PC loopt vast bij internetgebruik.

Status
Niet open voor verdere reacties.

pyter1948

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2013
Berichten
37
Beste moderatoren,
Ik kon geen specifiek forum vinden voor mijn probleem. Laten jullie weten of deze niet correct is?
Off-line of met email werkt alles goed. Op internet echter blijft vroeger of later de muisaanwijzer staan, toetsen doen niets meer. En rest niet anders dan de pc uit te zetten. Met de power knop. Ik heb het niet steeds bijgehouden, maar naar mijn gevoel m.n. bij Facebook.
Hebben jullie een suggestie?
Vriendelijke groet,
Pyt Dillingh
 
Hoi,
Het kan zijn dat je pc besmet is geraakt met mal- e/o spyware. Scan eens met Mbam (zie link in mijn handtekening) en houd je internetdata eens in de gaten met dit gratis progje.
Ben het nu zelf aan 't testen, het ziet er goed uit. Het nestelt zich in het systeemvak als je (meldingen en pictogram) weergeven kiest.
Je kunt dan meteen zien welk (wellicht onbekend) programma op enig moment verbinding maakt met internet en in real time extreem veel data verstuurt.
Houd ook je CPUgebruik (via taakbeheer) in de gaten als de situatie zich weer voordoet en controleer welk proces daarvoor verantwoordelijk is.
Als het probleem virusgerelateerd is zal ik je vraag alsnog verplaatsen naar de virussectie.
 
Laatst bewerkt:
"Glasswire is not compatible with this Operating System". Jammer. Maar eerst, dank voor de snelle reactie. Had ik niet verwacht. CPU gebruik ben ik bijna standaard gaan controleren. Reden om automatische opstarten van een aantal programma's uit te schakelen. Voor zover ik na heb kunnen gaan, geen virus. Kan ik een Mbam log plaatsen? Een scan van Mbam gisteren, gaf aan: "(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)".
 
Laatst bewerkt:
Helaas zijn logs hier niet toegestaan, wat je kunt proberen is het programma in de compatibiliteitsmodus te laten draaien.
Klik met de rechter muisknop op het exe-bestand>tab: compatibiliteit en vink daar aan wat er voorgesteld staat.
Lukt het niet dan heb ik nog wel een ander progje voor je.
Simple Internetmeter Lite.
 
Laatst bewerkt:
Het topic is goed gepost volgens mij. We gaan uitzoeken hoe dit komt.

Start de browser eens in modus zonder add-ons en probeer opnieuw.
Ga naar add-ons in de browser en kijk of de add-ons en extensies nog wel "up to date" zijn.
Probeer natuurlijk ook een keer een andere browser. Heb je een verouderde versie?

Kan je bij Taakbeheer , via Ctrl-Alt-Del, op dat moment processen zien die bovenmatig actief zijn? Wanneer je het proces explorer.exe daar kan sluiten en weer nieuw starten, hoef je dan niet opnieuw de computer op te starten?

Schakel Indexeren eventueel uit bij Eigenschappen van de Schijfstations. Doe het zelfde met Automatische Updates van Windows en kijk of sommige niet willen installeren, dus telkens terugkomen of gemeld worden.

Gebruik je een virusscanner die intensieve scans uitvoert op de achtergrond, zoals AGV?

Controleer Windows haar beveiligde systeembestanden met de opdracht sfc /scannow.

Wis in ieder geval bij problemen met de internet browser altijd de Tijdelijke Internetbestanden via de instellingen van de browser.

Updaters veroorzaken vaak vastlopers. Misschien heb je niet de gewoonte om deze uit te schakelen binnen programma's. Installeer dan het programma AutoRuns van System Internals. Dit vindt, zonder te installeren, tot 3 keer zo veel programma's die opstarten als met "msconfig" bij opstarten (maar dat is wel sneller). Met AutoRuns heb je kans malware te vinden die scanners niet ontdekken. Je zult even wat namen moeten zoeken met Google en noteer waar je het afvinkje van weghaalt.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees Moderator Mik en MegaSenior Alfred 2 ca. een uur later. Nog graag bereid iets te gaan doen, maar verstandig is het niet. Dan moet ik morgen nog meer topics plaatsen. Wel bedankt voor de snelle reacties.
 
Doe maar rustig aan hoor, je hoeft niet alles meteen te doen. :D
Ik ben gewoon een nachtbraker. :p
Ik sta hier bekend als de nachtmoderator.
 
Is mij ook niet vreemd. Maar dan ben ik wel eens érg relaxt. Morgen(?) pik ik het weer op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
...proberen is het programma in de compatibiliteitsmodus te laten draaien....
Lukt het niet dan heb ik nog wel een ander progje voor je.
Simple Internetmeter Lite.
Goedemiddag Mik,
"Glasswire" werkte ook niet in compatibiliteitsmodus. "Not compatible". Het progje 'Simple Internetmeter Lite' heb ik gedownload. Even bekeken, maar zonder hulp haal ik daar niet veel uit. Via taakbeheer: CPU gebruik max. 25%, meestal < 10%.

Is het voor mij wel verstandig om twee advieslijnen tegelijk te volgen? Ook als moderator en mega senior het met elkaar eens zijn. Herstel via de ene lijn, verandert immers ook de gegevens voor de tweede.
Pyter1948
 
Laatst bewerkt door een moderator:
5 Programma's (Eng) om je verbindingen te monitoren.
Kan trouwens ook met een aanwezige module binnen het besturingssysteem.
Windowstoets + r
typ
resmon
enter
Onder de tab: netwerk kun je in de gaten houden welke programma's verbinding maken/hebben met het www.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb Networx draaien.
Ten tweede: Ik zie dat mijn account voor LastPass het volgende adres geeft: chrome://lastpass/content/home2.xul
Maar Chrome is niet mijn browser. Kan dit een conflict veroorzaken?
 
Ik zie dat mijn account voor LastPass het volgende adres geeft: chrome://lastpass/content/home2.xul
Uitleg (Eng).
Trouwens wachtwoorden beheren kun je ook aan FireFox overlaten, daar heb je geen LastPass voor nodig.
Ga naar Extra>Opties>Beveiliging en vink aan:Wachtwoorden voor websites onthouden & Een hoofdwachtwoord gebruiken.
Maar Chrome is niet mijn browser.
Ik neem aan dat je dan FireFox hebt?
Geef zoveel mogelijk relevante info om je vraag op te kunnen lossen a.u.b.
Heb je meerdere browsers geïnstalleerd zorg dan dat, buiten je standaard browser, die niet automatisch mee opstarten als je de pc aanzet.
 
Laatst bewerkt:
Mik.
Ik liep zélf wat vast bij jouw opmerking over gegevens van mijn computer. Ja, welke informatie? Een log is dan de eenvoudigste manier. Zelf dus nog wat bezig geweest, met een paar diagnose progs, Scancircle, AceUtils, MS Fixit, AVG TuneUp, en cleaner als IsoBuster, AdwCleaner en Mbam. Voorzichtig veel rommel weggedaan, en opstarters uitgeschakeld. Het vastlopen bleef, op willekeurige momenten.
Zoekend naar gebeurtenissen-logboek, en memory.dmp, kon ik niets vinden, en kwam een melding mbt geheugen. Bij opstarten met geheugentest, kwam de melding: “Kan niet starten. Bestand: \boot\memtest.exe. Status: 0xc000000e. Info: kan niet laden omdat toepassing ontbreekt of beschadigd is”.
MemTest86(iso) opgehaald, en op bootable CD. Programma gedraaid. Duurde een tijdje, maar géén fouten. Ik weet niet waar ik het moet zoeken. Heb je nog een advies?
Vista Business 32bit SP2, en 2MB Ram. En inderdaad Firefox. Geen andere browsers.
Pyt.
 
2 Gigabyte geheugen is ook niet genoeg om lekker verder te werken als de computer bezet is. Ga uit van ongeveer dubbele rekenkracht wanneer er een goede grafische kaart in zit. Als er geen goede grafische driver geinstalleerd is dan kunnen de prestaties helemaal teruglopen. Of de driver van de grafische chipset geinstalleerd is kan u snel uitvinden door vensters te slepen en een Internetpagina te scrollen door aan de schuifbalk te trekken. Gaat dit schokkerig dan is de grafische driver niet aanwezig of de verkeerde en mogelijk ontbrekende moederbord drivers.

Bij Internet wordt wel eens vergeten dat je een goede DNS Server nodig bent. Google heeft adres 8.8.8.8. Deze server vertaalt webadressen naar code en stuurt de verzoeken via de snelste lijnen door. Sommige sites doen het bij een slechte service inderdaad beter dan andere. Waar je de DNS binnen de instellingen kunt opgeven weet ik even niet.

Plaats anders eens een nieuw netwerkkaartje. Er zijn ook goedkope USB netwerkadapters. USB netwerkadapters werden ooit gratis geleverd bij een Internet abonnement en veel mensen hebben draadloze (WiFi) USB netwerkadapters. Dan kan dat deel gemakkelijk worden uitgesloten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
2 Gb is misschien niet veel, maar ik gebruik geen zware programma's als spellen ed. Met Taakbeheer houd ik belasting CPU en geheugen in de gaten. Bij de vastlopers blijken beide meestal niet maximaal te zijn. Opstarten met de geheugentest van Windows werkt niet: "toepassing \boot\memtest.exe ontbreekt of is beschadigd". Maar het programma MemTest86 laat geen fouten zien.

Computer heeft geen grafische kaart. Beeldschermadapter: Intel(R) Q965/Q963 Express Chipset. En m.i. ook geen netwerkkaart: Netwerkadapter is: Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet.
Het is een oudere HP computer met Windows Vista, maar alles werkte tot voor kort gewoon goed. Maar plotseling het vastlopen bij internetgebruik. Na eerdere adviezen heb ik veel automatisch opstarten progs uitgeschakeld, en ook de updates.

Het DNS Server verhaal kan ik niet goed volgen. Als ik de DNS instelling kan vinden, moet ik dan adres 8.8.8.8. opgeven?
Groet,
Pyter
 
DNS bepaalt de te nemen route over het Internet. Hier gaat geld in om en sommige hulpprogramma's veranderen de te gebruiken DNS server als één van de tweeks om het internetten sneller voor je te maken. Meestal staat de instelling op "automatisch." Het DNS staat bij de Netwerkinstellingen in Configuratiescherm. Klik daarvoor met rechts op de netwerkverbinding en kies Eigenschappen. Selecteer "internet protocol 4" en kies Eigenschappen. Noteer eventueel wat er staat bij DNS en verander: Automatisch een DNS-serveradres... in: De volgende DNS-serveradressen...

Het zelfde, in de vorige lijst, bij "internet protocol 6"

Voor Google zijn de in te vullen adressen als volgt.

De Google DNS IP addressen (IPv4):

regel 1: 8.8.8.8
regel 2: 8.8.4.4

De Google DNS addressen (IPv6):

regel 1: 2001:4860:4860::8888
regel 2: 2001:4860:4860::8844

We hebben geen feedback over de grafische prestaties zoals wanneer u vensters verschuift en lange pagina's naar beneden scrolt met de slider van de schuifbalk. Dit moet soepel kunnen gaan. Anders heeft uw computer een groot probleem met rekenkracht en is een grafische kaart sterk aan te raden. Het kan zijn dat de grafische driver die u heeft niet goed werkt onder Vista.

Als de computer al wat ouder is dan kan de netwerkkaart of chip best kapot aan het gaan zijn. Als u geen insteekkaart heeft dan kunt u ook een USB netwerkadapter gebruiken. Een computer van mij heeft dat ook. Gezien de zoekresultaten op Advertentiezoeker.nl heeft u deze vanaf Euro 10 en via "hulp van de buren" op Peerby kan u misschien een netwerkadapter lenen. Of u plaatst even een netwerkkaartje, die al vanaf Euro 5 in de winkel ligt.

Zoals in eerder antwoord beschreven zal het de computer gemakkelijker moeten worden gemaakt wanneer deze al wat ouder is. Schakel Indexeren uit bij Eigenschappen van de schijfstations in Verkenner (deze computer) en achtergrond scans van de virusscanner. Sommige virusscanners zoals AVG hebben of hadden achtergrondscans ingebouwd en waren daarom bedoeld voor snelle computers met veel geheugen. Ik denk niet dat uit Taakbeheer blijkt dat de computer bezet wordt gehouden.

Ik gebruik de add-on Adblock Plus, onder Firefox, om advertenties tegen te houden. Hierdoor krijgt de browser heel veel minder verzoeken waarvan vele links onbetrouwbaar en slecht werkend zijn.
 
Laatst bewerkt:
Alfred 2,
Dank voor jouw meekijken.

Ik heb een Avast startup scan uitgevoerd. Duurde enige uren. Resultaat: Thuisnetwerk goed beveiligd. Geen virussen. 25 overbodige toepassingen verwijderd. & systeeminstellingen hersteld.
Diagnostic Policy van Windows gaf geen netwerkproblemen.

Indexeren had ik uitgeschakeld voor alle drives en mappen.
Ik gebruik ook Adblock.

Zolang de CPU belasting normaal is, meestal onder de 15%, kan ik gemakkelijk vernsters verschuiven, en lange documenten scrollen. Heb ik teveel geopend wat de CPU aanspreekt, dan gaat het wel eens schokkerig. Maar in de praktijk lijkt er geen verband met vastlopen. Dat kan gebeuren zowel bij hoge als bij lage belasting.

Ik heb de door jou genoemde wijziging van IPv4 en IPv6 toegepast. Regel 1 en 2 van het DNS blokje, neem ik aan. Kreeg vlot internetverbinding. Even naar Facebook, 2 a 3 berichten gelezen. En weer een vastloper. Zonder waarschuwing, zonder overbelasting.

Ik denk er over om de computer ter reparatie weg te brengen. Wat ik tot nu toe ook heb geprobeerd, het probleem blijft, en ik heb geen idee waar het fout gaat.
Windows heeft nog de optie “vooraf geïnstalleerde herstelopties”. Opnieuw opstarten met F8 > Geavanceerde opstartopties > De computer herstellen > Systeemherstelopties > Opstartherstel.
Ik zal melden als dit wat heeft opgeleverd.

Ik heb geen installatieschijf. Wel een Recovery-partitie. Op mijn harde schijf heb ik echter 2 extra partities gemaakt voor Documenten en Muziek. Als ik die recovery toepas, brengt het de indeling dan weer terug naar 2 partities, of blijven de twee nieuwe staan? Weet je dat ook?
Groet,
Pyter48
 
Wat voor type processor heeft uw computer (Bij configuratiescherm > Systeem te zien)?

Op dit overzicht kan u de computer-hardware ook laten kwalificeren, dat heet de Prestatie Index. Na kwalificeren staat het nieuwe indexcijfer eerst op een onderliggend venster. Als ik het zo hoor, dan zullen de grafische prestaties ver achterblijven en het cijfer laag houden.

U heeft ofwel een te oude computer of het moet ge-upgrade worden met een grafische kaart. Voor een ouder type slot en al wat oudere computer kan dit het best tweedehands, via Advertentiezoeker.nl bijvoorbeeld. In de handleiding staat welk type slot hiervoor aanwezig is.

De laatste grafische driver installeren wil wel eens helpen want alleen met een geschikte driver kan de grafische kaart of chipset presteren. Deze is te vinden bij Intel of HP.

Mocht u desondanks vermoeden dat er een fout is dan raad ik aan om een andere browser te installeren en om de Logboeken bij Computerbeheer (zie Start > Help) in te zien voor informatie over waarom de computer op een bepaald tijdstip stopt.

Als een computer wordt hersteld, gebruikmakende van een meegeleverde herstel-partitie, dan worden inderdaad de door u aangemaakte partities, net als alle bestanden, weer gewist en het besturingssysteem vervangen.
 
Welke ISP (Internet Service Provider) heb je? Welk modem/router?
Doe eens een Speedtest en vergelijk de snelheden t.o.v. de snelheden van je abonnement.
Hoe oud is je pc en doe eens een chkdsk /f /r
Aangezien je Vista hebt denk ik aan een jaar of acht/negen.
Als je verdere uitleg nodig hebt over schijfcontrole dan hoor ik het wel weer. Bedenk dat een schijf gemiddeld 5 jaar mee gaat, afhankelijk v.h. gebruik en de kwaliteit.
Ik heb schijven gezien die het maar 3 jaar uithouden en schijven die na 10 jaar nog goed werken. :p
 
Alfred 2
Het type processor is: Intel Pentium Dual CPU E2160 @ 1.80GHz
Ik weet niet of ik de gegevens van Everest en Speccy goed interpreteer. Beide spreken van
CPUID Registers (CPU #1)
CPUID Registers (CPU #2 Virtual)
Maar Speccy noemt ook:
CPU #1 / Kern #1 / HTT apparaat #1 0 % (blijft Nul)
CPU #1 / Kern #1 / HTT apparaat #2 25 % (deze varieert, soms tot bijn 100%) Everest CPU.JPG
Het laatste viel mij op. Omdat ik op dit punt geen foutmeldingen heb gezien, zal het wel goed zijn.

Wat de grafische beperking betreft, heb je zeker gelijk:
Processor 4,8
RAM 4,6
Grafisch 3,0
Grafisch spellen 3,3
Vaste schijf: 5,9
Een 3,0 op de schaal tot 5,9. Niet snel, maar veroorzaakt dat vastlopen? In het bizonder bij Internet?
Via Apparatenbeheer heb ik naar updates gezocht. En ook met DriverMax. Maar niets gevonden.
Ik zal nog proberen een grafische kaart op de kop te tikken.
Presteert een chipset altijd minder dan een grafische kaart?

Ik heb enige Logboeken bekeken, maar helaas, daar word ík niet veel wijzer van.

Inmiddels heb ik een tweede HD aangeschaft, en van alle belangrijke bestanden een backup. Terug naar fabrieksinstellingen of Recovery, is een boel werk. En zeker omdat ik destijds de Persoonlijke bestanden van C: naar D: en E: heb overgebracht.

Ik zal proberen van eerdergenoemde gegevens een jpg mee te sturen, want logjes mag op dit forum niet, naar ik heb begrepen.
Overigens wil ik je sowieso bedanken voor jouw meedenken.
Pytter48
 

Bijlagen

  • Prestatie Index.JPG
    Prestatie Index.JPG
    87,5 KB · Weergaven: 78
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan