• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Minimale waarden uit excel lijst halen met voorwaarden!

Status
Niet open voor verdere reacties.

gamertje1

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2013
Berichten
37
Beste mensen,

Ik loop momenteel een beetje vast in excel!

Voor een wedstrijd maak ik een overzichtslijst met uitslagen van meerdere jaren, nu wil ik voor zowel de mannen als de vrouwen de snelste tijd weergeven. Helaas lukt dit nog niet helemaal.

Het moet als volgt worden uitgevoerd:

Ik heb een categorie m/v, deze staan in C14 t/m C588 (Dat zijn alle lopers)
De tijden staan per jaar in D14 t/m D588 (2010), E14 t/m 588 (2011) etc....

Nu wil ik dus dat er wordt gekeken naar de mannen uit de lijst en vervolgens hierna wordt gekeken wat van alle mannen in de verschillende jaren de snelste tijd was. Om hierna in de kolommen ervoor de tijd en de naam te weergeven.

De namen staan in B14 t/m B588 en het jaartal in D13, E13 etc....

Kan iemand mij hierbij wellicht helpen?
 
Bijgevoegd een voorbeeld, wat ingekort aangezien hij voor een langere lijst enkel in de hoeveelheid wijzigt

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Test versie.xlsx
    36,7 KB · Weergaven: 55
Hierbij een oplossing met matrixformules (ingeven met CTRL SHIFT ENTER)
Je zal nog wat aanpassingen moeten maken in het bereik om het te kunnen gebruiken in het 'echte' bestand.
Ik laat je er even mee stoeien.
 

Bijlagen

  • Gamertje.xlsx
    36,8 KB · Weergaven: 48
Hierbij een oplossing met matrixformules (ingeven met CTRL SHIFT ENTER)
Je zal nog wat aanpassingen moeten maken in het bereik om het te kunnen gebruiken in het 'echte' bestand.
Ik laat je er even mee stoeien.

Bedankt! Het is mij inmiddels gelukt, nu wilde ik daarnaast nog 2 stappen toevoegen

1. Een top 3 per jaar tal, ik ben alvast gestart, de nummer 1 staat erin maar de 2 en drie heb ik nog niet werkend gekregen
2. Een overzichtlijst van alle deelnemers die alle edities hebben meegedaan, dit moet ook te generen zijn uit de lijst denk ik. Vraag me alleen af hoe ik een aanpasbare tabel maak, die het aantal aanpast aan het aantal deelnemers met 2 edities.

Staat onder het tabblad statistieken!

Alvast bedankt voor de tips en trics!
 

Bijlagen

  • Kopie van Gamertje.xlsx
    40,7 KB · Weergaven: 30
Gebruik ipv 'MIN' 'KLEINSTE'

=KLEINSTE(ALS(Tabel1[M/V:]="M";Tabel1[2010]);A9)
 
Gebruik ipv 'MIN' 'KLEINSTE'

=KLEINSTE(ALS(Tabel1[M/V:]="M";Tabel1[2010]);A9)

Dat heeft helaas niet het gewenste resultaat!
Ik wil namelijk zonder aan te geven wie het is de 3 laagste waarden per jaar eruit halen voor mannen en de drie laagste voor vrouwen!

Alvast bedankt!
 
Het zijn matrixformules. Misschien ben je CTRL SHIFT ENTER vergeten:
 

Bijlagen

  • Gamertje.xlsx
    41,2 KB · Weergaven: 31
Het zijn matrixformules. Misschien ben je CTRL SHIFT ENTER vergeten:

Het is bijna gelukt, ik heb de excel toegepast op de overige jaren, alleen pakt hij er bij een tweetal niet de juiste naam maar krijg ik daar #VERW!
Het betreft het tabblad statistieken, helaas heb ik geen idee waar de fout vandaan komt...

Zie bijgevoegd bestand!
 

Bijlagen

  • Test versie.xlsx
    81,4 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Dit heeft ermee te maken dat de razendsnelle tijd 1:35:22 tweemaal voorkomt in de tabel.
Deze "fout" kun je theoretisch ondervangen met een complexere formule. Ik raad echter het volgende aan:
Vervang een van beide tijden door 1:35:22,1, oftewel verhoog de tijd met 1/10 seconde. Hierdoor kan Excel onderscheid maken en "verdwijnt" de foutmelding.
In de praktijk finishen atleten nooit precies tegelijkertijd en is er altijd een verschil, zij het soms fotofinish-minimaal.
 
Dit heeft ermee te maken dat de razendsnelle tijd 1:35:22 tweemaal voorkomt in de tabel.
Deze "fout" kun je theoretisch ondervangen met een complexere formule. Ik raad echter het volgende aan:
Vervang een van beide tijden door 1:35:22,1, oftewel verhoog de tijd met 1/10 seconde. Hierdoor kan Excel onderscheid maken en "verdwijnt" de foutmelding.
In de praktijk finishen atleten nooit precies tegelijkertijd en is er altijd een verschil, zij het soms fotofinish-minimaal.

Duidelijk kan je mij die formule toevallig ook verstrekken, aangezien ik het liefst uit de uitslagenlijsten blijf i.v.m. mensen die dan gaan aangeven dat de tijd niet klopt...

UPDATE:

Ook bij de vrouwen hetzelfde probleem, dus wellicht handiger dit iets complexer maar wel beter regelbaar te maken. Kan er niet een formule worden toegepast, waarbij er puur naar het jaar wordt gekeken en dan de snelste vrouw (Top 3) en Man (top 3). Snap zelf redelijk wat excel, maar dit gaat mij helaas te buiten.


UPDATE 2:
Zelf mannen met dezelfde tijd worden op dit moment nog voor de vrouwen gekozen bij de tijd...
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je even niet
In #1 vraag je de snelste tijd over 2 jaren
In #9 wil je het weer uitgesplitst hebben per jaar.

Dat bereik je door heel andere formules.
 
Ik begrijp je even niet
In #1 vraag je de snelste tijd over 2 jaren
In #9 wil je het weer uitgesplitst hebben per jaar.

Dat bereik je door heel andere formules.

Sorry dan heb ik het denk verkeerd geformuleerd, ik had als voorbeeld 2 jaartallen gegeven. Het systeem wil ik in een breder scope met meerdere jaartalen (ook voor de toekomst) gaan gebruiken.

Omdat ik nu tegen problemen aanlopen, gaf ik een mogelijke oplossing om het probleem te verhelpen :$
 
Ik heb de formule nu zo aangepast dat tijden alleen binnen het betreffende jaar en met deelnemers van gelijke sekse vergeleken worden. De formule met SOMPRODUCT hoeft niet als matrixformule te worden ingevoerd.
Het kan nog steeds zo zijn dat binnen één jaar meerdere deelnemers dezelfde tijd maken. Deze opzet kent geen gedeelde eerste of tweede plek en het voert wat mij betreft ook te ver om daar wat op te verzinnen. In het voorkomende geval moet je maar bedenken welke renner nèt iets langzamer was en diens tijd aanpassen.
Overigens vind ik afronding op hele seconden, zelfs voor een amateurklassement, weinig onderscheidend.
 

Bijlagen

  • Test versie.xlsx
    81 KB · Weergaven: 31
Ik heb de formule nu zo aangepast dat tijden alleen binnen het betreffende jaar en met deelnemers van gelijke sekse vergeleken worden. De formule met SOMPRODUCT hoeft niet als matrixformule te worden ingevoerd.
Het kan nog steeds zo zijn dat binnen één jaar meerdere deelnemers dezelfde tijd maken. Deze opzet kent geen gedeelde eerste of tweede plek en het voert wat mij betreft ook te ver om daar wat op te verzinnen. In het voorkomende geval moet je maar bedenken welke renner nèt iets langzamer was en diens tijd aanpassen.
Overigens vind ik afronding op hele seconden, zelfs voor een amateurklassement, weinig onderscheidend.

Bedankt weer! Het is inmiddels gelukt,

Alleen mijn laatste vraag is nog niet helemaal gelukt, wel doormiddel van kopieren en plakken.
Graag zal ik op het tabblad 2 de deelnemers weergeven die alle edities hebben meegedaan. Oftewel alle deelnemers die twee keer hebben meegedaan worden weergegeven en dus niet degene die er 1 hebben meegedaan.

Kan ik hiervoor een formule gebruiken of zal ik deze gewoon uit de andere tabel kopiëren?
 
Er staan inmiddels meerdere voorbeeldbestanden in dit draadje en ik raak een beetje het draadje kwijt met welk bestand jij bezig bent.
Ik vermoed dat een matrixformule met INDEX en KLEINSTE doet wat je wilt. Probeer het eerst eens zelf door bijvoorbeeld dit draadje te bekijken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan