Disk i/0 error, replace the disk and press any key

Status
Niet open voor verdere reacties.

solido92

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2011
Berichten
5
Goedemiddag,

Ik heb een Siemens Nixdorf 5H-PCI uit 1994. De pc is te oud om van cdrom te booten.
Hieronder mijn probleem:

Ik heb het nu voor elkaar gekregen om windows 95 te installeren. Ik heb namelijk de hdd op een andere pc aangesloten en toen de setup bestanden erop gezet. Vervolgens met de windows 95 opstartdiskette de installatie vanaf de hdd gestart. De installatie verliep vlekkenloos. Op een gegeven moment moet de pc rebooten om de setup te kunnen vervolgen. Zodra de pc gaat rebooten krijg ik de melding:
DISK I/0 ERROR, REPLACE THE DISK AND PRESS ANY KEY. De hdd is 100% in orde. Ik heb het ook met een andere hdd geprobeerd, maar dezelfde melding. Er zit alleen een floppy en hdd aangesloten. Bootvolgordes zijn er niet. Het gaat namelijk om een pc uit 1994.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik snap er helemaal niets van!
 
Geen enkele externe device aangesloten? anders je floppy drive even ontkoppelen. En anders kan het zijn dat hij die melding geeft omdat je geen cd erin hebt zitten zodat hij geen setup files vindt.
 
Nee er zit geen enkele externe device aangesloten. Ik denk dat je zojuist de gouden tip hebt gegeven. Waarschijnlijk omdat ik de installatie uitvoer vanaf de hdd, kan setup natuurlijk niet verder. Het zou iig logisch zijn dat dat het probleem is. Volgende probleem is dan, hoe ga ik er windows op krijgen. De pc kan niet vanaf cd booten.
 
Als je een originele boot disk van win95 met F8 in veilige mode, dus dat je de prompt krijgt, hebt probeer dat eens het boot gedeelte handmatig vanaf diskette naar HD te installeren (eerst...)
dus
sys a: c:
Test de schijf door her te starten zonder diskette... je moet nu de prompt krijgen
c:\
OK?
Dan herstart je weer en draai je de echte setup van Win95 nog een keer... vanaf HD zoals je deed.
Opd
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook nog de hdd in de andere pc stoppen en dan windows 95 installeren volledig en dan terug zetten naar de oude pc. Tenminste dat lijkt me wel mogelijk.
 
@andre, ik snap even niet hoe ik het bootgedeelte naar de hdd moet kopiëren. Met behulp van de opstartdiskette kom ik ook in een soort van command prompt. Veilige modus kom ik niet in, wellicht te oud

@codGmer ik betwijfel of dat werkt, aangezien iedere computer andere hardware heeft
 
@codGmer ik betwijfel of dat werkt, aangezien iedere computer andere hardware heeft

Normaal werkt het. Als je een bestaande computer hebt met windows 7 en je veranderd de hardware hoef je ook niet perse windows 7 opnieuw te installeren. Zolang je maar de minimale requirements in hardware hebt op de doelcomputer.
 
Laatst bewerkt:
Lol, met 7 dien je wel hetzelfde merk chipset te hebben en een uitvoering die niet ver van de originele zit anders werkt dat niet.
Bij die dos windows zou het idd gewoon kunnen.

Maar goed, met de W95 bootflop erin en een W95 cd in de drive kun je gewoon W95 installeren.
https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/149712
 
Maar goed, met de W95 bootflop erin en een W95 cd in de drive kun je gewoon W95 installeren.
https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/149712
Als de CD-rom speler ondersteund wordt wel.

Anders volg je mijn voorstel.
Hoe je dat doet staat er al... allleen je begrijpt het nog niet...
sys a: c:
is het commando hoe je het bootsysteem overzet...
Je start dus al op met de prompt dus je kunt meteen beginnen.

Lange Pier's methode is eigenlijk handiger, het is de originele maar ik dacht dat je dat al gepobeerd hebt, immers zo vind je het terug in alle leesmij.txt van Win95 en ik neem aan dat je die toch eerst gelezen hebt... ;)
 
Misschien een overbodige vraag maar heb je de harddisk wel als FAT geformatteerd en niet als FAT32/NTFS en ook de partitie niet te groot gemaakt?
Anders is de kans groot dat de oude PC de harddisk niet kan lezen.

Windows 95 kan meen ik wel partities aan groter dan 4 GB maar het is maar de vraag of je BIOS dat ondersteunt.

Duc mocht je dit nog niet hebben dan zou ik proberen om een FAT16 partitie aan te maken van 2 GB en daar de setup op te zetten en dan eens kijken of het lukt.

Verder kun je hier alle soorten bootdiskettes downloaden, ook die van windows 95. :
http://www.allbootdisks.com/disk_contents/download/95.html
 
Ik zie trouwens dat http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm ook nog de DOS 6.22 opstartdiskettes heeft met cdrom support (mscdex) al geïnstalleerd. Die optie zou je dus ook nog kunnen proberen./ Opstarten van de DOS diskette en dan zou hij je cdrom ook moeten zien. (die oudjes hadden standaard geen cdrom support zonder drivers).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan