Kan geen windows meer installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rokil

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2014
Berichten
35
Op een (redelijk) oude pc liep al een tijdje windows 8.1. Omdat ik in mijn andere pc een nieuwe ssd schijf heb gekocht, heb ik de oude in die oude pc gezet.
Ik dacht meteen maar een frisse installatie van windows 8.1 te doen, om daarna meteen te upgraden naar windows 10. Het installeren van windows 8.1 duurde al heel lang en de prestaties met de ssd waren langzamer dan met de oude hdd. Maar in de hoop dat windows 10 het beter zou gaan doen, toch geprobeerd te upgraden.
Helaas liep de pc vast en kwam niet door het installatieproces heen. De pc deed nu dus niets meer. Opnieuw geprobeerd windows 8.1 te installeren, maar ook die kwam niet meer bij de installatie. Bij het opstarten vanaf de dvd komt het windows logo in beeld en daar blijft het bij. Geen schijf, of dvd activiteit meer.
Van een andere pc heb ik nog geprobeerd te installeren met windows 7, maar dat was hetzelfde verhaal.
Toen heb ik de originele harde schijf met de werkende windows 8.1 weer aangesloten, maar die doet het nu ook niet meer.
Vervolgens de bios gereset met geen verbetering.
Uiteindelijk heb ik xp geprobeerd te installeren en dat werkt wel! Alles werkt vlekkeloos met xp, maar zodra ik er een dvd met een hogere versie instop, loopt het weer vast.
Meestal kom ik uiteindelijk wel tot een oplossing, maar nu weet ik het even niet meer.
Mijn systeem komt bij een lokale pc winkel vandaan die hem zelf heeft gebouwd, dus geen kant en klaar systeem.
Moederbord : Asus P5VD2MX met de laatste bios versie.
Processor : Intel D805 2,66 Mhz.
4 Gb. geheugen
1x Seagate Baracuda 160 Gb. 7200rpm harde schijf op sata 1 aansluiting
1x Seagate Baracuda 160 Gb. 7200rpm harde schijf op sata 2 aansluiting
Op windows 8.1 liep het dus eerst goed en nu loopt het op zich goed op windows xp, maar dat moet natuurlijk veranderd worden. De schijven zijn alle 2 getest in een andere pc en daar werken ze goed.
 
En als je die oude schijf er weer uithaalt?

En gebruik je een 32 of 64 bits OS?

En 4GB is zat om zowel een 32 bits als 64 bits te laten werken, overigens en er kan ook niet meer op dat bord.
 
Ik heb 2x 2Gb. geheugen in het moederbord, inderdaad het maximale. Op dit moment probeer ik de 32 bits versie te installeren. De windows 8.1 liep ook goed op 32 bits.
Ik heb ook al een andere harde schijf, een 250 Gb. 7200rpm, op de sata poorten aangesloten. Daarbij diverse opties geprobeerd: alleen die schijf op sata 1, alleen die schijf op sata 2, i.c.m. een 160 Gb. op de sata 1 en 2, de schijven alleen en samen aangesloten op de gewone (ata?) aansluiting bij de dvd speler, de dvd losgekoppeld en opgestart met een bootable usb. Tot nu toe heb ik geen combinatie gevonden die werkt.
Ik kwam er net wel achter dat, toen ik vanmiddag het beeldscherm uitschakelde en de pc aan liet staan tijdens het opstarten, hij nu wel staat bij de keuze voor het installeren van windows 10. Het systeem werkt echter bijzonder traag. Ik moet met de muisaanwijzer aangeven wat ik wil installeren en ieder beweging van de muis wordt pas na 3 minuten zichtbaar. Erg lastig, want dan ben je net te ver doorgeschoten en moet je weer gokken waar de aanwijzer uitkomt na de volgende beweging. Ook heel vreemd dus....
 
Reset de bios zonder enige schijf eraan, stel de opnieuw bios in en sluit af na een reboot.

Hang de sata schijf aan de eerste sata poort en start op met de 8.1 DVD of stick en probeer het nogmaals.

Waarom iedereen nu perse W10 wil ontgaat mij.
 
Ik heb alle schijven losgekoppeld, de bios opnieuw gereset en afgesloten. Daarna de sata schijf weer op de sata1 aangesloten en met de W8.1 dvd opgestart.
Zodra het windows logo in beeld komt, lijkt alles te bevriezen. Hierna heb ik het ook met een bootable W8.1 usb stick geprobeerd, maar hetzelfde resultaat. Ook de W7 dvd/usb werkt niet.
Alleen de W Xp werkt vlekkeloos.
Ik heb dus weer eens xp helemaal opgestart en daar alvast alle drivers geïnstalleerd, zodat het systeem helemaal compleet is. Xp start binnen de minuut op, maar zodra de dvd/usb van een hogere windows versie wordt aangesproken, loopt het vast.
Ik hoef ook niet persé naar windows 10 te upgraden, maar was meer benieuwd of dat zou lukken met deze pc. Windows 8.1 draaide immers goed, dus dan zou 10 ook moeten kunnen. Zover is het echter nooit gekomen, want het systeem begon kuren te vertonen zodra ik de ssd schijf had aangesloten en nu werkt alleen nog maar xp.
 
Origineel was windows xp media center geïnstalleerd. Ik heb de bios een paar jaar geleden vernieuwd naar de laatste versie en vorig jaar heb ik windows 8.1 geïnstalleerd.
Zou de windows licentie in het bios niet gewist zijn met het flashen? En dan had w 8.1 het vorig jaar al niet goed moeten doen, maar die heeft het al die tijd goed gedaan.
 
Flash hem nog een keer als dat wil, miss. was het die 8.1 die in de bios wat heeft gedaan.
Is die 8.1 een oem versie?
 
Heb het bios nogmaals geflasht met de laatste versie, maar dat heeft geen verschil gebracht.
Ik kon het bios flashen m.b.v. het asus tooltje dat je gewoon vanuit xp kunt starten, erg makkelijk. Ik dacht de bios terug te brengen naar een oudere versie, maar die asus tool staat niet toe om een oudere versie te gebruiken.
De 8.1 is een losse dvd, dus geen oem versie.
 
Oem versies worden ook op DVD geleverd hoor.

Maar goed, het is weird allemaal, zelf nooit meegemaakt en mijn ideeën zijn op.
 
Hele tijd bezig geweest en uiteindelijk heb ik de oudste bios erop gezet. Nu kon ik wel weer windows 8.1 installeren en dat werkt ook weer zoals eerst.
Jammer dat er geen ssd schijf aangesloten kan worden, want dan blijkt het systeem er dus van in de war te raken.
Bedankt voor de hulp in ieder geval!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan