Vind schijven niet meer na update Win 10 - geen toegang tot de schijven.

Status
Niet open voor verdere reacties.

PJnijm

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 feb 2005
Berichten
2.021
Sinds ik Win 10 erop heb staan ziet hij de schijven niet meer. Op MIJN PC zie ik wel nog staan Verwisselbare schijf G, H, I, J. dus die ziet hij wel, maar vindt geen connectie.

Als ik naar eigenschappen ga en ga kijken op fouten zegt hij kan niet uitvoeren omdat er geen toegang tot de schijf is. Hij vindt de letters dus wel, maar leest schrijft niks.

Heb al bij apparaatbeheer zitten kijken, maar daar vind ik het ook niet...............
 
Ga eens naar het configuratiescherm, systeembeheer, computerbeheer, opslag, schijfbeheer.
Maak eens een scr-dumpje en post die hier.
 
Schijfbeheer.jpgKomt ie
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er 101% normaal (en dus goed) uit, v.w.b. de hdd's. De CD / DVD is echter niet zichtbaar.
Ik zie aan de verticale schuifbalk rechts in beeld, dat er nog meer te zien is. Staat daar nog iets bijzonders / anders ?

Wat je ook doet, voer geen enkele actie uit in dit scherm. Alleen maar kijken, nimmer aankomen / een optie aanklikken.

Heb je de machine al een keer aan en uit gehad?
 
Laatst bewerkt:
Dan zie je de schijven I, J ziet er precies hetzelfde uit als wat je nu ziet.

Maar ik kan echt geen cd of dvd afdraaien nu. Ook niet met een reboot.
 
Wat mij opvalt zijn de ronde hoeken van het venster. Windows 10 heeft toch rechte hoeken?
Dan is er geen cd-rom aanwezig.
Je schijven G, H, (I, J) wat zouden dat moeten zijn?
Externe via usb aangesloten HDD's of slots voor sd kaartjes of....?
Er zit geen medium in volgens je scr-dump. Verandert dat ook niet als je er wat in doet? Wat doe je er dan in?

Wat laat apparaatbeheer zien? Is daar alles in orde? Maw kloppen alle drivers?
 
Op MIJN PC zie ik wel nog staan Verwisselbare schijf G, H, I, J. dus die ziet hij wel, maar vindt geen connectie.
Dit lijken mij stations van een cardreader. (kan evt ook een reader zijn die in je printer zit)
Zie idd ook geen cd/dvd speler in het lijstje staan. Staat deze wel in apparaatbeheer?
Maar ik kan echt geen cd of dvd afdraaien nu
Vermoed dat na de update de koppeling naar de programma's nu niet meer geldig zijn wat betreft de inhoud van je dvd mediaschijven.
 
Hmm hoe krijg ik dan de dvd roms weer actief? Heb er twee. Lezen en schrijven
 
DVD Stations in apparaatbeheer verwijderen en daarna opnieuw opstarten?
 
Apparaatbeheer.JPG
DVD Stations in apparaatbeheer verwijderen en daarna opnieuw opstarten?

Normaal gesproken is dat DE oplossing voor veel problemen. Echter ik zie deze morgen dat in het apparaatbeheer deze helemaal niet staan vermeld of wel? Kennelijk zijn ze niet meegenomen naar WIN 10
 
Laatst bewerkt:
......"of wel"...........

als in apparaatbeheer geen regel staat

dvd-/-cd-rom-stations

dan is het écht foute boel.
 
Geen dvd brander.JPG20151011_110108_001.jpgMaar zie jij hem er dan tussen staan (zie vorig bericht) met bijlage?

Heb nog een regedit uitgevoerd en naar de bios gekeken.

Ik heb een Amerikaans YouTube filmpje gezien waar je dit in het regedit kunt controleren. Zie nieuwe bijlage. Deze staat er bij mij NIET IN.

Heb ook de bijlage van mijn pc erin gezet. Je mist hier regels.
 
Laatst bewerkt:
Nee, je vorige bijlage liet (alleen) een perfecte situatie van de hdd's zien.
Sleutelen in / aan het register is niet iets waar ik veel van af weet.
Ik ben even gaan 'shoppen' bij Microsoft en vond een vijftal mogelijke oplossingen.
Met name de vijfde lijkt mij voor jou wel handig.
Wees wel voorzichtig als je het register gaat aanpassen, als je iets verkeerd doet kun je Windows volledig opnieuw installeren.
Maak dus eerst een kopie van het register.
Jouw laatste screendump is overigens ook waar Microsoft je (ongeveer!!!!, zie 'path' in optie 5) naartoe leidt, alleen gaat Microsoft nog een mappie verder.

Klik

Overigens ga ik er vanuit dat het geen hardware probleem is, het bios zou de drives dus gewoon moeten zien. Het zou wel érg toevallig zijn als je na een Windows migratie opeens 2 kapotte drives zou hebben.
 
Laatst bewerkt:
Die 5e optie had ik zelf ook al uitgevoerd, maar daarmee voegt ie verder niks toe. Toch blijf ik het ook vreemd vinden dat hij niks laat zien in apparaatbeheer. Ik zie ook daar nergens iets staan van DVD/cd brander. Dit moet er volgens mij daar ook in staan, anders kun je nooit drivers of wat dan ook verwijderen toevoegen.
 
Alles teruglezend kan ik je nog maar 1 ding adviseren :

ga terug naar Win 7 / 8 (wat had je?) en probeer opnieuw te migreren naar 10 of, als je er voor dit moment 'klaar' mee bent, blijf bij je oorspronkelijke Windows 7 of 8 en probeer het volgend jaar rond juni nog een keer.
 
Je kan nog 1 ding proberen.
Koppel de dvdspeler los van je systeem, data en stroomkabel.
Start op in win 10. Sluit weer af.
Koppel daarna de dvd speler weer aan en start de pc in win 10.
Met een beetje geluk zal de speler weer herkend worden.
 
Alle draadjes los weer aangesloten maar hij blijft hem niet herkennen

Terug gaan naar Win 7 liever niet. Pc is een beetje oud dus dan maar een nieuwe. Maar als beginnend ICT'er wil ik hem gewoon laten draaien.

Methode 5 werkt dus niet. Ik heb ook gekeken naar Regedit Local Machine, System folt. Current Control Class 4d36E965 Hier zie ik wel iets staan van CDrom dus ja............
 
Wat "zei" de Windows 10 advisor over de compatibiliteit voordat je ging upgraden / waren er nog aandachtspunten of 'zei' de advisor dat 'deze' machine geschikt was voor Win 10?
 
Yep dat was ie wel. Heb de draden eruit getrokken (Sata) en aangedaan. Gaf ie aan ontbreken van Drives SATA. Vervolgens stekkertjes er weer in maar helaas. Hij gaat wel fysiek open en dicht. Kan er een cd of dvd in stoppen en dan hoor je hem wel draaien, maar in Mediaplayer of wat dan ook verschijnt niks. Ook bij apparaatbeheer staat niks over CDrom of wat dan ook. Erg vreemd.
 
Mijn collega ICT'er heeft exact hetzelfde probleem en heeft het hele zooitje weer terug gezet. Het is zo een twee drie niet op te lossen. Dus WERK AAN DE WINKEL bij WINDOWS. Vind het wel zeer slordig. Noem het maar een mega bug.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan