Dynaset (Inconsistent bijwerken) en record vergrendeling.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Berichten
337
Ik heb in de dB een doorlopend formulier gebaseerd op een tabel met inspectiegegevens. Omdat op het formulier een overzicht moet staan met openstaande herinspecties maar er ook inspectiebevindingen zijn als n.v.t. die niet in het overzicht moeten komen wordt in het formulier de tabel gekoppeld aan een query die voor elke status een vlag instelt. Status N.V.T. geeft zo een extra vlag onwaar waardoor de inspectiebevinding niet getoond wordt.
Gevolg is wel dat het formulier niet te bewerken is. Daarom Dynaset (inconsistent bijwerken) ingesteld en recordvergrendeling (via trial and error methode gevonden). Nu lijkt het correct te werken.
Zonder recordvergrendeling kon bewerking van inspectiebevindingen (in hetzelfde record wordt ook de herinspectie vastgelegd) leiden tot het verwijderen van records in de tabel waarop de query gebaseerd is.
Ik gebruik een query omdat de dB op meerdere lokaties gebruikt wordt met allen eigen statuscodes.

Het lijkt nu goed te werken, maar is dit veilig of is er een betere methode? Dat gebruikers gelijktijdig dezelfde records bewerken is vrijwel uitgesloten en enkel theoretisch.

Ik zou die statuscode vlag ook in de inspectietabel zelf kunnen opnemen en zo een formulier enkel gebaseerd op 1 tabel kunnen maken, maar houdt dit liever apart. Nu kan het overzicht gemanipuleerd worden met wisselende vlaggen, bijvoorbeeld wel op "nvt" maar niet op "niet uitgevoerd" filteren.

Ook getest met door via een knop op het doorlopend formulier een nieuw formulier te openen gekoppeld op Id (formulier enkel op de tabel gebaseerd) en dat werkt perfect, maar ik houdt het liever op 1 formulier
 
Het is niet de query die bewerkt wordt, enkel de tabel. Door de koppeling van tabel met query blokkeert de invoer. Zodra ik de query, die tenslotte enkel een vlag toevoegt, verwijder kan ik het formulier verder invullen.
Nu moet ik wel vermelden dat tijdens het werken gisteren een ........... de map waarin o.a. de dB staat, versleepte wat ik ontdekte toen ik een pagina wilde opslaan, althans na "enig" speurwerk.
Je zult het niet geloven, maar wij werken landelijk met een centrale schijf met tig GB data waarbij vrijwel iedereen vrij spel heeft. Even hoog in de root een map aan je muis hebben plakken die willekeurig ergens wordt losgelaten en alles is in de war.
Wel even dB herstel laten draaien en verder lijkt alles weer normaal te zijn, dus of dat invloed heeft......

Maar waar zou ik moeten zoeken?
Zal de query eens opnieuw aanmaken.
 
Het is niet de query die bewerkt wordt, enkel de tabel.
Queries kun je nooit bewerken :). Een query is niets anders dan een (deel van) een tabel waar je naar kijkt, maar je werkt en kijkt natuurlijk altijd naar de tabel. Als je een tabel koppelt aan een query, heb je per definitie altijd een query. Je formulier werkt dus op een query, niet op een tabel.
 
Dat bedacht ik me na typen ook, maar bedoelde dat de data die de query aanlevert verder onbewerkt blijft. Echter met enkel Dynaset inconsistent bijwerken bleek de tabel waarin de query zijn data haalt te zijn gemuteerd (lees records verdwenen zijn). Dit terwijl enkel velden met dat uit de tabel wordt bewerkt.

Het vreemde is dat als ik vanuit het doorlopend formulier een record open via Id koppeling met een formulier met onderliggend enkel de tabel ik de data wel kan wijzigen waarbij na sluiten van het exra formulier het doorlopend formulier gelijk is bijgewerkt.
 
Probleem gevonden, op het formulier stond ook een knop record wissen, bij gebruik van deze knop werd niet alleen de hoofdrecord gewist die alle gegevens voor het formulier levert, maar ook de record in de gekoppelde tabel die enkel het wel of niet tonen vlaggetje aanlevert. :-(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan