Adviezen nodig voor nieuw te maken programma

Status
Niet open voor verdere reacties.

KCAdam

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
5
Beste forumleden,

Ik heb een probleem en na veel surfen kwam ik op dit forum terecht.
Ik zal wat toelichting geven.
Einde van dit jaar ga ik mij wederom als vrijwilliger inzetten voor een goed doel.

Daarvoor moet ik een tijdschema maken.
Ik zoek een programma waarmee je rundowns kunt maken.
Rundowns worden gebruikt bij evenementen, TV-opnamen en shows.
En daar gaat het bijna altijd om minuten en seconden, en met wijzigingen die je zelfs nog aanbrengt terwijl het evenement al loopt.
In ons geval (vele vrijwilligers) houdt dit concreet in: Elk uur weer opnieuw een schemaatje maken, en dat de hele dag door.
En dan ook nog eens een aantal lange dagen achter elkaar.

Nu doen we dat in excell (of een soortgelijk programma).
Dit schema telt dus de tijden op (in minuten en seconden)
Je kunt dan zien hoeveel tijd je te veel hebt ingepland, of juist te weinig.
Of dat je een onderdeel in moet korten, of juist op moet lengen.
En je kunt zien dat als je bijvoorbeeld om 12.18.23 uur moet beginnen, hoe laat je dan klaar bent.
Zoiets.

Afgelopen jaren deden we dit in een shared document via onze gmail-accounts.
Iedereen kan er dan in werken en meekijken.

Maar in excell (of een soortgelijk programma) gaat het vaak mis.
Ook moet je eigenlijk alles handmatig invoeren.
En als je iets toevoegt, verwijdert of wijzigt, moet je veel handelingen verrichten om het weer kloppend te krijgen met de codes.
Ook als je iets van de ene rij naar een andere rij verplaatst, levert het een hoop gedoe op.
Dit alles ook nog in een stress-situatie en de fouten zijn in no-time gemaakt.

Dus we zitten te broeden op een systeem waarin je (met drag & drop ?) een onderdeel met een daaraan gekoppelde tijd (de lengte van het onderdeel) in je sheet sleept.
Vanuit een soort 'reservoir' van items, zeg maar.
En dat je het daarna, als het in de sheet geplaatst is, je het in de sheet nog kunt verplaatsen (wederom drop & drag ?)
Of je haalt het ingevoerde item weer uit je sheet, omdat het niet past qua tijd bijvoorbeeld.
Van belang is dat de tijd die het onderdeel duurt, aan het onderdeel gekoppeld blijft.
En dat onder aan de streep de totaal-tijd verandert naarmate je iets toevoegt, verwijdert of wijzigt.

Volgens mij zijn er programma's voor je ipod die een beetje zo werken. Je voegt een nummer toe in je playlist, en nog eentje en nog eentje. Onderaan de streep zie je de totaaltijd. De muzieknummers kun je ook van positie wisselen, of tussenvoegen.

Ik weet niet goed hoe ik zoiets zou kunnen aanpakken.
Zelf weet ik nauwelijks iets van computers, en programmeren is voor mij alsof ik een raket naar Mars moet bouwen.
Ik denk erover om een ROC te gaan benaderen.
Maar ook overweeg ik om individuele studenten te gaan aanspreken.
Of een computer hobby club die hierin een uitdaging zien.

Ik heb geen idee of het een complex programma is, of zeer eenvoudig.
Toen ik googlede op drag & drop kwam ik o.a. dit tegen.
http://www.smartjava.org/examples/dnd/double.html

En wat we voor ogen hebben is zoiets als dit, maar dan sterk vereenvoudigd.
http://www.eznews.com/wp-content/Uploads/2013/08/Rundown-with-Insert-Script.png

Ik ben blij met alle info, invalshoeken, kritiek, waarschuwingen, etc.
 
Hoi,
Eerst en vooral welkom op dit forum:)
En ja je hebt iderdaad een probleem
Uw uitleg is duidelijk (voor mij, omdat ik toevallig met rundowns te maken krijg) maar de tweede link in uw postje geeft al een foutmelding "http://www.eznews.com/wp-content/Upl...ert-Script.png":confused:. Ik wil u zeker niet ontmoedigen, maar een dergelijk programma ontwikkelen zal wel iets langer duren dan uw vooropgestelde deadline. Ik heb te maken met volgende programmahttp://www.rundowncreator.com/. Dit is waarschijnlijk exact wat je zoekt maar dit is helaas niet gratis:confused: Je spreekt van vrijwilligers en goed doel (moet al een serieus ding zijn als je rundows nodig hebt:)) Ik weet dat je voor scholen ed korting kunt krijgen bij aanschaf, mischien ligt daar een oplossing? Ik wens je veel succes.
Greetz
 
Hartelijk dank voor je snelle antwoord.

Het programma waarvan je de link stuurt, had ik ook al gezien.
Toch kreeg ik niet het idee dat het precies was wat we nodig hebben.
Maar eerlijk gezegd, heb ik er nog nooit mee gewerkt.
Bovendien zou het een nuance-verschil kunnen zijn.

Het komt wel vaker voor dat ik denk "doen we effe", maar dat de realiteit vies tegenvalt.
Ik blijf proberen om iets voor elkaar te schoppen.
Al komen we maar een beetje in de goede richting, dan zijn we al geholpen.

en ja, het is inderdaad een 'serieus' iets.
Ik doe niet met opzet geheimzinnig of zo, maar ben ook niet de persoon die gemachtigd is om iets naar buiten te brengen.
Ik hoop dat ik desondanks toch geholpen wordt, maar aangezien het eerste serieuze antwoord al binnen is, maak ik me daarover geen zorgen.
 
Hoi,
Hier op het forum zal niemand iets vragen om iets naar buiten te brengen , ze zullen wel vragen "post eens een voorbeeldje zonder gevoelige informatie", wat logisch natuurlijk want een voorbeeldje zegt meer dan woorden. Er zal waarschijnlijk wel een leraar/es informatica zijn die dit als een uitdagend project ziet voor zijn/haar studenten maar het is nu eenmaal zo dat er op een gegeven moment informatie zal moeten vrijgegeven worden. Maar als eerste stap kan je mischien een andere oplossing vinden voor uw niet werkende link, zodat iedereen een stukje meer informatie heeft. Tja "ik blijf proberen iets in elkaar te schoppen" kan ik alleen maar bewonderen.:) en ja , ik weet zeker dat mijn link exact is wat je nodig hebt maar een trial zou wel leuk zijn.
Greetz
 
Hier is een afbeelding van zoals zo iets er uitziet.
Ongeveer dan.
http://www.eznews.com/wp-content/uploads/2013/10/ProductFeaturesHeader.png

Het is een lijst van onderwerpen met daarachter de lengte van het onderwerp.
Daarnaast staat dan meestal een kolom met de tijden cumulatief.
En onderaan de lijst (de streep) staat dan de totaaltijd.

Dus je krijgt dan zoiets:
Binnenkomst Sinterklaas...01.00......01.00
Zingen voor de sint..........02.30......03.30
Sint leest voor.................03.00.....06.30
Kado voor Jan..................01.15.....07.45
Kado voor Kees................01.15.....09.00
enz.
Totaal.........................................54.30

Als je nu de volgorde wil veranderen, dan loop je met Excell snel vast.
Als je kado-uitreiking van Jan en Kees wil omdraaien, dat gaat niet echt snel.
Ook als je een onderdeel (het zingen bijvoorbeeld) wil verwijderen, dan moet je allemaal dingen gaan veranderen.
De codes lopen vast, je blijft je een ongeluk klikken, en in de haast maak je veel fouten.

Dus ik dacht - in mijn naiviteit - dat moet makkelijk anders kunnen.

@gast0660, ik kan geen PM sturen, maar heb je wel een 'gewone' mail gestuurd.

Overigens organiseer ik geen Sinterklaasfeest.
Het was slechts het eerste voorbeeld dat me te binnen schoot en dat handig was voor de uitleg.
Jannen en Kezen op dit forum moeten ook NIET rekenen op kado's.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Grappig, jij plakt er direct een cue achteraan:)
Zal morgen nog eens nadenken?
 
Ik zat net even met Windows Media Player te klooien.
Als je daar een afspeellijst maakt, 'sleep' je ook muzieknummers in een lijst.
Zodra je er een aantal in hebt gesleept, zie je onder aan de streep staan hoeveel tijd je totaal aan muziek hebt.
En je kunt de nummers laten nog van positie verwijderen.
Of weer verwijderen.

Geen idee of dat erg moeilijk te bouwen is.
Of dat je daar leentjebuur zou kunnen spelen.
 
Wederom een aanvulling:
Ik heb inmiddels contact gehad met de makers van http://www.rundowncreator.com/
Dit programma heeft veel van wat ik zoek (nog niet alles, maar de maker zegt dat dit toegevoegd gaat worden als de volgende versie uitkomt)
En een groot voordeel: Het werkt met een abonnement. En dit kan per jaar, maar ook per maand.
De maker zegt dat er velen zijn die het abonnement slechts op projectbasis inzetten.
Dus dat is mooi.

Belangrijke toegevoegde vraag aan dit topic: Wie werkt met Rundown Creator, of kent iemand die met Rundown Creator ervaring heeft?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan