Laptop Blaast nogal hard

Status
Niet open voor verdere reacties.

lalatje11

Gebruiker
Lid geworden
20 okt 2014
Berichten
46
Hee medemensen,
Ik heb een laptop waarvan de koeling nogal hard blaast.
Ik heb hem al volledig stofvrij gemaakt, dus dat is het probleem niet.
Na het stofvrij maken is hij zelfs alleen maar harder gaan draaien.
Ik word er helemaal knettergek van, want het verstoort je hele rust.

Dit zijn de specificaties:
HP Pavilion DV6000 Entertainment.
AMD Turion Dual Core 1,61 Ghz.
2x 512MB DDR2 Ram geheugen
Nvidia Graphics
Windows 7 Professional
160GB WD HDD
Hij is al oud. Volgens mij al meer dan 11/12 jaar.

Ik weet niet of het helpt om een coolpad eronder te zetten, maar ik wil er geen geld aan uitgeven als het toch niet zou helpen.

Wie weet een oplossing voor dit probleem, of is het ouderdom.
Alvast bedankt.
 
toch voor nieuwe kijken je zegt dat je laptop 11/12 jaar oud is een laptop maar 6 jaar mee als windows laptop is.

mvg macguy
 
@lalatje11 : ik vermoed dat er mogelijk stofophoping is ontstaan op plaatsen waar je niet direct bij kunt / niet direct kunt zien? Of is dat een onmogelijkheid omdat je de processor en videokaart goed kunt zien? Heb je ook de uitstroomopening bekeken? Veelal zit die op een andere plek en niet zelden min of meer gecamoufleerd door een rasterpatroon van plastic of metaal.
Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat de ventilator (één van de ... ?) aan het eind van zijn leven is gekomen (lagers) en daarom begint te kreunen en te steunen?

@macguy : zoals je kunt lezen IS het een Windows laptop en draait deze al 11 a 12 jaar.
Da's dus min of meer het dubbele van wat jij in je posting schrijft.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"Na het stofvrij maken is hij zelfs alleen maar harder gaan draaien."

Geen flauw idee hoe je dit hebt gedaan , maar stel dat je het met een stofzuiger hebt gedaan (uitgang heatpiperadiator gezogen)

Dan heb je mogelijk intern aanwezig stof nog meer gecomprimeerd , en is er nu bijna geen airflow meer mogelijk.

Hier wordt zo'n beestje gedemonteerd , en op 2min59 komt het intern aanwezige stoftapijt in beeld ...

https://www.youtube.com/watch?v=dgMi4UW3nFg

Maak een paperclip recht , en klop deze plat .... schuif deze van buiten naar binnen doorheen de ribben van de heatpiperadiator , zodanig dat de fan niet op hol kan slaan.

Blaas dan met luchtdruk (compressor) doorheen de heatpiperadiator in omgekeerde richting van de normale airflow (van buiten naar binnen)

Persluchtflesjes leveren onvoldoende druk/debiet voor deze toepassing en zullen niet , of slecht werken .
Stof verwijderen door eventuele openingen m.b.v. pincet , etc ...

Dit model , ouderdom en vermoedelijk nooit deftig zuiver gemaakt , de koelelementen met heatpipe , etc ... (te zien in filmpje) niet demonteren.

De extra stress die dit veroorzaakt op de g.p.u. soldeerverbindingen zal deze zo goed als zeker doen sneuvelen , met exit laptop als gevolg.

Hou een p.c./laptop zuiver/stofvrij , en doe dit op regelmatige basis ... kost slechts enkele minuten.

Enige nadeel --> je hebt geen uitvlucht meer om weer een nieuw toestel aan te schaffen.

Lees dit ook eens :

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen , iets aan deze info ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Mijn oplossing voor dat probleem was een nieuwe ventilator er in zetten en hij was weer fluisterstil.
Is het je dat waard om dat te proberen is dan de volgende vraag.
 
Waarschijnlijk was het ouderdom. Ik heb hem volledig schoon geblazen met lucht maar tevergeefs. Het is iets minder geworden, maar nog steeds geen spectacel. Heb een 2e hands van familie gekregen gekregen. Bedankt voor de hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan