• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag m.b.t tot een alternative datumnotering

Status
Niet open voor verdere reacties.

portiss

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 sep 2015
Berichten
4
Goedemiddag,

Ik ben bezig in een Excel/CSV bestand. Ik heb hier te maken met een beetje een vreemde datumnotering. De datumnotering is als volgt; ddmmjjjj . Nou is het natuurlijk geen probleem om bijvoorbeeld 10012014 (10 januari 2014) in te vullen, echter haalt excel bij elke datum die met een 0 begint, bijvoorbeeld 01012014 constant de 0 weg. Nou weet ik dat een oplossing hiervoor is om de ' voor de 0 toe te voegen, dan blijft het wel goed staan, dus '01012014. Echter moet dit bestand door een klant geimporteerd worden in een systeem die er van uit gaan dat alle data 8 karakters zijn, dus ben ik bang dat een voorloop ' niet zat werken. Ik heb al een beetje rondgeknooit bij ''Format Cells'', echter vind ik hier zo snel niet hetgeen wat ik zoek. Iemand enig idee?

Groetjes,

Tom
 
Voor Excel zijn dat geen datums maar gewoon een getal, daarom die 0 als voorloop nul beschouwd en verwijderd.
 
Voor Excel zijn dat geen datums maar gewoon een getal, daarom die 0 als voorloop nul beschouwd en verwijderd.

Dit begrijp ik inderdaad. Maar is er een manier om die 0 gewoon standaard te laten staan? Alle data moeten dus 8 karakters hebben, en dat lukt me niet als er standaard een 0 bij voor wordt gevoegd, of er constant die 0 voor weg wordt gehaald. Ik wil dus gewoon dat alles precies zo blijft staan als dat ik het intyp.
 
Alleen als je de cel eigenschappen op Tekst instelt.
 
Volgens mij kan je volstaan met;
cel eigenschappen, aangepast en dan 00000000 (8 * 0) invullen.
 
Heb beide jullie opties geprobeerd. Ik werk dus eerst in een excel bestand, deze opties werken gewoon terwijl ik bezig ben in het .xlsx bestand, zodra ik het echter opsla als .csv, en het bestand opnieuw open, verlies ik de 0 aan het begin weer.
 
Daarom moet die cel als Tekst staan ingesteld.
 
Je moet het bestand dan wel in een texteditor openen en niet in Excel.
 
Je moet het bestand dan wel in een texteditor openen en niet in Excel.

Ik denk dat iedereen gelijk had in dit topic, dit was inderdaad het probleem. Excel laat die 0 gewoon niet zien, terwijl het wel in het bestand zit.

Zal waarschijnlijk een gigantische rookie mistake zijn, maar ik heb er nog niet al te veel verstand van.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan