VPN werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaspertjeh

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2010
Berichten
765
Goedenavond Helpmij-leden,

Ik kom er alleen niet meer uit. Daarom vraag ik nu jullie hulp.

Al een ruime tijd heb ik thuis zonder problemen een PPTP VPN-server draaien op Windows Server 2012 R2 zodat ik ook op school aan mijn documenten, enzovoort kan. Een maand terug heb ik Remote Desktop Access (RDWeb) geïnstalleerd, in combinatie met een gateway server (geen idee overigens of dit van belang is).

Nu is het probleem dat de VPN-verbinding niet meer werkt. Verbinding maken lukt prima. De verbinding is dan ook op de server zichtbaar onder de RAS-instellingen. Echter krijg ik op mijn laptop (zowel Windows als Apple) zoals voorheen geen verbinding meer met internet en kan ik ook de server niet meer bereiken via "\\192.168.1.140". Pingen lukt ook niet meer.

Dus kort samengevat: verbinding maken lukt, maar geen internet en ook de netwerkschijf is niet te bereiken.

Ligt dit misschien aan het installeren van RDWeb?
EDIT: Ik zie nu net dat mijn computer geen geldig IP-adres krijgt toegewezen; namelijk een 196.254...adres.

Groeten en ik hoop dat jullie een oplossing hebben!
Jasper
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt dat je op je VPN-verbinding geen ip-adres krijgt toegewezen, en je computer (dus) een 169.254.x.x ip-adres bedenkt voor de VPN-verbinding?
Indien ja, dan zou ik als eerste eens een vast IPv4 ip-adres toewijzen aan de VPN-verbinding (bijv. 192.168.1.249) en dan weer verbinden met de VPN en dan kijken of 192.168.1.140 te pingen / bereiken is.
Indien ja, dan moet je gaan kijken wat er met de DHCP instellingen van de VPN is gebeurt op je server. Oftewel: Of nog aanstaat dat die een (192.168.1.x) ip-adres aan verbindende clients moet toewijzen. Als het allemaal (nog) goed staat, desnoods heel RAS herstarten op de server en opnieuw testen.

Persoonlijk zie ik niet (direct) een relatie met RDWeb, maar ik vraag me wel ernstig af wat die Gateway server als rol heeft / wat die doet.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs, dank voor je reactie. Het is heel gek allemaal!

Ik heb inmiddels onder de RAS instellingen ingegeven dat er een IP-adres moet worden toegewezen binnen de range 150-190 i.p.v. via DHCP. Nu krijg ik inderdaad op mijn laptop een geldig IP-adres toegewezen en kan ik de server pingen. Ik heb alleen nog geen internet en na een bepaalt aantal ping-responses krijg ik een "Request timeout" en is de server niet meer benaderbaar (dit gebeurt zodra ik de netwerkschijf benader). De VPN-verbinding blijft echter wel verbonden...


Dan nog even over de RD-Gateway. Deze moest ik configureren omdat ik anders geen programma's kon starten via RDWeb.


Jasper
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels de moed opgegeven, heb er genoeg tijd aan gespendeerd. Tijd voor een nieuwe installatie! Kost me hooguit twee uur. Toch bedankt! ;-)


Jasper
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan