• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

letters tellen werkt maar niet als excel moet herbeginnen vanaf einde

Status
Niet open voor verdere reacties.

mechaniken57

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2013
Berichten
10
hoi allemaal,
ik ben bezig met een werkblad en stuit hier op een probleem ...
letters tellen, dit gaat goed tot ik op het punt kom dat ik aan excel moet zeggen dat hij opnieuw moet herbeginnen tellen vanaf het einde van het werkblad tot een bepaald bereik.

volgens mijn werkreglementering moet we per periode van 4 weken MINSTENS 8 R, C of R/C hebben. daardoor moet ik van week A3(en A2, A1) terug beginnen tellen op week A32 en van week A2 tellen op week A32, A31 en van week A1 op week A32, A31, A30 wat dus telkens een periode van 4 weken oplevert.
De berekening gebeurt in kolom Q en gaat goed tot Q19 ...
 

Bijlagen

  • reeks berekening.xlsx
    94,2 KB · Weergaven: 26
ik dacht het antwoord gevonden te hebben door gebruik te kunnen maken van volgende formule =SOM(AANTALLEN.ALS(B2:O18;{"R";"R/C";"C"});(B157:O158;{"R";"R/C";"C"})) maar blijkbaar werkt die niet ... :-(
 
Hoewel de logica van het geheel me ontgaat: probeer dit eens als variant op jouw formule
Code:
=SOM(AANTAL.ALS(B2:O18;{"R";"R/C";"C"});AANTAL.ALS(B157:O158;{"R";"R/C";"C"}))
 
YES, thanks :) ....
ja, het is niet altijd duidelijk hoe zalen soms in elkaar zitten maar dit is gewoon arbeidsreglementering eigen aan mijn werkgever, de NMBS.
ik weet niet of je het werkblad bekeken hebt maar ik heb daar groeperingen ingestoken zodanig dat ik alleen het werkschema zie en of de de tijdsberekeningen maar daar zit ik ook nog met problemen die niet zomaar op te lossen zijn .... en dit enkel en alleen maar omdat de combinatie van de verschillende soorten Rusten/compensaties andere uurwaarden hebben die ik ook nog graag eens zou willen uitrekenen.
een R ust moet bijv overeenkomen met minstens 38U en een C ompensatie met 36U en een combinatie van Rust en compensatie wordt enkel vermeerderd met 24U , dus tussen begin van een rust/compensatie en einde moet het tijdsverschil berekent kunnen worden aan de hand van de aanwezigheid van de R en C en R/C die in de tabellen voorkomen ....
 
Bekijk bijlage reeks berekening MB.xlsx

Zoiets?

De formule in de betreffende cellen van kolom Q is nu geworden
Code:
=SOM(AANTAL.ALS(INDEX(B:B;MAX(2;RIJ()-17)):INDEX(O:O;RIJ()-1);{"R"\"R/C"\"C"}))+ALS(RIJ()>=19;0;SOM(AANTAL.ALS(INDEX(B:B;RIJ()+143):INDEX(O:O;MIN(158;RIJ()+156));{"R"\"R/C"\"C"})))

De eerste SOM kijkt naar het huidige weeknummer en de 3 voorgaande (voorzover aanwezig); de tweede SOM komt in actie bij rijen kleiner dan 19 en kijkt naar weken 30, 31 en 32 voorzover van toepassing.

Volgens mij doet dit wat je wilt, maar het is nogal een labiele constructie: zodra er iets verandert aan de layout, ga je "nat".
 
van die laatste code snap ik niets ... allee laat het ons zo zeggen ik zou daar nooit opgekomen zijn ...
Maar, ze werkt niet ... in de juiste richting, als ik in
week 1 sta dan moet ik de Rusten en dergelijke van week 32/31en 30 meetellen, die uitkomst komt op het einde van week 1 te staan(minimum 8), week 2 dan moet ik de Rusten en compensaties van week 1/32 en 31 meetellen,
week 3 dan moet ik de rusten en compensaties van week 32/1 en 2 meetellen
week 4 dan moet ik de rusten en compensaties van week 1/2 en 3 meetellen
enzoverder tot op het einde , week 32 dus ....
 
In de basis is de formule vergelijkbaar met de formule in #3, alleen dan met variabele bereiken.
Bijvoorbeeld in Q19 levert het deel INDEX(B:B;MAX(2;RIJ()-17)):INDEX(O:O;RIJ()-1) op:
INDEX(B:B;2):INDEX(O:O;18), hetgeen gelijk is aan B2:O18.

En ik snap niet wat er fout gaat, volgens mij zijn de aantallen R, R/C en C in week:
1: 2
2: 2
3: 4
4: 2
30: 4
31: 2
32: 3

Dus de totalen worden dan voor week:
30 t/m 1: 4+2+3+2 = 11
31 t/m 2: 2+3+2+2 = 9
32 t/m 3: 3+2+2+4 = 11
1 t/m 4: 2+2+4+2 = 10

Waar klopt het niet?
 
Laatst bewerkt:
oei, sorry .. was zelf even abuus ... mijn excuses ...
je uitleg over die indexen verklaard al heel wat dankje wel ... :)
 
Geen probleem. Graag gedaan.
Laat even weten of we er nu uit zijn (al was het maar door de vraag op "opgelost" te zetten) of toch nog niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan