Help bij overclocken, i5 4670k doet raar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rwk97

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2013
Berichten
39
Hallo allemaal,
ik ben begin van deze week begonnen met het overclocken van mijn processor.
Ik was begonnen met een Vcore van 1.15v en een Vccin(Vrin) van 1.8v en ben toen begonnen met het verhogen van de multiplier.
alles bleef stabiel tot 44x oftewel 4.4ghz. Toen begon ik de Vcore te verhogen met 0,01v per stap en kwam toen stabiel uit op 44x 1.19v. Dit heb ik 17 uur lang ge stressed met prime 95 op small fft test. Toen had ik nog steeds geen error en had ik besloten dat die dan wel stabiel zou zijn. Toen probeerde ik de Vcore nog te verlagen (voor minder stroom verbruik, nog steeds 44x) met 0,001 maar bij 1.189v bleek die al instabiel na 3 uur stress testen. Om te dubbel checken dat 44x 1.19v wel echt stabiel was ben ik die toen nog een keer gaan stress testen. Maar toen crashte die na zo'n 6-8 uur, geen error gewoon complete windows crash (de pc was geherstart toen ik ging checken hoe het ging).
Wat moet ik nu doen. Want eerst leek 44x 1.19v dus stabiel maar nu opeens niet meer?
Ik heb 44x 1.191v nog geprobeerd maar dat bleek ook niet stabiel. Is dit niet raar?
Wat me ook opviel is dat bij 1.189v-1.191v in de bios cpuZ 1.189v bleef aangeven, kan dit een reden zijn?
De temperaturen komen volgens CoreTemp nooit boven de 83C.

Dit is trouwens de eerste keer dan ik een processor ging overclocken.

Alvast bedankt voor al jullie hulp,
Rob

edit: De rest van mijn onderdelen zijn als volgend:
gigabyte GA-z87x-d3h (met de nieuwste bios)
corsair vengeance 1600mhz 8gb
corsair H80i
samsung 840 ssd
 
Laatst bewerkt:
Wat ik mis is de verhoging van je multiplier nadat je de vcore ging verhogen? Vcore verhogen is geen doel op zich, het gaat om de multiplier.

Het enige wat vcore doet is je processor toestaan meer vermogen te gebruiken. Als je overclock niet gelimiteerd is door vermogen is het enige wat je bereikt met je vcore verhoging een grotere stroomrekening.
 
ik ging de Vcore verhogen om de multiplier 44x stabiel te krijgen, dat lukte dus eerst wel met een Vcore van 1.19v maar daarna opeens niet meer.
Het doel is om de multiplier 44x stabiel te krijgen met zo'n laag mogelijke voltages
 
Er is geen garantie dat je je overclock stabiel krijgt met meer vcore. Alleen als je overclock beperkt is door vermogen.

Ik zie wel dat je opmerkt dat je core temp nooit hoger is dan 83C. Met een goede koeler zou je temperatuur, zelfs met prime 95, eigenlijk niet boven de 60'en uit moeten komen.

Ik zou in eerste instantie je Vcore nog wat verder verhogen om te zien of je het uberhaubt weer stabiel krijgt, anders zit je gewoon tegen een andere blokkade van je CPU. Houdt dan wel de temperatuur goed in de gaten, want die klinkt dus al wat hoog.
 
Oh dat is apart, ik dacht juist dat prime 95 je processor warmer maakte dan realistisch zal gebeuren en dat daarom alles tot en met 85c acceptabel was.
Ik ga dan proberen met een iets hogere Vcore 1.195v ofzo. Maar als die dan nog niet stabiel is, wat zou ik dan nog kunnen doen om 44x stabiel te krijgen.
Of is 43x dan gewoon het maximum wat mijn processor met de huidige koeling kan halen?
 
Er zijn meerdere grenzen aan het overclock vermogen:

- opgenomen vermogen
- buffer stabiliteit
- Bus Sync beperkingen
- Thermische beperkingen
- Etc.

Vermogen kun je soms oplossen door een hoger voltage te gebruiken, thermisch kun je soms oplossen door een betere koeler. Er is echter geen garantie. De heatspreader op de 4xxx serie is bovendien ook niet super-efficient wat ook thermische beperkingen kan opleveren, ook al het je super goede koeling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan