Kosten overklokken

Status
Niet open voor verdere reacties.

sansites

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2012
Berichten
89
Hoi HelpMij!
Ik heb een vraag, ik ben student en ik durf mijn CPU zelf niet te overklokken,
Omdat ik hem hard nodig heb. en ik kan niet zonder.

Dus wat zou het ongeveer kosten om het te laten doen bij een PC monteur?
 
je hebt hem hard nodig en je kunt niet zonder.
dan zou ik al helemaal niet aan overklokken beginnen.

breng je deze weg dan moet je zonder kunnen.
Hard nodig..je hebt niks als je deze wegbrengt.

dus niet doen.
 
Ik kan wel even zonder, want ik kan de laptop van mijn zus lenen, maar je snapt dat het niet te lang kan,
 
a. Je gaat kosten maken als je het een ander laat doen. Vraag je af of de gehoopte snelheidswinst economisch wel uitkan (zie ook de derde paragraaf).
b. Verder leer je er niets van op die manier (tenzij je een deal kunt sluiten met de pc-technicus dat hij uitlegt wat hij doet en waarom).
c. Mogelijk verlies je garantie als je overklokt. Kijk de voorwaarden na.
d. [Belangrijkste reden tegen overklokken, in jouw specifieke geval] Een "productie PC" (oftewel een PC die niet gemist kan worden; een PC die het altijd moet doen) zou ik (zoals puppy al aangaf) nooit overklokken, want de beschikbaarheid weegt zwaarder dan de (gehoopte) snelheidswinst van overklokken.
Ik moest hierbij even terugdenken aan iemand op Helpmij die zijn smartphone had proberen te jailbreaken/rooten terwijl het zijn enige smartphone was en hij 'm elke dag nodig heeft. Dat jailbreaken/rooten ging niet goed en hij heeft zich dus stevig in zijn voet geschoten. Dat was een ander verhaal geweest als die smartphone 'misbaar' was geweest, maar dat was 'ie dus niet...

Overigens: Mogelijk is de CPU van die PC helemaal niet te overklokken. Is helemaal afhankelijk van moederbord + bios. Vooral merk-PC's (denk aan HP, bijv.) zijn niet of zéér beperkt te overklokken.

M.b.t. je vraag: Overklokken is eigenlijk (tenzij je een geavanceerd moederbord hebt waar wat overklokprofielen al zijn voorgekookt) een kwestie van aanpassen en daarna (lang) testen, weer aanpassen, weer (lang) testen etc. totdat een overklok-instelling gevonden is die én (wat) snelheidswinst oplevert én stabiel is. Daar kunnen rustig vele uren in zitten, dus ga ik uit van een tarief van 40 euro / uur dan zou ik denken dat een schatting van de pc-technicus zo'n uur of 3 zou kunnen zijn (= 120 euro).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Afgezien van het betoog van Tijs hierboven: je meldt niet of het om een desktop of laptop computer gaat.
In het laatste geval zou ik overclocken maar direct vergeten omdat het 1) de levensduur van je accu behoorlijk verkort door een hoger stroomverbruik en 2) omdat de koeling van een laptop daar niet op berekend is en de kans op blijvende schade aan je hardware zeer groot is.
Gaat het om een desktop, dan heb ik aan de uitleg van Tijs niet veel toe te voegen behalve dan dat je waarschijnlijk een andere, grotere koeler op je processor nodig hebt als er nu een standaard Intel of AMD-koeler op zit omdat de warmte-productie ook behoorlijk hoger zal worden.
Het lijkt mij veel verstandiger om een ander systeem te kopen / bouwen of een upgrade ( andere cpu / moederbord / geheugen ) als de huidige PC je te langzaam is.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

En ben benieuwd wat je hiermee wilt bereiken als het niet echt om moederborden processor gaat die echt over te clocken zijn is het behaalde doel al helemaal slecht te bereiken waardoor je dit eigenlijk niet gaat merken.En ik ben het met mijn voorgangers eens zou dit in jou situatie niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om een laptop, en het probleem is dat als ik OBS (opnameprogamma) zegt dat mijn CPU te hoog is.
 
CPU te hoog....als in wat..? Temperatuur , belasting..?
Als de belasting te hoog is zou ik eerst eens kijken naar welke processen er draaien die de processor belasten en de overbodige uitzetten.
Maar nogmaals, een laptop overklokken....serieus..? Welke CPU zit er in dan..? Om welk merk & type/model laptop gaat het..?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan