnstalleerd worden.

Windows 7 lijkt mij geen wondermiddel om een oudere computer sneller te maken. Het biedt betere ondersteuning voor meerdere processor cores. Dit nog afgezien van de systeemeisen. Als Vista een goedkope meegeleverde OEM versie is dan kan dit niet eens ge-upgrade worden. Anders is het geen probleem natuurlijk maar het kost nogal wat en de sop is de kool niet waard.

Met de opdracht compcln.exe worden inderdaad de herstelbestanden van het, laatst geïnstalleerde, servicepack verwijderd. Kijk nog eens bij System in Configuratiescherm, het servicepack staat bij de Windows versie. SP2 is niet van de zelfde toegevoegde waarde als SP1. SP2 heeft u denk ik niet nodig.

Voor snelheid ben je vooral afhankelijk van de grafische adapter. Gaat het scrollen en verplaatsen van vensters schokkerig dan zou het goed kunnen dat voor de grafische kaart geen driver geïnstalleerd is. In geval van een on-board grafische chipset ontbreken dan misschien de moederbord drivers.

Voor de computer sneller te maken:
Schakel bij Eigenschappen van de schijfstations "Indexeren voor snelle zoekacties" uit. Neem een virusscanner die geen scans uitvoert bij weinig activiteit of pas deze instelling aan. Het wil nog wel eens uitmaken welke virusscanner je gebruikt. Schakel indexeren en automatisch updaten zoveel mogelijk uit binnen programma's. Als Windows steeds de zelfde updates laat mislukken dan kan dat ook voor veel vertraging zorgen. Kijk voor mislukte updates bij Windows Update. Bij de programmagroep Opstarten kunnen opstartversnellers staan voor bijvoorbeeld Microsoft Office. Dat vertraagt het opstarten dan weer. Voor een overzicht van alles wat opstart kunt u AutoRuns van SystemInternals draaien. Dan moet u de onbekende namen opzoeken met Google. Bij de eerste zoekresultaten staat vaak al of deze programma's noodzakelijk zijn. Een even grote minimale als maximale grootte van het virtueel geheugen wil ook wel eens helpen omdat dit dan niet telkens door Windows hoeft te worden aangepast wanneer de laptop weinig schijfruimte heeft. Er zijn nog tal van trucjes om Windows wat af te slanken en te verbeteren. Het uitschakelen van bepaalde services bijvoorbeeld. Doe geen on-line scans voor computer problemen want deze zijn onveilig en kunnen ongewenste programma's installeren.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Het zijn 127 belangrijke updates en 2 optionele updates. Ik ga deze dus langzaam aan allemaal installeren.

Het scrollen en verplaatsen gaat niet schokkerig.
Ik wou zojuist het "Indexeren voor snellere zoekacties" uit zetten, krijg ik de vraag of het ook voor de onderliggende mappen moet > Ja
Krijg dan de foutmelding C:/boot/memtest.exe Toegang geweigerd. Heb dan "Alles negeren" aangeklikt, hij ging toen verder. Is dit oke?

Ik heb nu Avast virus scanner en MalwareBytes voor spyware. Zijn dit makkelijk draaibare programma's?

Volgens de "Windows 7 upgrade advisor" kan de laptop wel geupgrade worden naar windows 7.
Als ik dit evt zou willen kan ik deze dan ergens downloaden? (Pb mag natuurijk ook)

Bedank voor de hulp!
 
Indexeren kan inderdaad niet voor alle bestanden uitgezet worden. Het fijne weet ik daar nu ook niet van maar de schijf zal niet meer worden doorzocht wanneer het vakje leeg blijft en u hoort dan ook duidelijk minder schijfactie.

Avast is een weinig belastende virusscanner maar in de instellingen kunnen toch dingen staan als "Alle bestanden scannen (zeer tijdrovend)." en scannen van de computer bij weinig activiteit kan je soms ook nog moeten uitschakelen.

Kijk nu eens opnieuw bij Eigenschappen van Schijfstations in het context menu van Verkenner en ga naar het tabblad Extra. Kies daar voor Defragmenteren. Na even wachten verschijnt het dialoogvenster waar je toestemming moet geven voor defragmenteren. Hier staat standaard een afvinkje voor "Gepland uitvoeren." haal deze weg en sluit het venster weer. Defragmenteren is wel nuttig maar hoeft niet vaker als eens per jaar en duurt uren wanneer de computer tijdens het defragmenteren wordt gebruikt.

Leuk dat u Windows 7 neemt. Iedere Windows 7 versie is een uitprobeer versie waarvoor u binnen enkele weken bij Microsoft kunt registreren. Microsoft heeft deze schijven altijd laten downloaden vanaf hun site maar is er mee opgehouden ten gunste van nieuwere besturingssystemen. Ik ken er wel eentje die ergens aangeboden wordt maar u heeft de juiste versie van 7 en de Nederlandse taal nodig. Aangezien hier erg moeilijk aan te komen is, risico met zich meebrengt en soms werk voor niets is, lijkt het mij beter dat u een schijf probeert te kopen. Een schijf lenen kan via Peerby.com en iets in de aanbieding is er misschien te vinden via Advertentiezoeker.nl (radioknop op datum). Ik zag al Windows 7 voor Euro 22,95 en achteraf betalen, legale versie, vijf jaar garantie. Succes.
 
Bedankt voor de hulp. De laptop is weer werkbaar.
Ik laat er voorlopig Vista op staan, en ga dan over naar een nieuwe laptop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan