bankverrichtingen bijhouden

• Onderwerp starter Onderwerp starter annw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

annw

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2015
ik heb 1 tabel uittreksel gemaakt, 1 tabel leverancier en 1 tabel klanten (adres)
als ik de uittreksels wil ingeven, dien ik dit in 2 formulieren te doen, omdat de ene keer moet gezocht worden in de tabel klant, en de andere keer in de tabel leverancier. de klanten en leverancierstabel bevatten verschillende gegevens (geen geboortedatum voor leveranciers,...)
probleem is het bijhouden van de eindsaldo's van het uittreksel (zie leveranciers)
bij het opstarten komt het juist op het scherm, maar bij het wegschrijven loopt het mis, het saldo wordt niet weggeschreven, en het vorige saldo verdwijnt ook in mijn tabel
ik denk dat ik hier zal moeten herbeginnen met mijn tabellen, maar op welke basis dien ik de tabellen te maken ? 1 tabel voor de klanten en leveranciers of 2 tabellen houden ? 1 tabel voor al de uittreksels of één tabel voor + en één tabel voor -?
soms is er 1 betaling voor 2 leden. hoe kan ik dit opsplitsen ?
http://wikisend.com/download/527954/test_2015-09-29.accdb
test_2015-09-29.accdb

als ik de uittreksels wil ingeven, dien ik dit in 2 formulieren te doen, omdat de ene keer moet gezocht worden in de tabel klant, en de andere keer in de tabel leverancier. de klanten en leverancierstabel bevatten verschillende gegevens (geen geboortedatum voor leveranciers,...)
Dat is niet nodig. Om te beginnen: een leverancier zou in mijn ogen een bedrijf kunnen zijn, en een bedrijf is een andere entiteit (heeft een andere status) als een leerling. Dus dat is een goede reden om ze te scheiden. Is een leverancier altijd een persoon en is zo'n leverancier eigenlijk identiek aan een leerling, en werk je dus altijd met individuen, dan zou ik ze gewoon in één tabel houden. Uiteraard hoef je van een leverancier geen geboortedatum in te voeren, lijkt mij ook niet nodig! Met een keuzelijstje maak je dan onderscheid tussen Leverancier of Leerling. Maar normaal gesproken heb je met leveranciers andere relaties en betrekkingen dan met leerlingen en dan kun je dat dus prima gescheiden houden. Alleen vraag ik me dan af waarom je voor beiden uittreksels vastlegt?

Maar laten we er even vanuit gaan dat het om 2 verschillende entiteiten gaat die je dus apart opslaat in eigen tabellen, maar dat ze dan wel allebei vastgelegd moeten worden in de tabel Uittreksels. Hoe pak je dat dan slim aan? Ik zou dat toch kunnen met één formulier waarbij je dan ofwel met een keuzelijst op het startformulier ofwel met 2 knoppen de juiste tabel onder dat formulier wisselt. Dus de ene keer open je het formulier met de tabel Leden er onder, de andere keer met de tabel Leveranciers. Dat is niet zo moeilijk te maken. Maar in jouw geval gaat dat nu niet werken, omdat je formulieren daarvoor niet geschikt zijn.

Sowieso zijn beide formulieren die je nu gebruikt niet gekoppeld en ik zie zo gauw ook niet waar en wanneer die koppeling dan wel gemaakt wordt. Al kun je op zich prima met niet-gebonden formulieren werken, in dit geval is dat nergens voor nodig. Zeker niet als je met aparte formulieren werkt. Voor het opslaan heb je nu dus een macro nodig (waar ik eerlijk gezegd al niks van snap) en je maakt het jezelf nu dus nodeloos ingewikkeld.

Laten we eens uitgaan van één formulier, dat je netjes koppelt aan de tabel TBL_Uittreksel. Dan zou je al de meeste velden op dat formulier moeten kunnen koppelen. Je gebruikt nu een aantal subformulieren (FRM_sub_uittrekselnummer en FRM_uittreksel_eindsaldo) waar ik het nut eerlijk gezegd ook niet van zie, maar vermoedelijk is dat omdat je iets wilt zien wat je nu niet kunt zien. Ik denk dat het eerste formulier het veld [Nr_Uittreksel] zou moeten zijn, en het tweede het veld [Beginsaldo]. Maar als ik die velden op het formulier zet, dan kloppen de gegevens niet.

Eigenlijk zou ik zeggen: begin overnieuw met dat formulier en baseer het op de juiste tabel. Als het formulier netjes werkt en je gegevens kunt muteren en toevoegen (wat geen probleem zou mogen zijn) dan kun je verder kijken naar aanvullende acties, zoals het filteren op Leverancier of Leden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan