Installatie Chrome OS

Status
Niet open voor verdere reacties.

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Berichten
6.674
In de afgelopen nieuwsbrief staat een artikel over het installeren van een Chromebook op een oudere laptop. Leuk artikel!!
Ik mis alleen een stapje.
Zie hier wat er staat:

nstallatie

Chromium installeren is simpel. De betrokken image bestanden vind je op http://chromium.arnoldthebat.co.uk/. Neem gewoon de laatste in de daily map met .img.7z aan het einde van de bestandsnaam en voor een wat oude laptop met van origine Windows Vista neem je verder de image waarvan de bestandsnaam begint met Cx86OS.

Image kiezen

De C staat voor Chromium, x86 voor een 32bits PC en het OS aan het eind voor het Operating systeem en niet de Chromium browser zelf.

De extensie 7z geeft aan dat de image is gecomprimeerd met 7zip. Je kan dat programma hier downloaden. Je pakt de image uit met 7zip en zet hem op een geschikte usb-stick (groter dan 4 GB) met het programma W32 Image Writer.

Naast die bestanden met .img.7z aan het einde van de bestandsnaam vind je daar bij arnoldthebat ook bestanden waarvan de naam eindigt op .vdi.7z. Dat zijn virtual disk images voor Virtualbox, waarmee je binnen je systeem een ander computersysteem kan laten draaien. Zie dat als een soort vluchtsimulator voor computersystemen. Dat werkt best gemakkelijk voor de wat meer gevorderden in het computeren.

Dan stop je die stick in de laptop en start hem opnieuw.
Tussen dat de bestanden met .img.7z eindigen en "dan stopje de stick in je pc en start opnieuw" mis ik hoe je dan die bestanden op een usb stick krijgt.

Gaat dit net zoals bijv. met Linux, dan je dit met UnetBootin kan doen? Of hoe gaat het in zijn werk?
Ik ben daar wel nieuwsgierig naar omdat ik hier een oudere laptop heb die ik wil verrassen met het OS Chrome.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen?
 
"De extensie 7z geeft aan dat de image is gecomprimeerd met 7zip. Je kan dat programma hier downloaden. Je pakt de image uit met 7zip en zet hem op een geschikte usb-stick (groter dan 4 GB) met het programma W32 Image Writer."
Lijkt mij duidelijk.
(of is het er later bij in gezet?)

Maar waar ik nu tegen aan loop, is dat mijn USB helemaal niets vind.
Ik heb het 0 bestand met image writer er geen geschreven, ik plug hem in mijn andere laptop, en hij ziet niets daar op staan.
Als ik de USB probeer te openen, geeft hij aan dat hij geformateerd moet worden. Ook dat gedaan, opnieuw image er heen geschreven, maar zonder succes.

Ik heb de image zip extensie gedownload van de aanbevolen site.
Vervolgens uitgepakt met 7-zip
Daarna heb ik dat bestand, wat 0 genoemd word, via image writer naar mijn USB geschreven.

Maar vervolgens laat de USB (die overigens 8GB groot is) niets zien.

Wat mis ik hier?
 
Oh, had gehoopt dat iemand een oplossing gaf, maar nog iemand die er dus niet uitkomt.

Je moet dat OS als een ISO op een stick zetten, die bootable wordt. Maar hoe dat moet met Chrome OS, mis ik in het artikel.
Het artikel is dus niet helemaal compleet.

Hoe zetten we het OS Chrome op een bootable usb stick?
 
Ik heb een iso op dvd gebrand, dmv Nero.
Maar ook dat werkte niet.
Ik ben nu door mijn ideeën heen.
Hopelijk weet iemand anders hier het antwoord
 
Hallo,

Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd... Maar ik geloof dat je met de img die in het 7z bestand zit op de USB moet zetten met W32 Image Writer
 
Ik lees dat je hem uit moet pakken en daarna (dus het uitgepakte bestand) met image writer op usb moet zetten....
 
Een ISO-bestand moet je altijd openen/uitpakken met software die ISO ondersteunt, b.v. imgburn of W32 Image Writer (met de laatste heb ik geen ervaring).
Sla het bestand op en maak met het programma een bootable usb, of cd/dvd incl. het uitgepakte ISO-bestand.
In starterspost aangehaald geval zul je het 7z bestand eerst moeten uitpakken met 7z om de gecomprimeerde bestanden uit te pakken.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vraag is waarom dat stuk niet in het artikel staat. Nu is het naar mijn idee een heel belangrijk gedeelte.
Hoe zet je dat Chrome OS op een bootable stick?

Kan dat ook met UnetBootin?
Kijk, ik gebruik Linux dus imgburn en al die andere Windows proggies zijn niet aan mij besteed. De schrijver van het artikel heeft ook Linux.

Misschien de redactie mailen voor de postvak-in ;)
 
Het is mij dan eindelijk gelukt!

Mijn probleem bleek te zijn dat mijn USB niet bootable geschikt is.
Gelukkig had ik nog een andere liggen, die dat wel was.
En toen was het zo gepiept.
 
Ah, dus je kan het OS Chrome gewoon via elke programma (wat geschikt is) bootable maken.
Mooi om te weten!

Succes verder. Laat nog eens weten hoe de installatie gegaan is (hier in deze topic wellicht).
 
Toen ik ontdekte dat ik een niet bootable usb had, heb ik dus een ander getest die wel bootable is. (helaas weet ik de site niet meer, maar vond het vlot via google)
Toen heb ik via imagewriter de uitgepakte bestand op die usb geschreven.
Vervolgens die usb in de andere laptop gestopt, die al stond ingesteld op "booten vanaf usb" en hij pakte het direct!
Dus, het hele euvel lag aan een niet bootable usb stick.

Of het via elk programmaatje bootable gemaakt kan worden durf ik niet te zeggen.
Toen ik het via unetbootin probeerde, werkte het niet op de andere laptop.
Dus voor mij was het echt via eerder genoemde imagewriter
 
Okee, ik ben Linux gebruiker en gebruik dus geen Windows programma's. Moet dus of standaard de Linux proggie gebruiken of UnetBootin.
Ik zal het vanzelf wel merken ;)

Bedankt voor je aanvulling!
 
Mijn vraag is waarom dat stuk niet in het artikel staat. Nu is het naar mijn idee een heel belangrijk gedeelte.
Hoe zet je dat Chrome OS op een bootable stick?

Kan dat ook met UnetBootin?
Kijk, ik gebruik Linux dus imgburn en al die andere Windows proggies zijn niet aan mij besteed. De schrijver van het artikel heeft ook Linux.

Misschien de redactie mailen voor de postvak-in ;)

De redactie heb ik gemaild op 14 september; de nieuwsbrief kwam vanmorgen in mijn postvak. Maar nee, mijn vraag stond er niet in.
Jammer, hoe zou dat komen?

Ik wil graag hier een antwoord op van de redactie.
 
De redactie heb ik gemaild op 14 september; de nieuwsbrief kwam vanmorgen in mijn postvak. Maar nee, mijn vraag stond er niet in.
Jammer, hoe zou dat komen?

Ik wil graag hier een antwoord op van de redactie.

Naar mijn weten zijn er problemen geweest met de mailbox (computer van leofact was gecrasht). Waarschijnlijk wordt je vraag in november meegenomen.
 
Okee, ik ben Linux gebruiker en gebruik dus geen Windows programma's. Moet dus of standaard de Linux proggie gebruiken of UnetBootin.
Ik zal het vanzelf wel merken ;)

Bedankt voor je aanvulling!

Je kan dd gebruiken om de .img op een USB stick te zetten:
Code:
dd if=/pad/van/img of=/dev/sd*
Het device voor de of kan je vinden met:

Code:
Lsblk

Let wel dat beide commando's sudo rechten vereisen
 
Ja, dank je Rick,

Inderdaad is dat de juiste weg voor het maken van een bootable USB stick onder Linux. Ik heb het ook geprobeerd met bijvoorbeeld UnetBootIn en aanverwante programma's, maar dat wilde niet lukken. Dan bootte de stick helemaal niet.

Dat er trouwens USB-sticks bestaan die helemaal niet geschikt zijn om van te booten is goed om te weten.

Jouw opdracht werkt prima, maar de toevoeging bs=4M maakt het proces nog wat sneller. De hele opdracht luidt dan: dd if=ChromeOS.img of=/dev/sdX bs=4M. Niet vergeten de bestandsnaam en eventueel het pad ernaar aan te passen bij het if= gedeelte en de X vervangen door de juiste letter bij het of= gedeelte. Daar hoort het cijfer niet bij!

Excuses dat ik niet eerder reageerde. Pas vanmorgen kwam ik erachter dat er vragen waren. Er zijn wat problemen met de mailbox van de redactie, als al gemeld.

Wat betreft het artikel inhoudelijk: het is juist dat ik niets over de installatie onder Linux heb opgenomen. Bij mijn beste weten kon dat alleen in de terminal met het dd commando. Over het algemeen is het werken in de terminal niet populair. Het is ook geen werk voor de beginneling.

Verder had ik het onderwerp al eerder naar voren gebracht in de Linux gemeenschap. Daar vond het niet veel belangstelling. Logisch ergens, want waarom zou je een prachtige powerhouse op basis van een Linux systeem inruilen voor een overigens wel lekker vlot en elegant systeem als Chromium? Slechts één persoon deed het wel, en keerde meteen terug naar zijn favoriete installatie. Van een ander begreep ik ooit dat die een echt Chromebook maar niks vond ten opzichte van een Linux systeem.

Tja. Dus besloot ik in de afronding van het artikel het gedeelte over de installatie onder Linux maar te schrappen gezien de erg beperkte belangstelling en het technische karakter ervan.

Wat mij betreft gaan we dan hier verder voor wat betreft de installatie onder Linux.

groet,

Erik98
 
Tja. Dus besloot ik in de afronding van het artikel het gedeelte over de installatie onder Linux maar te schrappen gezien de erg beperkte belangstelling en het technische karakter ervan.
Dat is best jammer te noemen.
In feite denk je dan na voor een ander. Want wie zegt dat er hier geen belangstelling is voor hoe je Chrome op een stick zet? Hier op Helpmij zitten ook Linux gebruikers, misschien niet veel (heb ik het idee) maar toch. Ik blijf het jammer vinden, want ik vond het artikel incompleet hierdoor.

Hier op Helpmij is er geen community zoals in Ubuntu en hier zijn de mensen toch "anders" . Veel meer Windows gebruikers. Dus ik snap wel dat je dan (opeens) voor deze groep gaat schrijven, maar je ontdoet je natuurlijk van de overige lezers van de nieuwsbrief hierdoor. Zo wordt het dus weer een alleen Windows nieuwbrief.....
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan