• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

cellen optellen met een bepaalde kleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pimexcel

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2015
Hallo,

Ik vraag mij af hoe ik cellen in excel kan optellen met een bepaalde opvulkleur.

Alvast bedankt,

Mvg,

Pim

Hallo Pim,

Er zijn voorbeelden zat op Helpmij.nl.
Typ in het zoekvak rechtsboven aan deze pagina bv. "kleuren tellen".

bedankt voor de reactie Harry. Het probleem is dat ik zeer slecht ben in VBA. Is er misschien een andere manier om cellen met getallen (0,1,2 en 3) te kenmerken en op te tellen zonder dat de getallen veranderen? (omdat deze voor andere formules worden gebruikt).

Met SOM.ALS() kan je wat optellen. Maar beter plaats even een voorbeeldje.

Je wilt het aantal cellen met 0, 1, 2 of drie erin weten? Is dat het?
Ik geloof namelijk niet dat je cellen met 0 (nul) op wilt tellen. Dan blijf je bezig!

Laatst bewerkt:
ja ik heb dat criterium al in een formule maar er staan in een bepaalde rij bijvoorbeeld meerdere nummers 2 waarvan sommige blauw gemarkeerd zijn. Nu zoek ik iets om die nummers te onderscheiden van de "normale" nummers 2 en deze op te tellen. Ik doe het nu met de kleur blauw maar omdat ik liever niet aan VBA begin moet ik deze handmatig optellen. Ik zoek dus iets om deze cellen te onderscheiden van de normale nummers 2 en op te tellen.

Bij deze heb ik even een voorbeeld bestand gemaakt. op het derde blad zijn cellen blauw gemarkeerd en tel ik handmatig op onder de kolom genaamd anti 3 (R). Dit wil ik graag automatiseren. Dit is lang niet de volledige grote van het bestand dus het kost mij elke keer veel werk om dit op te tellen, daarom zoek ik een makkelijkere manier.

Bijlagen

Met een UDF waarvan maar een paar 1000 voorbeeldjes te vinden zijn. Het is beter om de vragen van de helpers te beantwoorden!

Code:
Function VenA(R1 As Range, r2 As Range)
For Each cl In R1
    If cl.Interior.Color = r2.Interior.Color Then VenA = VenA + 1
Next cl
End Function

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Super VenA bedankt! excuus voor het niet zelf uit kunnen werken van de 1000 andere voorbeelden maar ik ben vrij nieuw met excel. Ik heb alleen nog een probleem dat ik niet weet hoe ik de code kan vernieuwen wanneer ik nog een cel blauw maak. enig idee hoe ik dit kan doen?

Het 'kwastje' gebruiken. (copy paste special format) Deze geeft een 'trigger' om alles opnieuw te berekenen.

Deze code telt het aantal cellen op met een bepaalde kleur. Je moet dan wel de kleurcode opzoeken.

Code:
Function AANTALCELKLEUR(Bereik As Range, Kleurnummer As Integer) As Integer
Dim Cel As Range
For Each Cel In Bereik.Cells
If Cel.Interior.ColorIndex = Kleurnummer Then
AANTALCELKLEUR = AANTALCELKLEUR + 1
End If
Next Cel
End Function

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug