Ervaringen met Windows 10 en eindconclusie

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0225

Inventaris
Lid geworden
24 mrt 2001
Ik heb deze posting geplaatst omdat ik best wel wat nieuwsgierig ben naar ervaringen van users met Windows 10 op verschillende soorten machines, jonge en wat oudere.
Reden voor mijn nieuwsgierigheid is het feit dat op mijn laptop van (toevallig net 2 jaar oud) Windows 10 prima draaide, maar ik eergisteren toch besloten heb terug te gaan naar Windows 7 Prof.

Ik heb begin augustus een migratie van 7 naar 10 gedaan, daarna even apparaat beheer bekeken (was op 1 dingetje na foutloos) en vervolgens een clean install van 10 gedaan. Daarna weer apparaat beheer bekeken (opnieuw op 1 klein geitje na foutloos) en toen ben ik aam de slag gegaan met 10. (1 drivertje heb ik handmatig moeten installeren : de vliegtuigmodus driver, maar dat betrof een driver die eigenlijk ook helemaal weggelaten had kunnen worden)
Diverse kleinere dingetjes die mij niet bevielen heb ik maar even op de koop toe genomen. Zo kon ik bijv. in Windows 10 mijn Iris scan software niet echt lekker meer gebruiken en zo waren er wat andere onbenulligheden. Ik noem er nog een : als ik een redelijk forse kopieerklus uitvoerde van bijv een .mkv van 13 gig van de ene harddisk naar een andere (wat een klein minuutje of zo duurde) dan viel het mij op dat wanneer ik onderwijl verder ging met 'werken' in Win 10 en ik bijv. in de verkenner de rechter muisknop gebruikte, het contextmenu gedeeltelijk leeg bleef, alsof Windows moeite had om het e.e.a. op het scherm te krijgen. Aan de hardware lag het niet, want met een Windows 64 bit machine met een I7 4900 MQ processor, een GTX 760M videokaart en 32 gig RAM, heb ik power genoeg. Daarnaast, in Win 7 had ik dergelijke dingetjes niet.

Belangrijkste reden om terug te gaan naar Windows 7 was echter de traagheid van het internet en de mail. Het openen van de webbrowser duurde bijv. 1 a 2 seconden, terwijl in Win 7 na de opstart van Windows, het starten van mijn browser sneller ging dan ik met mijn ogen kon knipperen.
Ook het aanklikken van (bijv.) Teletekst in de browser leverde soms 1 tot wel 2,5 seconde wachttijd op. Volledig onacceptabel want binnen Win 7 was ook dit een kwestie van aanklikken en TT stond er onmiddellijk.

Voor aandachtige lezers die mij 'tips' willen geven : ik heb 4 verschillende browsers geprobeerd, waaronder de nieuwe Edge. Overal hetzelfde 'liedje'. Ook een netwerkkaart driver update leverde geen verbetering op.
Wat echter de doorslag gaf om terug te gaan naar Win 7 was een redelijk onbenullig -online- kaartspelletje dat ik zo nu en dan wel eens speel en wat de druppel vormde die de emmer deed overlopen v.w.b. kleine ergernissen in Win 10. In Windows 7 draaide dit als een speer, binnen Windows 10 in alle geteste browsers niet : zo gingen in 10 de kaarten redelijk schokkerig over het scherm en zat er mogelijk een 1/2 tel vertraging in het 'pakken' van een kaart. Ook volledig onacceptabel, want in Win 7 ging / gaat dit als een speer en uiterst vloeiend.

Vanzelfsprekend eerst nog even nagedacht over mogelijke oorzaken :
Flash ? Nee, want Microsoft heeft dit in Edge geïntegreerd en dat zou dus goed moeten werken
Videokaart drivers? Nee, want ik had de nieuwste geïnstalleerd en daarna ook nog 2 oudere versies uitgeprobeerd.
Een ander onhebbelijkheidje dat ik binnen Win 10 ervaarde op mijn machine was het openen van de verkenner of een app als Word. Op mijn systeem met Win 7 klik ik op de verkenner en binnen 1/2 tel stáát de verkenner er en / of is Word geopend. In Win 10 duurde dit 1 tot 2,5 seconde. Geen idee of 10 ook nog indexeert, maar stel dat dit zo is, dan mag je aannemen dat Windows 10 na een maand gebruikt te zijn, zo langzaam aan wel uit-geindexeerd is.......

Kortom, het werken in Windows 10 ervaarde ik op diverse punten nét even wat trager dan onder 7.
Ongetwijfeld zitten er nog veel verbeterpunten in Win 10. Volgend jaar rond mei / juni, voordat de gratis migratieperiode is verlopen, ga ik het nog een keer proberen, wie weet dat het dan op mijn machine ook soepel draait.

Ik ben benieuwd hoe anderen de migratie naar Windows 10 hebben ervaren en dan met name hun ervaringen met de snelheid van Win 10 in bijv. bestandsbeheer, het browsen en het openen van apps.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gezien je, als het goed is, nu een permanente windows 10 key hebt, ben je niet verder gebonden aan de gratis update periode.

Ik heb geen van de snelheidsproblemen ervaren op mijn laptop. Ik draai echter volledig op een SSD. Ik heb wel mijn windows 10 getweaked om alle overbodige rommel uit te zetten. De vertraging in alle webservices klinkt eigenlijk ook erg als een probleem met een virusscanner oid. Heb je normaal zoiets draaien?

Jazeker, maar het grappige is dat het dezelfde scanner is als onder Win 7. Kijk vooral ook naar hetgeen ik schrijf over dat simpele kaartspelletje. Het is dus eigenlijk een cumulatie van dingetjes die ik ervaar. Toeval wil dat ook ik 2 SSD's in mijn machine heb zitten, maar al zaten er 5400 RPM schijven in, het probleem is het verschil dat ik ontdek in het dagelijkse gebruik van Win 10 t.o.v. 7. Ook het elimineren van RAM wegslobberende dingen zou niet nodig (moeten) zijn, want met 32 gig RAM is het m.i. onmogelijk dat er onvoldoende RAM is. Als ik trouwens naar het geheugengebruik kijk, dan kom ik in het dagelijkse 'werk' niet boven de 4 tot 9 gig uit, anders gezegd, er is dus nog voldoende geheugen over.
Maar the bottomline is het verschil dat ik tussen beide OS'sen ervaar. Er moet 'iets', of meerdere 'ietsen' zijn waardoor 10 niet zo soepel draait als 7 (op mijn systeem).
Je zou in eerste instantie misschien ook aan drivers denken, maar als apparaatbeheer er foutloos uitziet en alle mogelijke updates zijn binengehaald en geïnstalleerd, dan zou ook daar het probleem niet moeten zitten.

Daarom ben ik ook zo nieuwsgierig naar ervaringen van anderen.

Inmiddels wemelt het op het w w w van mensen die kleine of grotere 'dingen' ervaren met Win 10, dus helemaal zo soepel als 7 is het kennelijk (nog) niet. Dat hoeft ook niet met een splinternieuw OS, maar een beetje irritant is het wel.

Laatst bewerkt:
Ik heb de windows 10 32 bit upgrade uitgevoerd vanuit Windows 7 32 home edition op mijn testsysteem.
Dat is een wat ouder systeem: Asus P5E mobo, E8400 duo core Cpu, 4GB DDr2, Nvidia Geforce 9400GT en een Seagate HD
Geupgrade met de ISO-dvd en ik moet zeggen: dat liep vlekkeloos, alles werkte ineens en ik hoefde geen extra drivers te installeren.
Maar ik heb geen oudere hardware er aan gekoppeld (printer, scanner, etc) dus ik weet niet hoe dat zou reageren.

Het scherm is een aanzienlijke verbetering van dat wat je bij windows 8 voor geschoteld kreeg en ik vind het zelfs werkbaar genoeg om geen classic shell te hoeven te installeren (alhoewel dat wel heel fijn is voor mensen die ook deze win10 interface niet om mee te leven vinden).

Trage browsers heb ik geen last van, alleen de eerste keer starten duurt wat langer dan onder win7, maar daarna gaat alles lekker vlot.
Nu zou dat kunnen komen omdat ik alles uitgezet heb wat maar mogelijkerwijs een aantasting van de privacy kan zijn/worden. Dus ook geen Cortana, geen plaatsbepaling, geen automatische synchronisatie met de store of welke clouddienst dan ook en ik gebruik een local account.

Wel heb ik gemerkt dat FS9 (de oude vertrouwde flight simulator van MS) niet werkt in full screen mode en na wat trucken wel in windowed mode.
Verder heeft Win 10 het zelfde euvel als Win8, namelijk dat soms het scherm langere tijd zwart blijft zonder enig bericht wat ie aan het doen is. Dan blijkt ie aan het updaten te zijn. Hoogst onhebbelijk. Hoe moeilijk kan het zijn om even en tekstje te laten zien?

Maar dit is allemaal op mijn testsysteem.
Op mijn dagelijkse gebruikssysteem draai ik windows 7 en dat zal voorlopig zo blijven.
Waarom?
Nou, omdat ik dik tevreden ben met hoe mijn dagelijkse systeem werkt en ik eigenlijk alles heb wat ik nodig, c.q. gewenst acht, onder Windows 7. En windows 7 blijft nog tig jaren gesupport, dus waarom over stappen?????
Als er iets is dat je leert na een leven lang werkzaam geweest te zijn in de ICT: als het naar tevredenheid werkt, blijf er dan aub met je vingers vanaf en geniet ervan.
Nieuwe software geeft vooral nieuwe problemen.

Dank voor je reactie! Jij en Wampier hebben mij nu wel aan het denken gezet. Wat nu als de vertraging die ik bemerk 'normaal' in de ogen van vele anderen is, omdat ze niet beter weten / gewend zijn en ik onder Win 7 alleen maar vreselijk verwend ben geweest met de (bij wijze van spreken) 0,00001 opstart van alles omdat ik snelle hardware heb en dat idd. één van de oorzaken gezocht moet worden in Microsofts bemoeienis om van alles op de hoogte te zijn wat er gebeurt en daar mogelijk die 0,5 of 1 sec. vertraging door optreedt. Dat zou het browsergedoe kunnen verklaren.

Blijft over het schokkerige beeld in het simpele kaartspelletje en het contextmenu dat voor 50% leeg blijft in de verkenner bij een rechter muisklik als Windows 'druk' is met andere klussen. Zoals je schrijft is het mogelijk handig(er) om te blijven bij iets wat uitstekend werkt (Win 7).

Heb de upgrade gedaan op de pc (10 pro) 64bit, dit verliep vlekkeloos.
Echter enkele software opnieuw geinstalleerd.
Voor youcam 6 en 7 pas werkend na een update van cyberlink.
Bij prikken van geheugen, werd de nieuwe niet herkend door windows 10, na een instelling veranderen in msconfig en een reboot was wel het volledige geheugen beschikbaar.

Op de laptop eveneens een vlekkeloze upgrade 10 home 64bit.
Hierop draaide alles zonder enige problemen, geen herinstal van software nodig gehad.
Youcam 6 en 7 draaide hier weer wel op zonder de nodige update.

*Wel opvallend, dat Edge nog erg gevoelig is voor malware, hoewel ik Edge sporadisch gebruik. Is erg lastig deze uit Edge te krijgen.
*Bij beide windows versies vind ik de audio en videocodecs voor wmp belabberd, veel artifacts etc. Ook vlc loopt niet echt formidable.
*Qua snelheid merk ik amper verschil, start wel iets sneller op dan 8.1.
*Bij deinstalatie van software wordt niet altijd de links uit het startmenu verwijderd. Ben er nog niet helemaal uit hoe dit handmatig te doen.

Probleem / problemen met Windows 10?

Een poosje geleden heb ik een topic over Win 10 geopend; (Dit is een update daarvan). Daarin beschreef ik dat ik op mijn toen nog geen 3 jaar oude laptop allerlei rare dingetjes / onhebbelijkheidjes tegenkwam in Win 10, varierend van een tergend langzaam werkende browser, naar een verkennerscherm dat (soms) leeg bleef tot aan BSOD's toe en dat allemaal in de 3 weken dat ik 10 uitprobeerde.

E.e.a. resulteerde erin dat ik ben teruggegaan naar Win7, dat op mijn systeem zo solide als een blok beton draaide.

Daar ik Win10 toch wel een 'verfrissende' look vond hebben meende ik eergisteren nog maar eens een poging te doen en wederom te migreren van 7 naar 10. Wie schetst mijn verbazing? Win 10 draait nu al meer dan 24 uur zo stabiel als een huis op de voormalige 'probleemlaptop'. Daar ik geen nieuwe hardware en / of software heb geïnstalleerd sinds mijn 1e migratiepoging in augustus 2015, kan ik eigenlijk maar 1 conclusie trekken :

Microsoft had zijn zaakjes sinds de release van Win10 de eerste ('tig'?) maanden nog lang niet op orde en kennelijk hebben ze, na 8 maanden, dat nu wel.

Ik heb dit topic aangemaakt voor degenen die, net als ik, zijn teruggegaan naar hun oorspronkelijke Windowsversie.

Advies derhalve : probeer het nu nog eens keer voordat in juli de mogelijkheid definitief eindigt. Wie weet gaat Win 10 bij jou nu ook vlekkeloos 'draaien'.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan