Aanklikbare bolletjes maken in Word.........

Status
Niet open voor verdere reacties.

abcbouma

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2015
Berichten
15
Dag,

Ik ben bezig voor school een rapport te maken; daarin moeten aanklikbare bolletjes komen, die zwart worden als je er op klikt.

Dit heb ik als voorbeeld (zie ook mijn geüploade Word-bestand):
Werkhouding:
 motivatie O O O O O O O O O O
 verzorging van het werk O O O O O O O O O O
 zelfstandigheid O O O O O O O O O O


Als de leerkracht op een bolletje klikt moet dat zwart worden; er mogen meerdere bolletjes aangeklikt worden, maar zonder dat de layout verschuift.
Ook moet alles 'beveiligd' zijn, zodat als je het Word-document opent en wilt bewerken, er alleen de bolletjes bewerkt kunnen worden. Wel moet er nog een blok onderin komen waarin de leerkracht wél tekst kwijt kan.
Wie o wie. Ik kom er niet uit.....

Met groet,
abcbouma
 

Bijlagen

  • Test Rapport Groep 4.docx
    22,6 KB · Weergaven: 390
Dat zijn nogal wat vragen :). Gelukkig kun je wel wat in elkaar fabrieken. Maar ik vermoed dat je er wel een traag document door gaat krijgen, want je hebt er wel héél veel nodig!
Wat moet/kun je doen? Je kunt een ActiveX Keuzerondje invoegen voor elke optie die je wilt laten aanklikken. Daarbij zit wel een addertje onder het gras, omdat je ze moet groeperen. Want als je bij Samenwerken een rondje aanklikt, moeten de overige 4 rondjes uit zijn. Idem dito als je wisselt. Bij keuzerondjes mag er maar één zwart zijn. Dus voor elke groep van 5 keuzerondjes moet je een groep maken. Da's aardig wat werk :).
Je hebt, voor het laatse deel van je vraag, minstens 2 secties nodig, waarvan de 2e niet beveiligd is en de eerste wel. In de 1e kun je dan alleen rondjes aanvinken, de rest is vrij bewerkbaar.
 
Hoihoi,
Bedankt voor je antwoord.
Ik begin maar met de aanklikbare bolletjes; dat is in eerste instantie het belangrijkste......
Kan de 'normale' dingen in Word wel doen, maar in dit geval weet ik niet waar te beginnen :-(
Maar bij het begin beginnen:
Hoe voeg ik een Active X keuze-rondje in......?
Met vr gr,
Bart
 
Dag,
Ben wat aan het testen met active x.
In de bijlage heb ik een testrapport. Hierin heb ik al de bolletjes welke ik zwart kan maken. Helaas kan ik maar 1 bolletje zwart maken van alle items. En dat is nu het probleem, ik moet van élke 5 witte bolletjes er minstens 1 zwart maken (liefst 2).
Iemand enig idee???
Met groet
abcbouma

Bijlage: testrapport1
 

Bijlagen

  • testrapport1.docx
    77,6 KB · Weergaven: 568
Ah... de goede oude kunst van lezen, waar is die gebleven? :). Ik zei niet voor niets dat je ze moest groeperen! Ik heb je voorbeeldje voor de eerste 2 vragen aangepast. Kun je op basis daarvan denk ik wel bedenken hoe je verder moet.
:thumb: overigens dat je zelf de ActiveX controls hebt gevonden, want dat is nog even zoeken :)
 

Bijlagen

  • testrapport2.docx
    66,4 KB · Weergaven: 583
Ah, thanks, thanks, thanks.
Dat lukt jou inderdaad...... maar..... waar doe ik dat groeperen. Was al wezen zoeken.... maar ...............
(Active X controls zit onder Ontwikkelaars, die eerst op het Lint zetten dmv bestand, opties, lint aanpassen, maar dat terzijde :) )

Maar het groeperen ben ik nog niet uit.....

(en domweg kopieren lukt niet, want dan zijn de bolletjes aan elkaar gekoppeld, logisch............)

Bart

PS: dat groeperen zit 'eronder', maar als ik die aanklik per groepje van 5, dan krijg ik bij rapport 1 en rapport 2 toch steeds maar 1 bolletje.....
 
Laatst bewerkt:
PS: dat groeperen zit 'eronder', maar als ik die aanklik per groepje van 5, dan krijg ik bij rapport 1 en rapport 2 toch steeds maar 1 bolletje.....
You lost me... Wat bedoel je precies? Als je het groeperen hebt gevonden, weet je ook hoe het werkt :).
 
Overigens zou ik het document ook nog eens nalopen op spaties en tabs..... Een beetje een zooitje op dit moment :)
 
ehm.....
Ik klik op een rijtje van 5 bolletjes van het eerste rapport, selecteer ze allemaal (dus het hele rijtje van 5) en groepeer deze.
Dan klik ik op het rijtje van 5 bolletjes daarnaast van het tweede rapport, selecteer ze allemaal (dus het hele rijtje van 5) en groepeer deze.

Maar dan............... in 'invulmode' kan ik toch maar weer 1 bolletje zwart maken.

In Ontwerpmodus zie ik twee groepjes van 5 bolletjes staan

Bijlage ff meegestuurd.
 

Bijlagen

  • testrapport2.docx
    81 KB · Weergaven: 251
Ik klik op een rijtje van 5 bolletjes van het eerste rapport, selecteer ze allemaal (dus het hele rijtje van 5) en groepeer deze.
Dan kan jij iets wat ik niet kan. Niet dat je daar veel aan hebt, want het werkt niet :). Overigens kan ik natuurlijk best een aantal objecten groeperen, maar wat jij hebt gedaan is dus niet wat je moet doen. Je moet naar de Eigenschappen van één optierondje gaan, en daar de groepsnaam instellen. En dat moet voor elk optierondje apart worden gedaan.
 
Oké, thanks.
Ik moet nu naar school..... plicht roept......
Ga ik vanmiddag even uitproberen.
I'll keep you posted!
 
Hé, het is gelukt...... het is even werk, maar dan heb je ook wat....... De eerste drie rijtjes gedaan. De rest moet nog....pffff, monnikenwerk.

Nog wel een extra vraag: als ik op het bolletje heb geklikt, wordt het een zwart bolletje (is ook de bedoeling natuurlijk), maar kan het ook als ik er nóg een keer op klik dat het bolletje weer gewoon wit wordt?

Ik vraag dit omdat in sommige rijtjes twee bolletjes zwart moeten worden gemaakt; als ik als naam nu bv meegeef Emotionele Ontwikkeling Omgang met Anderen Rapport 1 bolletje 1: EO-omganderen1A, kan ik van het tweede bolletje maken EO-omganderen1B, derde bolletje EO-omganderen1C etc zodat ik álle bolletjes zwart kan maken; maar dan moet ik ze dus ook weer wit kunnen maken als ik ze bijvoorbeeld nog een keer op het bolletje klik.

Of kan dat niet of is dat toch te ingewikkeld???

Gr,
Bart
 
Dag,

Octafish: bedankt voor je ondersteuning! Ik heb het rapport nu geheel gemaakt met de aanklikbare bolletjes: thanks!

Heb jij, of iemand anders, nog een idee dat, wanneer ik een bolletje zwart heb gemaakt, ik dit ook weer wit kan maken???

(als voorbeeld: Ik vraag dit omdat in sommige rijtjes twee bolletjes zwart moeten worden gemaakt; als ik als naam nu bv meegeef Emotionele Ontwikkeling Omgang met Anderen Rapport 1 bolletje 1: EO-omgaanmetanderen1A, kan ik van het tweede bolletje maken EO-omgaanmetanderen1B, derde bolletje EO-omgaanmetanderen1C etc zodat ik álle bolletjes zwart kan maken; maar dan moet ik ze dus ook weer wit kunnen maken als ik ze bijvoorbeeld nog een keer op het bolletje klik...... Of kan dat niet of is dat toch te ingewikkeld???)

Alvast bedankt!

Met groet,
Bart
 
Ik snap je tweede vraag niet. Optierondjes zijn bedoeld om in groepen te gebruiken, waarbij er maar één geselecteerd is. Wil je meerdere opties kunnen selecteren, dan kun je beter selectievakjes gebruiken. Die zijn daar dan weer voor bedoeld.
 
Hoihoi,

Selectievakjes zijn, in mijn Word, een vierkantje met een v-tje erin. De rapporten moeten toch echt weer rondjes zijn met een zwarte stip erin (of niet).

Weet niet of ik daar naartoe wil........

Maar als het niet kan wat ik wil, dan houdt het gewoon op; dan maar 1 rondje per 5 rondjes zwart maken......... dan is het niet anders.....


Ben nu bezig om eea te beveiligen....... Dat lukt me in zoverre dat ik óf het hele document via Ontwikkelaar beveilig óf het hele document niet. Weet niet precies hoe ik een sectie beveilig: ik moet pagina 2, 3 en halverwege pagina 4 beveiligen; Maar dat lukt me nog niet.

Ik stel je hulp trouwens zeer op prijs
 
Hoihoi,
Beveiliging volgens mij gelukt;
- aan het einde van pagina 1 via lint 'pagina-indeling', 'eindemarkering' voor 'volgende pagina' gekozen. Dan is pagina 1 de eerste sectie.
- halverwege pagina 4 via lint 'pagina-indeling', 'eindemarkering' voor 'doorlopend' gekozen. Dan is pagina 2, 3 en helft van pagina 4 de tweede sectie.
- alles wat daarna komt, dus tweede deel pagina 4 en pagina 5, is derde selectie.

Vervolgens kiezen voor het lint, 'Ontwikkelaars', 'bewerking beperken', kiezen voor optie 2 'bewerkingsbeperkingen' aankruisen, kiezen voor 'formulieren bewerken', selecties selecteren, kiezen voor sectie 2 (dat is alles wat beveiligd moet worden tegen bewerken), daarna kiezen voor 'afdwingen starten' en een wachtwoord maken.

Volgens mij is deel 1 nu niet beveiligd (eerste pagina), pagina 2, 3 1e deel 4 wel (behalve de rondjes aanklikken), en is tweede deel pagina 4 en pagina 5 voor iedereen te bewerken.

Pfffff..... kind kan de was doen... :)
 
Selectievakjes zijn, in mijn Word, een vierkantje met een v-tje erin.
Niet alleen bij jou :). Je moet snappen waar die objecten voor zijn bedoeld: optierondjes zijn bedoeld voor groepen waaruit je één optie mag kiezen. Selectievakjes zijn bedoeld voor groepen waarbij je meerdere opties mag aanvinken. Simpel, toch? Jammer dan dat er altijd mensen zijn die de weg linksaf willen gebruiken om rechtsaf te gaan :D. Oftwel: oneigenlijk gebruik van de middelen.
Overigens ligt het antwoord al in een eerder bericht, mocht je toch door willen zetten. Berichtje #10 namelijk. Wat is die oplossing? Nog (veel) meer werk, namelijk voor elk optierondje een eigen groep maken. Dan kun je ze allemaal los aanklikken. Dat je er dan een zooitje van kan maken, ja, dat is dan maar zo. Want hoe voorkom je dat iemand het eerste rondje aanklikt, de tweede niet en de derde en vijfde wel? Heb je dan 3 rondjes gekozen of 5?
Waar is de tijd gebleven dat een 5 niet meer 'te confronterend' was voor kinderen :D. Heb ik echt uit de mond van een lerares gehoord !
 
optie-rondjes wit maken

hoihoi,

Een optierondje 'ontklikken' kan dus niet; dat zij zo.
Antwoord #10 had ik als zodanig wel begrepen; dan kun je álle rondjes aanklikken (maar dan moet je wel héél veel rondjes bewerken.......); maar helaas, niet meer 'ontklikken'.

Het rapport is zó gesitueerd:
O V G
0 0 0 0 0


Het eerste rondje aanklikken is Onvoldoende, rondje 1 en 2 rondjes net iets beter, rondje 2 en 3 weer beter, rondje 3 is Voldoende, rondje 3 en 4 iets beter, rondje 4 en 5 bijna goed en rondje 6 Goed.
Vandaar dus de twee rondjes die eventueel aangeklikt zouden kunnen worden. Vroeger (lees: tot de zomervakantie) printten we de rapporten gewoon uit en vulden we de rondjes met pen in; dat wilde ik nu dus 'gemakkelijker' maken door eea op de computer in Word in te vullen.


In principe vul ik eigenlijk nooit het eerste rondje 1 (Onvoldoende) en rondje 5 (Goed) alleen als iets volkomen foutloos is (bv aardrijkskunde, topografie, álle toetsen foutloos) :d


De beveiliging is me overigens gelukt........!!! Dus in principe ben ik klaar......
 
Thanks

Hoihoi,

Waarschijnlijk heb ik nog wel veel spaties en 'rommel' in het document zitten, maar weet niet hoe ik dat zichtbaar zou moeten maken zodat ik het dus kan verwijderen.

Ik kan je trouwens ook geen voorbeeld van mijn document opsturen om te laten zien hoe ik het nu heb gemaakt, aangezien het bestand boven de toegestane upload-limiet uitkomt.

Wel wil ik je bedanken :d:thumb: voor de hulp; ben een stuk(je) wijzer en zo is het rapport digitaal in te vullen, naar ik hoop.

Groet,
Bart
 
Je kunt de knop <Weergeven/Verbergen> (sneltoets: <Ctrl>+<Shift>+<8>) gebruiken om de spaties en tabs te vinden. Verder zou ik dit systeem omzetten naar een formulier waar alle vragen en optierondjes opstaan. Daar kun je namelijk alles wél op maken en instellen zoals je het zou willen gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan