VMware Workstation 12 Pro DHCP

Status
Niet open voor verdere reacties.

tobiastheebe

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 jan 2012
Berichten
1.013
Ik heb sinds enige tijd een nogal vervelend probleem met mijn VMware Workstation 12 Pro.

De situatie is als volgt:

Ik heb één van de vrij aanpasbare netwerkadapters van VMware (te weten VMnet0) op handmatig bridgen op mijn fysieke LAN ingesteld. Dit omdat de automatische bridge steeds WLAN boven LAN verkoos. Op deze manier kan ik op een school een directe verbinding maken tussen een VM op mijn laptop en een VM op de laptop van een klasgenoot (via UTP). Dit werkt prima, zowel gebruikmakend van een statisch of dynamisch IP-adres.

Thuis heb ik echter een probleem als ik op de kabel ga zitten met mijn laptop. De DHCP-service van VMware gaat dan als DHCP-server functioneren voor het gehele thuisnetwerk, met als gevolg dat iedereen een IP-adres krijgt van mijn laptop en niemand meer toegang heeft tot internet. Ik moet dan handmatig de VMware DHCP-service uitschakelen via services.msc om de DHCP-rol weer terug te geven aan de router.

Nu kun je natuurlijk zeggen: "Waarom laat je de DHCP-service niet uitgeschakeld?" Het probleem is echter, dat NAT in VMware, waar ik ook gebruik van maak, zowel de DHCP- als NAT-service vereist voor functioneren.

Ik heb dit probleem in VMware Workstation 7 (daarmee ben ik begonnen) t/m 11 nooit ondervonden.

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen?
 
Je kunt in elke VMNetX adapter zelf aangeven met welke fysieke NIC op de host hij verbindt. Dus het verbouwen van VMNet0 was niet nodig, je had gewoon de standaard VMNetX voor bridged networking kunnen aanpassen.

Als ik je goed begrijp gebruik je in bridged networking op school de DHCP functie ook ("owel gebruikmakend van een statisch of dynamisch IP-adres."), dus schrijf je nu dat die DHCP functie zichzelf automatisch uitschakelde in vorige versies van VMWare workstation als er al een andere DHCP server op het netwerk werd gevonden (in dit geval de Internet-routermodem)?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
In mijn geval wás VMnet0 de standaard voor bridged. Deze stond dus op automatisch en heb ik aangepast naar mijn LAN NIC.

Op school gebruikte ik slechts DHCP om te kijken of dit werkte. We gebruiken eigen altijd statische IP-adressen (/24). Het lijkt er inderdaad op dat VMware Workstation eerder in staat was de DHCP-service uit te schakelen bij aantreffen van een andere DHCP-server in het netwerk.
 
Op school gebruikte ik slechts DHCP om te kijken of dit werkte.
Deed je dat ook met eerdere versies van VMWare Workstation, of had je toen de DHCP server functionaliteit op de VMNet0 interface wel gewoon uit staan?

Ik vraag dit omdat ik me ernstig afvraag of je wel 'eerlijk' de verschillende versies van VMWare Workstation aan het vergelijken bent (dus of de omstandigheden wel hetzelfde zijn als toen).
En geef ons eens alle schermafdrukken van de instellingen in Virtual Network Editor van VMNet0. Zou mij niet verbazen als je de DHCP server functionaliteit gewoon uit kunt zetten op die NIC zonder het NAT netwerk (VMNet8?) daarbij te storen.

Tijs.
 
Binnen VMnet0 is DHCP (bij mij) niet beschikbaar. Bij VMnet1 (host-only) en VMnet8 (NAT) wel.

Hierbij de schermafdruk:

Schermafdruk 2015-10-12 21.12.48.png
 
Ik zat het me al af te vragen: Ook bij oudere versies kun je helemaal geen DHCP door VMWare Workstation laten doen op VMNet0 / Bridged networking.
Ik zie ook helemaal geen DHCP enabled op (bijv.) de NAT adapter (VMNet8). Heb je de VMware DHCP Service service nu (tijdelijk) uitgeschakeld?
Ik zie ook helemaal niet Connected staan bij de VMNet1 (wat normaal gesproken de Host-Only NIC is).

Ik raak dus nu helemaal het zicht op je vraag kwijt. Stel de vraag opnieuw, en gebruik de schermafdruk als basis. En laat het vergelijken met vorige versies van VMWare Workstation er af, want de netwerk-mogelijkheden lijken mij in versie 12 precies hetzelfde als in vorige versies.

Als ik mag speculeren wat ik denk dat er werkelijk aan de hand is: Je hebt een VM draaien die DHCP server speelt en die is gekoppeld met VMNet0 [bijv. een Windows server VM met DHCP Server rol geactiveerd.]
En omdat VMNet0 bridged networking is heb je op die manier 2 DHCP servers op je thuisnetwerk: Je Internet-router én je VM.
[De DHCP Server functionaliteit van VMWare Workstation komt hierbij dus niet in beeld, omdat die op bridged networking helemaal niet aan te zetten is.]

We horen wel wat er werkelijk aan de hand is.

Tijs.
 
Het probleem is op dit moment opgelost door de standaardinstellingen van de virtuele netwerken te herstellen. Bedankt voor het meedenken, Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan