wat is het verschil tussen constante en variabele in c++

Status
Niet open voor verdere reacties.

arismendy

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2015
Berichten
82
wat is het verschil tussen constante en variabele

ik had het op google gezocht maar ik begreept het gewoon niet kan iemand mij stap voor stapjes vertellen.

wat ik wel ik wel weet is dat een variable zo is ongeveer DENK IK


int a,b,antwoord;
a= 15;
b= 54;
antwoord = a + b;

alvast bedankt
 
Wat je als voorbeeld geeft zijn inderdaad 3 variabelen van het type Integer. Variabelen kunnen tijdens de looptijd van het programma een andere waarde krijgen. Een constante is vaste waarde die tijdens de looptijd van het programma niet kan wijzigen. Bijvoorbeeld:
const double pi = 3.14159;

Een variabele dus die niet variabel is zeg maar.
Het voorbeeld gebruikt een constante van het type Double.

Misschien dat je hier wat aan hebt:
http://www.cplusplus.com/
 
Laatst bewerkt:
Een constante is een variabele die je niet meer wilt kunnen wijzigen tijdens het runnen van een programma. Pi is bijvoorbeeld een vaste waarde. Die wil je niet kunnen wijzigen. Een constante kun je ook niet eens wijzigen, want dan krijg je een foutmelding tijdens het compileren. Dus kortom: het is een variabele die een waarde krijgt die nooit meer verandert.

Een klein voorbeeld in C
Stel je voor, ik heb een programma die bepaalde statussen heeft. Deze statussen wil ik vastzetten. Dit kan ik met constante variabelen doen (kan ook met enums, maar ik wil je het principe van de constante variabelen laten zien ;)).

dus bijv. in C (even zonder ingewikkelde klassen)

Code:
#include <stdio.h> // Negeer dit, is zodat ik kan printen met printf()

const int doeNiets = 0;
const int telOp = 1;
const int vermenigvuldig = 2;

int status = 0;

int rekenen(int a, int b) {
  if (status == telOp) {
    return a+b;
  else if (status == vermenigvuldig) {
    return a*b;
  }
  return 0; // Omdat zo'n functie iets moet returnen, moeten we altijd iets teruggeven buiten een if-statement (vanwege als er niet aan een voorwaarde wordt voldaan)
}

int main() { // De uitvoering van het programma

  // Pas status aan
  status = telOp;

  printf("%d\n", rekenen(5,5));
  // Geeft 10 terug

  // Pas status aan
  status = vermenigvuldig;

  printf("%d\n", rekenen(5,5));
  // Geeft 25 terug

  // Pas status aan naar een niet bestaand gekoppeld getal
  status = 10250;

  printf("%d\n", rekenen(5,5));
  // Geeft 0 terug, vanwege dat ie niet aan een voorwaarde voldoet in het if-statement

  return 0; // C-gerelateerd dingetje. Komt omdat die main-methode een returnwaarde moet hebben. Is voor debugging.
}

Ik weet niet hoever je kennis reikt. Je lijkt nog een beginner, dus waarschijnlijk begrijp je zeker niet alles van de code. Als je vragen hebt over de code, stel ze! :).
 
Laatst bewerkt:
ja inderdaad ik ben een beginner "bassi9" en nu begrijp ik het dankze je en "edmoor" bedankt:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan