stroomuitval

Status
Niet open voor verdere reacties.

opzoek25

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2008
Berichten
493
Heb gloednieuwe desktop met Windows10. Daarop heb ik Picasa 3 geïnstalleerd. Tijdens het ophalen van foto's door Picasa was er een korte stroomonderbreking zodat de PC en de monitor uitvielen. Bij het opnieuw opstarten van de PC voerde hij een diskcheck uit. Vanaf dan werkt hij uiterst traag: het duurt minuten voor de icoontjes onderaan verschijnen, internet is traag of werkt niet, teksten intikken gebeurt met vertraging. Heeft nog iemand zo'n probleem gehad? Moet een PC daar niet voor voorzien zijn? Ik zou begrijpen dat data verloren gaan, maar het hele systeem dat traag begint te werken...Duidelijk een software probleem maar hoe kan dat gebeuren?
 
Hoi,

Ik zou in veilge modus even een systeem herstel doen terug naar een eerder herstelpunt dus. en de foto's waar haalde je die vandaan want dat probeert hij volgens mij af te proberen te maken
 
Ik heb inmiddels Picasa3 verwijderd zodat hij die foto's (uit "Mijn afbeeldingen") niet verder kon ophalen; maar de PC blijft even traag.
 
Hoi,

Toch even doen wat ik schreef terug naar een eerder herstelpunt.
 
Ok, dat doe ik. Ik ben dan wel alla data kwijt. Dank. Enig idee wat er kan gebeurd zijn? Een pc moet toch bestand zijn tegen een stroomuitval?
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Je had het toch over de foto's die je kwijt zou zijn maar doe ben je nu denk ik ook al kwijt denk ik.

Ja normaal wel maar soms gaat hij de fout in en dit zal z'n soms zijn.;)
 
Laatst bewerkt:
De foto's zijn er nog! Ik heb Pacasa3 opnieuw gedownload en dat is vrij snel gegaan. Het programma is nu bezig om de foto's op te halen en te klasseren. Bizar is dat alles nu blijkbaar weer sneller gaat. Het lijkt wel of de computer zichzelf aan het herstellen is. Bijvoorbeeld: als ik op de startknop van Windows10 klikte duurde het lang voor de tegels verschenen: nu gaat dat weer onmiddellijk. Is hiervoor een verklaring?
 
En je hebt niet de raad opgevolgd door een herstelpunt terug te zetten?
 
Nee, nog geen tijd gehad maar ik doe het zeker. Trouwens, ik heb de PC uitgeschakeld en weer opgestart en kijk, nu loopt hij weer ergerlijk traag. Als ik op de startknop druk van Windows10 duurt het een eeuwigheid vooraleer de tegels verschijnen. Als ik op "alle apps" klik moet ik lang wachten vooraleer ze verschijnen. Wat zou er toch aan de gang zijn?
 
Om die vraag te beantwoorden lijkt het mij dus duidelijk om eerst de tip op te volgen.

Misschien een geheugen test doen?

Helpt dat niet, dan kijken we verder ;)
 
Opgelost! Na een recovery (maar alle data weg) is alles weer normaal. Is dat geen ernstige fout van Windows 10? Ik bedoel: ik heb bij voorgaande O.S. ook wel eens en stroomuitval meegemaakt waarbij de computer zich nadien weer herstelde. Nu niet dus. Zo'n recovery is een gedoe en het herstellen van alle data ook!
 
Bij het installeren van data bij een nieuwe pc onder Windows10 was er een stroomuitval. Bij het terug opstarten begon het systeem met een checkdisk (alles normaal) en vanaf dan begon de pc tergend traag te werken. Zelf bij het intikken van een letter duurde het lang vooraleer de letter verscheen. Een app openen duurde eindeloos lang. Ik heb tenslotte een recovery moeten doen waarbij alle data verloren zijn gegaan. Zou het kunnen dat Windows10 niet kan omgaan met een stroomonderbreking? Dat zou dan wel een ernstige onvolkomenheid zijn...
 
Dat heeft niets met windows te maken. Als er net naar de harde schijf geschreven werd op het moment van de stroomuitval dan kan er (flink wat) gegevensverlies optreden.
Als je iets tegen stroomuitval wil doen dan zul je een UPS moeten aanschaffen, want geen enkele software of besturingssysteem is beveiligd tegen uitvallen van stroom.
 
Natuurlijk had ik een backup. Het incident gebeurde trouwens tijdens het overzetten van de backup op een externe HD data naar de nieuwe PC. De helpdesk van HP adviseerde een recovery. Dat is gebeurd maar een dag later gebeurde hetzelfde. Een stopcontact zat los, stroomuitval van enkele seconden en opnieuw een tergend traag lopende computer. En opnieuw een recovery. Ik heb een "uitgebreide systeemtest" uitgevoerd waaruit bleek dat de hardware oké was. Maar waar zat dan de oorzaak? Kan toch alleen maar Windows10 zijn? Het is in elk geval niet leuk: bij elke toekomstige stroomuitval gebeurt hetzelfde. Gelukkig is de HP nog drie jaar onder garantie.
 
Niet te geloven, maar hetzelfde is een tweede keer gebeurd. Loszittend stopcontact, enkele seconden stroomuitval, en opnieuw een tergend traag werkende computer. Opnieuw een recovery, opnieuw alle data overzetten. Ik heb een "uitgebreide systeemtest" gedaan waaruit bleek dat de hardware oké is. Dus: toch Windows 10? Ik hou mijn hart vast voor als er nog eens een stroomonderbreking is. Begint de ellende dan opnieuw? Hoe dan ook, of het nu aan de computer ligt (HP DESKTOP Pavilion 550-127nb) of aan de geinstalleerde Winows10), de PC is nog onder garantie. Desnoods een nieuwe.
 
De oorzaak is niet Windows 10 maar het kapotte stopcontact. Als je er nu al vanuit gaat dat er in de toekomst weer stroomuitval kan zijn, dan kun je in plaats van afwachten, er ook voor kiezen om voor 50-60 Euro een UPS aan te schaffen óf gewoon te zorgen dat de pc op een betrouwbare spanningsbron is aangesloten.

Het is nl niet het OS wat problemen ondervindt van stroomuitval, maar de harddisk. En hoe vaker er uitval is, des te groter de kans op onbetrouwbare plekken op de harddisk of plekken die alleen na vele pogingen te lezen zijn.

Edit : Overigens is juist met invoering van NTFS al een hoop redundantie ingevoerd waardoor je relatief weinig problemen ondervindt. Op het oude FAT zou je waarschijnlijk de halve schijf onleesbaar gehad hebben.
 
Laatst bewerkt:
Onderwerpen samengevoegd, je had gewoon in het eerste topic kunnen doorgaan.
 
Laatst bewerkt:
Al mijn vorige computers en OS 's reageerden zonder problemen op een stroomonderbreking: de computer valt uit en kan opnieuw worden opgestart. Alleen met deze HP desktop en Windows10 is dat niet het geval en volgt een lange en dure recovery (moest worden uitgevoerd door een technicus). Een computer moet bestand zijn tegen een stroomonderbreking, of dat nu komt door een stopcontact of door een onderbreking op het stroomnet. Natuurlijk ligt de fout bij het stopcontact (toch de tweede keer, de eerste keer viel de stroom gewoon uit), maar het kan niet dat je daar zo'n probleem mee krijgt. Ik heb de zaak aangekaart bij HP en ben benieuwd hoe men daar reageert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan