Maak lettertype met photoshop

Status
Niet open voor verdere reacties.

joppieb

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2014
Berichten
22
Beste,

Is het mogenlijk om een lettertype met Photoshop te maken?
Of om een jpeg bestanden die afkomstig zijn van Photoshop naar een lettertype te converteren?



Gr. Jop
 
Beste Jop,

Kort gezegd, ja en nee. Je kan het lettertype wel ontwerpen in Photoshop, maar het daadwerkelijke omzetten naar een lettertype bestand (bijvoorbeeld TrueType .ttf) gebeurt met andere software.

Het ontwerpen van je font in Photoshop:
1. Teken de afzonderlijke letters en symbolen die je in je lettertype wilt hebben. Zorg dat je één indeling gebruikt voor alle tekens. Dus van alle tekens zelfde canvasgrootte, alleen zwart-wit etc. Het tekenen van de tekens kan met de hand of met een tekentablet, maar kan ook aan de hand van bijvoorbeeld een gescande afbeelding.

2. Sla elk teken op als een afzonderlijk bitmap (.bmp) bestand. Ook hier geldt weer: alles in dezelfde indeling, met dezelfde instellingen!

3. Zet de bitmaps om naar vector bestanden. Dit doe je in Photoshop door het selecteren van de contouren van de beelden. Dit kan met de pen tool in Photoshop. Klik daarvoor op het pen-icoon of druk op de 'P-toets' op het toetsenbord.

4. Zet de zojuist gemaakte paden om naar vectoren, door te klikken op de functie "Create vector" in het pad c.q. path-venster in het palet. Het venster "Pad" c.q. "path" kan worden benaderd door te klikken op vensters, vervolgens pad/path.


Het omzetten van je ontwerp naar een font
1. Importeer alle vectoren in een font-programma, zoals FontLab of Fontographer. Om dit te doen open je de tool, klik op bestand en vervolgens 'importeren'. Selecteer het eerste vector-bestand dat je hebt gemaakt in Photoshop. Herhaal dit totdat je alle vectoren hebt ingeladen.

7. Met behulp van de functies in Fontographer of FontLab kan je hier en daar nog wat dingetjes aanpassen, zoals de marges, spatiëring etc. totdat je tevreden bent met de resultaten. Deze functies zijn beschikbaar onder de "Class Create" knop op de werkbalk.

8. Exporteer de bestanden door te klikken op "Bestand" en vervolgend op "Exporteren". Dan kan je kiezen om het bestand ofwel te exporteren als een Open Type Font (.otf) of een True Type Font (.ttf). TTF fonts vereisen afzonderlijke bestanden voor elke stijl van een lettertype. Dat wil zeggen dat uitvoeringen als vet, cursief, vet cursief etc. afzonderlijke bestanden hebben. Een font kan dus gerust uit 5 of zelfs meer bestanden bestaan. OTF fonts hebben alle stijlen als het ware samengevoegd in één lettertypeset.

Het geëxporteerde bestand kan vervolgend geïnstalleerd worden in Windows door het bestand te openen en te klikken op "Lettertype installeren" (zie fig. 1). Op een Mac kan dit door het lettertype bestand te kopiëren naar 'Bibliotheken > Fonts'.

FontInstallerenWindows.PNG

Figuur 1: Lettertype installeren in Windows
 
Beste Jochem,


bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik heb ik photoshop zelf icoontjes gemaakt en wil deze op mijn webpagina als volgt willen openen:

.fontown-hamburger::before{
content:"\f127"
}

vooraf laad ik de font in met @ fontface.
Fontlab ik een mooi programma maar erg prijzig. zijn er geen goedkopere oplossingingen om het om te zetten? /- €100 a €150?


Gr. Jop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan