Kast zoemt iritant

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter789

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Berichten
608
Beste mensen,

mijn net nieuwe computer is best stil, maar heeft (soms) een zeer irritante, hoge zoem...

Waar kan dat aan liggen?
 
meestal is dat een ventilator, of een HD.
Kast open maken en goed luisteren welke het is.
Als het een ventilator is, kijk dan eens in de bios of de automatische fanregelaar wel aan staat en zo ja of die op silent staat.

NB! Als de PC als totaal systeem gekocht is, dan NIET open maken want dan beëindigt dat automatisch de garantie. Ga in dat geval naar de winkel waar die gekocht is.
 
Laatst bewerkt:
Dank.

Als het een ventilator is, kijk dan eens in de bios of de automatische fanregelaar wel aan staat en zo ja of die op silent staat.

Voordat ik ga schroeven kan ik natuurlijk ook eerst in de bios kijken, maar... kun je voor een leek uitleggen hoe dat moet en waar ik moet kijken?
 
Laatst bewerkt:
Dat staat in het handboek van het moederbord, hoe dat moet.
 
Hoofdstuk 4.6 fansettings.
Daarnaast schijnt er een utility te zijn om automatisch de fanspeed te regelen "fan-tastic tuning" heet dat. RTFM
 
Yep, is me gelukt, dank.

Zowel CPU als Case-fan op silent gezet. Hoge zoem lijkt weg, maar lijkt wel meer te brommen... :(
 
Hoi

Misschien is het ook even handig om te melden welke kast je hebt en welke voeding proceskoeler en videokaart je hebt . misschien zit daar ook wel een herrieschopper bij.
 
Laatst bewerkt:
Goede vraag, maar... waar vind ik dat allemaal? Het was dit systeem.

Heb je wat aan de bijlage?

Moederbord staat hier.

Vreemd: hij stond een uurtje ongebruikt aan en toen ik terugkwam was hij superstil. Na een kwartiertje werken ging hij weer brommen. Hij is net nieuw.

Dank voor je moeite.
 

Bijlagen

  • Knipsel.jpg
    Knipsel.jpg
    33,6 KB · Weergaven: 82
Is het geen smoorspoel die het geluid veroorzaakt?
Op het moederbord met een potlood aandrukken om dat te testen, in de voeding wordt het lastiger.
 
Geen idee wat dat is, maar volgens de garantie mag ik hem niet openmaken...
 
Ja, kan ook, maar is waarschijnlijk een heel gedoe met weken zonder computer...
 
Even een update: de computer gaat brommen als ik, na een tijdje werken, de verkenner opstart en iets wil opslaan of opzoeken.
Gaat de harde schijf dan draaien? Klinkt wel zo.

En hoe kom ik erachter welke harde schijf ik heb? Apparaatbeheer geeft 4 opties:
Kingston sv300s37a240g
General UDisk USB Device
Multi Flash Reader USB Device
Toshiba DT01ACA 100

Nogmaals: ik ben een leek...
Het is een nieuwe computer.
 
De 1e is een SSD, daar zitten geen bewegende onderdelen in dus die kan het niet zijn.
De 2e is een usb-stick o.i.d, en de 3e is je kaartlezer, voor beide geldt: geen bewegende onderdelen ( motor ) dus die zijn het ook niet.
De laatste is een 7200 Rpm HDD, deze dus, die zou het dan moeten zijn als het inderdaad om een harde schijf gaat.
 
Dank.

In die link staat:

Lautstärke: 26dB(A) (Betrieb), 25dB(A) (Leerlauf)

Is dat normaal?

Zo ja, is aan dit probleem iets te doen?
 
Zonder openmaken kom je niets te weten en is het alleen maar gokken......
En aan hardwarematige dingen kun je aan de buitenkant weinig doen.
 
Je zult die HDD dus moeten afkoppelen om daadwerkelijk vast te stellen dat die de veroorzaker is.
Als dat zo blijkt kun je ervoor kiezen deze schijf te vervangen of "gedempt" te bevestigen om resonantie / trillingen te onderdrukken.
Een 7200 Rpm-schijf naast een SSD is een beetje overkill volgens mij, deze wordt toch veelal als opslagruimte gebruikt en had dus net zo goed een 5400 Rpm-type kunnen zijn. Die zijn stiller en energie-zuiniger en worden minder warm.

Een leuke video die dat laat zien hier.
Er zijn ook speciale producten in de handel om de HDD te "isoleren" in de bracket zoals dit.
Hier is een NL test van dat soort "dempers", uitgevoerd door Tweakers.net.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan