Van oude laptop Chromebook maken? Graag! Maar hoe? Handleiding van Erik98 werkt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gijsbertje

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2015
Berichten
7
In de september nieuwsbrief van Helpmij geeft Erik98 een uitgebreide handleiding over Chromium: Chromebook maken van je oude laptop. Ik wil dit heel graag, maar zie hieronder mijn ervaring:

Ik heb een nietzooude laptop (2011) HP Pavillion (Windows 7) die echter heel erg sloom was geworden.
Daarom heb ik hem hersteld naar de beginsituatie, maar niet naar de fabrieksinstellingen, doch naar een iets minder rigoreuze oplossing die HP Support bleek te bieden.
Dat was dat. En dat is goed gegaan.

Daarop meende ik gemakkelijk de instructies zoals Erik 98 die in de Nieuwsbrief van september heeft uiteengezet te kunnen uitvoeren.
Het lukte mij het image .img.7z via W32 Image Writer over te zetten op een USB Stick. Ik heb vdi.7z niet overgezet omdat dit volgens de instructies alleen nodig is als je een OS binnen een ander OS wilt laten draaien en bovendien is het geschikt voor de wat meer gevorderden. (Ben ik echt niet.)

De stick in de laptop gestopt en met F9 opgestart vanuit de USB stick. Dan begint het al niet te lopen zoals in de instructie staat, want er komen gegevens tevoorschijn (witte letters op zwart) die aangeven dat kernels niet zijn gevonden en nog wat meer onheilspellende berichtjes, maar dan komt wél Chromium tevoorschijn met het keuzemenuutje van taal/toetsenbord en verbinding.

Echter: er is geen wifi (in Windows wel, hoor, maar niet vanuit de stick. Taal wijzigen lukt helemaal niet en het toetsenbord evenmin.
De cursor bibbert en beeft en is nauwelijks te besturen. De muis werkt ook al niet (in Windows wel, hoor).

Vraag me niet om de hele procedure opnieuw te doen, want dat heb ik nu 3x gedaan zonder enige verbetering te merken. Ik dacht nog dat het misschien zou schelen als ik Chrome onder Windows 7 mijn standaardbrowser zou maken, maar ook dat maakt geen verschil.

Is er iemand die hiervoor een oplossing weet of die kan zeggen wat ik verkeerd doe?
Ik hoor het graag, want als Chrome werkt zou ik een laptop hebben die precies kan doen waarvoor ik hem gebruiken wil.
En ik wil dus graag de oude harde schijf wissen (die nu toch al grotendeels kaal is.)

Bij voorbaat dank voor een reactie,

Gijsbertje

O ja, ik heb ook nog een keer de stick geformatteerd om helemaal clean te beginnen nadat het verkeerd was gegaan. Maakt ook geen verschil.
Het is een Philipsstick van 8GB.

Er zijn al meer vragen over dit onderwerp, maar ik mag niet inbreken in andermans vraag, heb ik begrepen en de problemen zijn ook niet hetzelfde. Maar dat het heus zo simpel niet is om Chromium je bestuurssysteem te maken - zoals Erik98 doet voorkomen- lijkt me duidelijk.
 
Hallo Gijsbertje,

Op zich lijkt het allemaal best goed te gaan met Chromium op jouw HP. Het is wel duidelijk dat de Wifi niet werkt en dat met de muis is ook al niet tof. Dat zijn echte hinderpalen.

Kan je me vertellen welke HP Pavillon je precies hebt? Wellicht zit er achterop die laptop een sticker met het modelnummer en dat soort technische gegevens en kan je daar een foto van maken? Dan ga ik eens kijken of er meer bekend is over deze laptop in relatie tot Chromium OS.

Groet,

Erik98
 
DanK Eric voor reactie, de foto komt eraan. Maar ik moet al wel vertellen dat ik de stick ook heb geprobeerd op mijn desktop computer en dat leverde precies dezelfde meldingen op alsmede uitval wifi. Zo jammer !
 
Er zit geen sticker op de laptop, dus ik heb de gegevens via configuratie opgezocht. Hier zijn ze:

Hewlett-Packard
HP Pavilion dm1 Notebook PC
Classificatie Windows Prestatieindex = 3.7
Processor: AMD E-350 Processor 1.60 GHz
Geïnstalleerd geheugen: 2.00 GB (1.60 GB beschikbaar)
Type systeem: 32 bits

Nog een aanvulling op het gebruik van de stick op de desktop: (nogmaals geprobeerd):

In een flits komen witte letters op zwart voorbij waarbij ik Linux zie staan en cache-mode...

Dan wordt het scherm wit en verschijnt het blauwe ronde Chromium icoontje en de letters Chromium.

Dat verdwijnt vanzelf en dan herstart de computer in zijn ouwe, trouwe Windows (zonder enige inmenging mijnerzijds).

Ik hoop van harte dat je "hier iets mee kan" ....
 
Hallo Gijsbertje,

Bij het Pavilion hoort nog een getal met vier cijfers. Kan je dat ergens vinden?

Dan verder had Benjamin Peters waarnaar ik verwees in mijn artikel het uitgeprobeerd op een HP laptop met een AMD.

Na wat Googlen op Pavilion DM1 vond ik verder dit. Op deze Engelstalige website wordt verder verteld over de installatie van Chrome op een HP Pavilion DM1-4310NR. Daarbij haalt men een "Lime" image op, waarin meer hardware ondersteuning zit. Dat kon weleens een oplossing bieden voor jouw problemen.

Voor de goede orde: In hoeverre die website betrouwbaar is en in hoeverre de geboden oplossing op jouw HP laptop zal werken kan ik je zonder zo'n laptop natuurlijk niet vertellen. Wees maar een beetje voorzichtig, ook al zie ik daar op zich weinig aanleiding voor.

De procedure volgens die website loopt zo te zien ook anders dan zoals ik het gevonden had (en met succes uitprobeerde).

Hou ons op de hoogte! Daar leren we er weer van.
 
Hallo Gijsbertje,

Ik ben vanmorgen maar eens verder gaan zoeken en kwam op het volgende uit:

Die Lime versies zijn na 2013 helaas niet meer bijgewerkt heb ik inmiddels ontdekt. Dat is jammer.

Mocht je de laatste versie toch willen proberen: https://docs.google.com/file/d/0B4KkWCZjNd52T0gzM1o0X2xzOWs/edit Klik op het Download knopje

Na 2013 moet je bij Arnoldthebat zijn voor recente builds. Daar krijg je alleen Vanilla builds. Arnold heeft wel een Howto sectie met een oplossing voor touchpads die het niet doen en ook de rtl8192cufw WiFi chip. Meer niet. Dat zijn geen klussen voor beginners, maar wel leuk en leerzaam.

Als ik het hele verhaal nu zo lees is dat Chromium dan wel open source maar helaas geen redelijk compleet afgerond computersysteem. Dat was ook niet de bedoeling van Google bij het openbaar maken van de code. Er ontbreekt aardig wat aan de hardware ondersteuning. Helaas. Wel begrijpelijk. Google gaat zijn eigen Chromebooks niet helpen aan een stuk concurrentie door Chromium volledig bruikbaar te maken.

Dan zijn Chromixium of een van de andere Linux systemen een alternatief. Als de uitgebreidere mogelijkheden van zo'n systeem niet gewenst zijn zet je ze gewoon uit beeld. De Chromixium website is hier: http://chromixium.org/ Haal dan voor jouw laptop wel een 32 bits systeem op en geen 64 bits. Dat laatste is heeft niet veel zin bij maar 2 GB geheugen.

Goh, dat had ik toch ook niet verwacht. Vanuit de redactie van de Nieuwsbrief kwam al het idee voor de November nummer een vervolgartikel te maken. Zijn daar hier belangstellenden voor? Het lijkt me persoonlijk wel leuk en zinvol.
 
Dank voor de aanwijzingen en suggesties. Ik ga ze zeker proberen en zal er hier verslag van doen. Maar nu nog even niet (mooi weer!)

Ik vind de gedachtengang over de handelwijze van Google m.b.t. terughoudendheid heel logisch! Het verbaasde me al dat er klaarblijkelijk toch heel wat laptops zijn waarop de open-source werkt. Dat iemand echter een methode bedenkt voor één type laptop, geeft al wel te denken. (Dat specifieke Pavilion-nummer van 4 cijfers kan ik écht niet vinden; ik ga het toch proberen.)

Ik zou zeggen: ga vooral door met het uitwerken van gegevens over het gebruik van een Chromebook; het vereist volgens mij toch een aantal extra handigheden en er zijn dus laptops die wel moeiteloos met Chromium werken. En Chromebook-bezitters (de originele zal ik maar zeggen) komen er misschien wel steeds meer. Ja, je werkt op die manier alleen maar mee aan het steeds groter maken van de Google-invloed, ik weet het, ik weet het....

Zou ik niet beter af zijn om Ubuntu te gaan "leren"? Dat lijkt me vreselijk moeilijk, maar misschien valt het ook voor een nitwit wel mee en als er een steunpunt in de buurt is lukt het misschien toch. Ubuntu is natuurlijk een veel sympathieker idee.

Ik ga toch eerst proberen wat de nu gegeven Chromium of Chromixium tips opleveren. Maar de resultaten kunnen even op zich laten wachten.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pier,

Na de laatste ervaringen met dat Chromium is het wel helder dat er qua hardware ondersteuning de nodige zaken ontbreken. Ik ga dat Chromixium dus maar eens proberen. De screenshots op de website zien er heel erg fraai uit. Daarop kom ik dan wel in jouw nieuwe draadje over Chromixium erop terug als ik nieuws heb.

En Gijsbertje, dat Ubuntu is helemaal zo moeilijk niet, hoor! Als je de Xubuntu versie neemt met zijn traditionele opbouw ben je er gauw genoeg in thuis. Ik heb voor de buren twee laptops op Xubuntu gezet. De buurman vindt het vooral simpel en de buurvrouw heeft haar Xubuntu laptop even uitgeleend aan haar vader. Ik heb over het werken met Xubuntu een gratis boekje gemaakt in pdf formaat: http://bit.ly/1BP3Wp7

Dit nadert nu langzaam de 2000 downloads.

groet,

Erik98
 
Dank aan Eric98 en Lange Pier, want het wonder is geschied: ik beschik over een laptop die een Chromebook is geworden. (de definitieve sprong - installatie - durf ik nog niet goed, want ja, dan is terugkeer naar Windows 7 ook écht niet meer mogelijk).

Het toverwoord is Chromixium, de download die Lange Pier aanbeval, maar dan wel de 32bits versie.

Dan zijn Chromixium of een van de andere Linux systemen een alternatief. Als de uitgebreidere mogelijkheden van zo'n systeem niet gewenst zijn zet je ze gewoon uit beeld. De Chromixium website is hier: http://chromixium.org/ Haal dan voor jouw laptop wel een 32 bits systeem op en geen 64 bits. Dat laatste is heeft niet veel zin bij maar 2 GB geheugen.


De download duurde wel ruim 30 minuten. Lange Pier noemde RUFUS als methode om het Iso-image op een USBstick over te brengen en Rufus zou er dan voor zorgen dat de stick meteen bootable wordt.

Voor mij was dit werk allemaal nieuw en er is veel misgegaan. Rufus vond het gedownloade bestand vele malen achtereen geen geldig ISO-bestand (ik heb het toen ook nog geprobeerd met Microsoft's USB/DVD downloadtool-tevergeefs) en de USBstick raakte voortdurend onvindbaar en/of onbereikbaar. Let wel: dit ligt waarschijnlijk alleen aan mij en mijn 6 jaar oude desktop, dus het gaat vermoedelijk bij anderen veel sneller!

Uiteindelijk (waarom? geen idee) ging Rufus toch netjes aan het werk en voltooide het overbrengen van de Chromiumdownload naar de USBstick.

Toen ik de stick in de laptop had gedaan en opstartte vanaf die stick (F9) had ik eerlijk gezegd geen enkel vertrouwen in enig resultaat, maar tot mijn stomme verbazing zat ik plotseling tegen een prachtige landschapsfoto aan te kijken - in Chrome! Met de icoontjes die door Eric98 in zijn handleiding zijn beloofd.

Ja Lange Pier, het ziet er inderdaad prima uit! Kek en fris. Maar het zal wel een poos duren voor ik er goed mee kan omgaan; het is wel degelijk iets anders dan het vertrouwde Windows en het idee dat je alles online en in de Wolk doet vereist een omschakeling in je denken en je praktische vaardigheden.
Maar ik heb er zin in, en als ik straks ook de recoveryschijf met Windows 7 erop heb weggepoetst, is er geen weg terug.

Ik heb er nog bijna niets mee gedaan; het grootste probleem dat ik totnutoe ben tegengekomen is het niet kunnen pairen van de Bluetooth-muis en ook een Bluetooth koptelefoon vertikt het om gevonden te worden. Er is wel wat informatie op internet over falend bluetooth in Chromium, maar daar begreep ik niets van; het zal dus wel een muis met een staartje/draadje worden.
De netwerkprinter daarentegen werkte meteen.

Rest mij heel veel te gaan oefenen en nogmaals dank voor de zeer goede hulp. Het voelt alsof ik een nieuwe laptop cadeau heb gekregen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pier,

Op 32 bits hardware gebruik je 32 bits software. Dat is toch niet vreemd? Bovendien, begrijp ik, biedt de 64 bits eigenlijk alleen voordeel bij dualboot installaties bij recente versies van Windows. Dan tenslotte is die 64 bits een release candidate. Wel een RC5, maar toch.

Neehoor, 32 bits lijkt me nog steeds een wijze keuze.

groet,

Erik98
 
Tis 64bit hardware, ding is uit 2011, snap echt die redenering niet, 32bit is zo 20e eeuw, daar blijven hangen?

En wat heeft 64 bit te maken met dualboot.

Op een 4 baans weg gaat het verkeer sneller als op een 2 baans, zo simpel is het.
 
Jongens toch!
Ik ben blij met jullie allebei. En met mijn nieuwe pseudo Chromebook.
 
En dat laatste is weer leuk om te lezen. Ik heb Chromixium draaien op mijn laptop en het bevalt me prima. Dezelfde voordelen als Chromium OS en dan de basis van Ubuntu 14.04 LTS als basis.

Met de Windows toets + L vergrendel je de machine (er lopen hier thuis twee katten rond, ook wel over mijn toetsenbord) ) en met alleen de Windows toets kom je in het Ubuntu menu.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, ik realiseerde me dat ik nu per ongeluk óók bezig ben met mijn eerste Ubuntu-ervaring. Dat was volstrekt de bedoeling niet; ik weet ook helemaal niet hoe er mee om te gaan, maar ik was al wél een tijd van plan om er kennis mee te maken vanwege het idealistische en sympathieke idee. (Er zijn clubs waar je bij wilt horen.)

Er valt zo veel bij te leren ! Maar eerst moet ik een muis met draadje gaan kopen want bluetooth werkt niet op mijn 'nieuwe' laptop en ik word ibbel van het touchpad.
 
"vanwege het idealistische en sympathieke idee" ??

Je had het, geloof ik, al eens eerder gezegd. Het is helemaal nieuw voor me. Mijn buurman noemde Xubuntu "zo lekker eenvoudig ... " en tussen ons: hij snapt weinig van PC's. Geeft niks, ieder heeft zo zijn goede punten. Maar die kreet was toch ook wel een verrassing voor me. Ik denk dat je trouwens ook een leuke verrassing te wachten staat, Gijsbertje!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan