ntoskrnl missing or corrupt

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcelj

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2004
Berichten
144
Hoi,

Ik heb al sinds 2010 een multiboot systeem: W7 Pro en XP Pro.
Ook na het stoppen van de support voor XP ben ik hiermee door blijven werken.
Omdat ik ook W10 wil gaan gebruiken, heb ik geprobeerd om XP binnen de disk waar XP is geïnstalleerd te verplaatsen van partitie 1 naar partitie 3, op dezelfde disk dus.
Zie ook mijn topic "Multibootprobleem" van 20 september 2015.

Dit is helaas niet gelukt, met als resultaat, dat ik helemaal geen XP meer had.
Omdat ik dat systeem gebruik voor specifieke dingen, heb ik XP opnieuw geïnstalleerd, meteen maar op partitie 3 (van disk 1). Heb verder alleen die dingen geïnstalleerd die ik onder XP wil draaien. Een vrij sober en kaal systeem dus.
Op disk 0 partitie 1 heb ik W7 Pro draaien.
Om W10 als vrij schoon systeem op te kunnen zetten, heb ik op disk 1 partitie 1 (waar dus oorspronkelijk mijn XP stond) W7 opnieuw geïnstalleerd. Had dit niet verwacht maar het werkte perfect.
Had dus een multiboot systeem met XP, W7 Pro en W7 Pro nieuw (voor upgrade naar W10) en kon alle drie de systemen zonder problemen booten.
Heb zo 2 a 3 weken probleemloos gewerkt.
Op 10 oktober op mijn W7 nieuw de upgrade naar W10 uitgevoerd, tot nu toe op zich redelijk vlekkeloos.
Ik kon nu dus booten: XP, W7 of W10. Dit heeft 3, 4 dagen geduurd, dagen waarin ik dagelijks ook XP opgestart heb.

Opeens kreeg ik, toen ik XP wilde booten, de foutmelding: ntoskrnl.exe missing or corrupt.
De volgende acties geprobeerd om het probleem op te lossen:
-Boot van XP installatie CD [in drive Q:] -Kies R
-kies 3 [XP op N:]
-Q:
-cd \i386
-expand ntoskrnl.ex_ n:\windows\system32
-expand ntoskrnl.ex_ n:\ ---> extra copy
-exit
-boot; probleem niet opgelost
-boot nogmaals van install-CD
-kies R - kies 3
-chkdsk n: /r
--chkdsk heeft een of meer fouten gevonden
-chkdsk n: /p
--meldt geen fouten
-chkdsk n: /r
--chkdsk geen fouten meer

-Boot W7
-via commandprompt expand q:\i386\ntoskrnl.ex_ n:\windows\system32\ntoskrnl.exe
-Boot XP geeft nog steeds hetzelfde probleem
-Boot W7
-via commandprompt: echo j | chkdsk n: /f /r /b > c: n.txt
--Het bestandssysteem is gecontroleerd. Er zijn geen problemen vastgesteld.
-Easybcd - Re-create/repair boot files
--Lost ook het probleem niet op
-copy de ntoskrnl van W7 naar XP --> missing or corrupt.
-copy de ntoskrnl van W10 naar XP --> missing or corrupt.


Ik denk zelf, dat het in principe niets met ntoskrnl.exe te maken heeft, het bestand staat op de juiste plaats en bevat na de expand toch zeker geen fouten.
Omdat ik al ruim 5 jaar probleemloos met de XP/W7 combinatie heb gewerkt, denk ik, dat W10 na een paar dagen (misschien door een automatische update) ergens iets vernaggelt heeft, maar dat kan ik niet echt met feiten onderbouwen.
De bootcfg en fixmbr en andere commando's heb ik deze keer niet gebruikt, omdat die naar mijn idee niet eventuele fouten uit ntoskrnl halen.
Mocht iemand dit probleem kennen en ook nog een oplossing weten, dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt,
Marcel


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Speciaal voor Lange Pier:
In mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik ook tegen, dat er mogelijk een fout in de boot.ini
file zou kunnen zitten. Daar gaan we weer, waar vind ik dit bestand?
Ik denk, dat we in mijn vorige topic ("Multibootprobleem" van 20 september 2015) allebei gelijk
hadden: XP werkt idd nog steeds met een boot.ini, alleen staat die niet meer in de root van XP
of de root van C:, maar in de "door systeem gereserveerde" partitie.
En volgens mij is die partitie niet zonder meer benaderbaar.
Ik heb via de Restore/Browse optie van Macrium Reflect in die partitie gekeken en zag daar de boot.ini staan.
Op deze manier is echter alleen read mogelijk, de boot.ini valt langs deze weg niet te wijzigen.
Achteraf denk ik, dat mijn escapade van september niet heeft gewerkt, omdat die boot.ini nog steeds
naar partitie 1 verwees ipv naar partitie 3.
Mocht jij een methode weten om de boot.ini in die "geheime" partitie te benaderen en eventueel te
wijzigen, dan hou ik me aanbevolen.
Marcel
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
 
Voorstel voor het oplossen van je probleem.
Als ik goed begrijp heb je 2 schijven, zet XP op schijf 0 en Win 7 op schijf 1 en doe van daaruit de upgrade naar Win 10.
Zelf heb ik ook XP en Win 7, XP staat op schijf 0 en Win 7 op schijf 1 in een dualboot configuratie.
Volgens mij (ik weet het niet zeker) kan Win 10 niet met de bootconfiguratie van Win XP overweg als die op dezelfde schijf zit.
Of ik heb je vraag niet goed begrepen of ik zit er helemaal naast. :eek:
Correct me if I'm wrong.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Mik,

Ik heb op dit moment:
- W7 Pro op disk 0 partitie 1
- W10 Pro (upgrade vanuit W7 Pro "nieuw") op disk 1 partitie 1
- XP Pro op disk1 partitie 3
Als ik je goed begrijp zou ik dus XP opnieuw moeten installeren op disk 0 en bv partitie 3. Dan zou het volgens jou wel moeten werken.
Ik ga na eens goed overdenken of ik dat wil gaan proberen. Ik wil namelijk niet het risico lopen, dat ik en/of m'n W7 en/of m'n W10 opblaas. Want in het ergste geval heb ik dan niets meer.

Bedankt voor je suggestie, ik ga hier nog eens goed over nadenken.

Groetjes,
Marcel
 
Als je niet zeker bent zou ik nog even afwachten op andere reacties, ik zou niet willen dat je door mijn advies in de problemen komt.
 
Topic opgeschoond i.v.m. kwalijk bericht en de reactie daarop.
 
Hoi Mik

Gelijk heb je, al vond ik mijn reactie op de reactie zo slecht nog niet.
Nog een fijne avond,
Marcel
 
Als ik een bericht verwijder moet ik ook de reactie daarop verwijderen anders weet niemand waar het over gaat. :p :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan