Apache servie start niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eibers

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2014
Berichten
82
Op mijn computer (windows10) is XAMPP geinstalleerd.
Na een tijdje goed functioneren onder Windows10 wil de Apache-service niet starten.
In het control-panel staat dat mysqlservice wel draait.
De melding: poort 80 is niet beschikbaar.
Ook het starten van pache_start.bat heeft geen resultaat.

Wat kan ik hieraan doen?
 
netstat -o geeft wel een lijst met actieve verbindinge en pid, maar geen poortnummer.
Hoe kan ik de poort veranderen naar bv. 8080?
 
a. Doe eens: netstat -ano | find /i ":80"
Kijk welke PID poort 80 bezet houdt.
b. In Taakbeheer: Beeld -> Kolommen selecteren -> Process ID (PID) aanvinken
Zoek de PID van a. op in de lijst (sorteren op PID kan, he...)

Tijs.
 
Ik heb een nieuwe versie van XAMPP geïnstalleerd.
Netstat (control panel) geeft aan dat poort 80 in gebruik is door het systeem. Taakbeheer geeft aan:'PID 4: NT Kernel en systeem'
Via config heb ik de poorten veranderd van 80 in 8080.
Listen 8080
ServerName localhost:8080
Apache start wel, maar ik kan geen verbinding krijgen met de local host
Zie bijgaan controlpanel van XAMPP
 

Bijlagen

  • xampp.jpg
    xampp.jpg
    57,4 KB · Weergaven: 115
Laatst bewerkt:
Zie deze link. Daar wordt genoemd als mogelijkheden:
a. Je hebt de World Wide Web service (ook wel IIS genoemd, Internet Information Services) ook geïnstalleerd staan. Kijk na in services.msc of de World Wide Web service gestart staat en zo ja, stop 'm en en zet (in Eigenschappen) de service op Uitgeschakeld. Je zou 'm ook moeten kunnen deïnstalleren in appwiz.cpl -> Windows onderdelen toevoegen en verwijderen.
b. Skype schijnt ook een mogelijke oorzaak te kunnen zijn (vind ik nogal vreemd/speculatief).

Gegeven dat het een System service is zou ik vermoeden dat a. aan de hand is.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Alleen World Wide Web publishing Service. (svchost.exe)
Kan ik dat wel uitschakelen?
 
Als ik dat schrijf dan kan dat, ja... :rolleyes:
Wel eerst Stoppen (had ik ook al geschreven).

Tijs.
 
Uiteindelijk heb ik, op advies, een rollback uitgevoerd en werk ik weer met Windows7. Windows10 en Apache blijkt een combinatie die meer voor problemen zorgt.
 
Blijft de vraag of je nu in W7 ook weer die WWW-service van microsoft hebt draaien of niet. Indien ja, dan zul je (hoogstwaarschijnlijk) tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Als je het mij vraagt is die rollback een lapmiddel en geen oplossing voor het originele probleem, maar dat horen we dan wel van jou.

Tijs.
 
Dat is eigenlijk wat ik al de hele tijd loop te roepen.
Oplossingsmethodes die er worden genoemd zijn dezelfde als die ik al gaf, dus óf de World Wide Web service uitschakelen óf de IIS feature deïnstalleren via appwiz.cpl.

Ik heb werkelijk geen idee waarom de TS naar W7 is teruggegaan. Enige wat ik me erbij kan voorstellen is dat hij W10 'los'/kaal heeft geïnstalleerd, dus niet W7 heeft geüpgrade en dan blijkbaar (vlgs. jouw link automatisch, daar geloof ik zelf eigenlijk niet in) de WWW/IIS service geactiveerd krijgt. Dat is gewoon op te lossen (zie de hele discussiedraad) en Apache zelf heeft er 0,0 mee te maken (onder W10).

Genoeg gespeculeerd: De TS kan gerust W10 gebruiken én daarin WAMPP werkend krijgen, zolang hij na de upgrade controleert of de IIS service is geïnstalleerd en die deïnstalleert of uitschakelt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dat is eigenlijk wat ik al de hele tijd loop te roepen....
Tijs.

Lijkt iid een bekend probleem
Inderdaad, soms helpt zo een webpage mss waar het "uitgespeld" staat... maar dat wilde ik er niet meteen bij zetten..... ;)
Dit soort zaken zijn vaak hierop terug te voeren. En als het eerst wel werkt en dan onder Win10 ineens niet... met dezelfde settings... grote kans dat anderen het probleem ook hebben... de link geeft nog... een keer aan waarom.....
Is ook mijn ervaring met Apache onder Linux, vaak zit er dan iets in weg.
Als je bezig bent is het ook belangrijk goed track te houden wat er bijv in de conf veranderd wordt (dit geval niet dus)... anders is het later... "oja wat stond er eerst ook al weer...".
 
Tsja, ik heb nog nergens een Windows versie gezien die automatisch IIS als feature activeert, behalve als het een verplicht onderdeel vormt van de beheer-/monitoring tools of bijv. Remote Web Access.
Dus (onder de streep) ken ik alleen servers waar (bijv.) WSUS, SCOM, Remote Web Access, Microsoft Exchange etc. op draait en de Small Business versies van Windows waar 'automatisch' IIS op worden geïnstalleerd.
Ik kan me (dus) niet voorstellen dat IIS automatisch wordt geïnstalleerd in W10, wat een desktop besturingssysteem is.

Goed, voldoende toelichtingen/bespiegelingen gegeven.
@andre: Bedankt voor jouw input.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tsja, ik heb nog nergens een Windows versie gezien die automatisch IIS als feature activeert, behalve als het een verplicht onderdeel vormt van de beheer-/monitoring tools of bijv. Remote Web Access.
...
@andre: Bedankt voor jouw input.

Tijs.
Toeval?
http://stackoverflow.com/questions/31713586/upgraded-to-windows-10-and-now-wamp-wont-work
Turns out Windows had installed and ran IIS automatically (why?).
Hmmm.... weer een upgrade en geen fresh install.....

Maar:
http://stackoverflow.com/questions/31830428/windows-10-wamp-orange/31884592#31884592
n Windows 10 Microsoft decided to enable the "World Wide Web Publishing Service" (a webserver) by default.

Lijkt geen toeval....

En.... graag gedaan... :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan