Firewall instellen voor VPN?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik0107

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 aug 2015
Berichten
2
Beste,

Ik hoop dat ik mijn vraag hier goed plaats, ik kan zo gauw niet vinden waar anders. Indien ik verkeerd zit, mijn excuses. Mijn vraag is de volgende. Voor mijn studie moet ik een VPN-verbinding (PPTP) maken met het netwerk van de universiteit. Een handleiding voor windows 10 ontbreekt, maar volgens mij is dit vrij eenvoudig te doen via instellingen, netwerk en internet, VPN. Als ik hier de gegevens heb ingevuld die ik in moet vullen, lukt het mij niet om verbinding te maken. Ik krijg een melding dat de verbinding is mislukt en dat de poort wordt gesloten. Als ik dezelfde gegevens op mijn telefoon invul (die aan hetzelfde draadloze netwerk hangt), lukt het wel om een VPN-verbinding te maken. Het zal dan (denk ik) dus niet aan mijn router, modem of wat dan ook liggen, maar aan iets in mijn computer. Het enige wat ik mij kan bedenken, zou dan de firewall moeten zijn. Ik heb wel een aantal poorten en protocollen om te gebruiken, maar die kan ik na een flinke tijd zoeken nergens invullen. Het lukt mij dus niet om via mijn laptop te verbinden met het netwerk door (wat ik denk) de instellingen van de firewall. Ik maak gebruik van de windows firewall, maar als ik deze uitschakel werkt het ook niet. Heeft een van jullie enig idee? Alvast bedankt!

Groeten Erik
 
Universiteiten hebben bijna altijd handleidingen hoe je dit moet doen.
Heb je die al gelezen?
En ze hebben ook een helpdesk, wat zeggen die?
Als er een specifieke instelling is die moet... en die toevallig op je mobiel goed staat... dan weten zij dat vast beter dan wij..
Of heeft iemand nog een ingeving?
 
Beste André,

Allereerst dank voor jouw snelle reactie. Voor het instellen van de VPN bestaat wel een handleiding voor windows 7, maar ik heb windows 10. Dit lijkt me op zich wel gelukt. In de instructie staat wel dat er wellicht nog wat ingesteld moet worden aan de firewall, en zij geven daarbij clientpoorten, een serverpoort, een protocol en een "toestaan"-zin. Hoe dit te doen staat er verder niet. Ik heb geprobeerd om in de windows firewall dit in te voeren, maar ik kan geen plaats vinden waar dat zou kunnen. Overigens, ik gebruikte eerst AVG Internet Security, maar daar kon ik ook niet vinden waar ik dat in moet vullen. Ik loop dus vast op de instellingen van de firewall, bij de universiteit gaan ze er van uit dat iedereen dat zelf wel zou moeten kunnen. De helpdesk zou hier dan ook niet bij kunnen/mogen helpen. Maar mij lukt het niet, helaas. Ik ga daar sowieso langs, maar heb er een hard hoofd in.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er hier vanuit dat je vanaf een 'veilige' locatie die VPN probeert op te bouwen, dus (bijv.) vanaf je thuisnetwerk (niet een of andere hotspot).
a. Ga naar Netwerkcentrum en kijk na of je, als locatie, op Thuisnetwerk staat of evt. Bedrijfsnetwerk. Er mag in ieder geval niet thuisnetwerk staan.
b. Zoek in/onder C:\Program files en C:\Program Files (x86) naar avgui.exe
Start die.
Zet de firewall component van AVG uit.
c. [Windows-toets]r toetscombinatie -> firewall.cpl
Zet de Windows firewall uit (als die aan stond).

Probeer het daarna opnieuw. Helpt het niet, dan eerst c. en daarna b. uitvoeren, waarbij je de daar gedane wijzigingen weer terugdraait. Daarna (morgen of zo) de helpdesk van de univ. raadplegen.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan