server vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

yanik

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2011
Berichten
316
Ik ben van plan een website te laten maken, niet nu, maar in de toekomst. De website dient veel verkeer te krijgen, door miljoenen mensen bezocht te worden, maar het idee is zodanig gemaakt dat het een 1 man zaak dient te zijn. IN andere woorden, werk ik in mijn eentje in de website, anders doet iemand dit voor mij. Ik heb begrepen dat er dan servers nodig zijn. Dit vind ik geen probleem, maar mijn vraag is:
Moet er aan elke server 1 persoon werken? Kunnen servers niet gewoon opgezet worden en automatisch werken, moeten er nou echt mensen achter zitten? Want ik wil de website in mijn eentje onderhouden, anders dit door iemand laten doen, mensen huren kunnen we niet. Wat zijn de opties?
 
Laatst bewerkt:
door miljoenen mensen bezocht te worden
Stiekem moest ik een beetje lachen...

O.a. na het lezen van je andere posts kan ik je maar één advies geven; begin er gewoon niet aan...
Je kennis is onvoldoende en het idee dat je website miljoenen bezoekers gaat trekken is echt belachelijk, sorry!


Jasper
 
Laatst bewerkt:
Stiekem moest ik een beetje lachen...

O.a. na het lezen van je andere posts kan ik je maar één advies geven; begin er gewoon niet aan...
Je kennis is onvoldoende en het idee dat je website miljoenen bezoekers gaat trekken is echt belachelijk, sorry!


Jasper

:D

Een website met miljoenen bezoekers wordt echt niet gerund door 1 persoon... Dat is een mega klus :)
 
Je kunt bij een willekeurige hosting provider een hosting pakket met domeinnaam en SQL database bestellen.
Daarop je website hosten en kijken of je daadwerkelijk wel bezoekers krijgt en hoe de performance is van de hosting.
Als je denkt dat je meer nodig hebt kun je altijd nog een VPS huren en je website op die VPS hosten.

Je zult waarschijnlijk setup kosten moeten betalen als je een VPS gaat huren en daarna maandelijkse kosten voor de VPS.
Bij sommige hosting providers kun je ook een service contract afsluiten.
Dan zorgen zij ervoor dat alles is geüpdatet en blijft draaien etc.

Indien je daadwerkelijk een miljoen bezoekers gaat krijgen op je website dan kun je daarmee dmv reclame etc. veel geld aan verdienen.
En dat heb je dus geld te besteden en dan is het wel ten zeerste aan te raden om de website te hosten op minimaal 2 servers en dat je een (parttime) beheerder hebt voor de servers.
Kan ook van een hosting provider natuurlijk.
 
Je kunt bij een willekeurige hosting provider een hosting pakket met domeinnaam en SQL database bestellen.
Daarop je website hosten en kijken of je daadwerkelijk wel bezoekers krijgt en hoe de performance is van de hosting.
Als je denkt dat je meer nodig hebt kun je altijd nog een VPS huren en je website op die VPS hosten.

Je zult waarschijnlijk setup kosten moeten betalen als je een VPS gaat huren en daarna maandelijkse kosten voor de VPS.
Bij sommige hosting providers kun je ook een service contract afsluiten.
Dan zorgen zij ervoor dat alles is geüpdatet en blijft draaien etc.

Indien je daadwerkelijk een miljoen bezoekers gaat krijgen op je website dan kun je daarmee dmv reclame etc. veel geld aan verdienen.
En dat heb je dus geld te besteden en dan is het wel ten zeerste aan te raden om de website te hosten op minimaal 2 servers en dat je een (parttime) beheerder hebt voor de servers.
Kan ook van een hosting provider natuurlijk.

Bedankt. Stel je voor dat ik de website toch opzet, 1 miljoen bezoekers krijg ( ik denk dat het er meer zullen zijn), talloze servers heb, hoeveel mensen moet ik dan huren?
 
Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen hoeveel etc.

Het ligt er ook aan hoe zwaar de website is. Heb je een webshop met 100.000 artikelen heb je meer ser vers nodig dan een forum etc.

Stel dat je 10 servers zou hebben denk ik dat 1 persoon dat best moet kunnen beheren.

Door middel van reclame kun je dan zoveel geld verdienen dat je je geen zorgen hoeft te maken om geld als je zoveel bezoekers krijgt.

Ik zelf beheer voor mijn vaders bedrijf 30 servers en doe dit naast mijn eigen fulltime baan. De ene week kost het me 2 uurtjes. De andere week kost het 20 uurtjes.

Dus is moeilijk aan te geven
 
Ik zelf beheer voor mijn vaders bedrijf 30 servers en doe dit naast mijn eigen fulltime baan. De ene week kost het me 2 uurtjes. De andere week kost het 20 uurtjes.
Totdat er iets goed fout is en je bent de sjors. ;)

Als ik zo vrij mag zijn Yanik, je andere topics gelezen te hebben, moet ik Jasper wel een beetje gelijk geven.
Ik denk dat je maar eerst eens moet leren hoe een website in elkaar steekt; daarna eens kijken hoe servers werken, wat je precies wilt maken en dan een soort van business plan maken.

Je opent nu elke keer topics over dat je een website gaat maken, maar ik lees nergens dat je erover wilt leren. En dat is toch wel een beetje een vereiste met de plannen die je hebt.
 
Nee Femke. Is doe het beheer etc.

Als er grote storingen komen dan doet een andere partij deze oplossen voor ons. Ik heb het puur over het beheer.
 
Ik begin wel een beetje benieuwd te worden wat voor website het gaat worden :D
 
Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen hoeveel etc.

Het ligt er ook aan hoe zwaar de website is. Heb je een webshop met 100.000 artikelen heb je meer ser vers nodig dan een forum etc.

Stel dat je 10 servers zou hebben denk ik dat 1 persoon dat best moet kunnen beheren.

Door middel van reclame kun je dan zoveel geld verdienen dat je je geen zorgen hoeft te maken om geld als je zoveel bezoekers krijgt.

Ik zelf beheer voor mijn vaders bedrijf 30 servers en doe dit naast mijn eigen fulltime baan. De ene week kost het me 2 uurtjes. De andere week kost het 20 uurtjes.

Dus is moeilijk aan te geven

30 servers? OMg! wat voor bedrijf heeft jouw vader dan?
 
Hosting bedrijf.

Ik heb zelf ook een hosting bedrijf en draai op zijn platform.

Dus vandaar.

Voornamelijk draaien we cloud voor mkb. Terminal servers. Domain controllers. Exchange. Sql. Etc.

En daarnaast webservers applicatie servers Windows webservers voor .net websites etc.

Draaien op vmware en hyperv

Backups etc.

Heb alles samen met een extern bedrijf opgezet en ingeregeld. En ik doe dus het onderhoud etc. Storingen lossen hun op. Hun hebben ook de helpdesk voor de klanten.
 
Bedankt voor de antwoorden. Stel je voor dat ik een site laat hosten die minstens 1 miljoen bezoekers per maand krijgt. Wat zou mij dat kosten, advertenties op mijn website niet inbegrepen en wat zou het kosten met advertenties inbegrepen ( audio, video advertenties, eentje ( audio) voor elke bezoeker en eentje(video) voor elke bezoekers, met nog tekst/foto's advertenties erbij?
 
Nogmaals. Ligt eraan wat voor site je hebt.

Webshop met 100.000 artikelen of een wordpress site.

Dus je zult dan echt moeten vertellen wat voor site je wilt gaan maken.
 
Je staart je nu op dingen die misschien helemaal niet reëel is, dus ik ga met hans013 mee...........vertel wat je wilt. En qua kosten kunnen we helemaal niets zeggen. Zeker niet met advertenties, audio en weet ik wat je allemaal wilt, want we hebben geen glazen bol.

femke98 zei:
Ik denk dat je maar eerst eens moet leren hoe een website in elkaar steekt; daarna eens kijken hoe servers werken, wat je precies wilt maken en dan een soort van business plan maken.
 
Altijd die vragen over hoeveel servers, ppffff
1 miljoen bezoekers... uh, allemaal tegelijk? verspreid over 1 week / 1 maand / 1 jaar?
Wat staat er op de website? 5 pagina's met 50 regels tekst en een plaatje? Of een giga hoeveelheid aan HD movies?
En zo kan ik nog wel een hoop vragen stellen...

Maar ik begrijp dat je al een tijd aan het opstarten bent :d Neem dan een hosting pakket van pak 'm beet 10 Euro per maand. Daar zit alles in wat je nodig hebt. Tegen de tijd dat je wat bent gegroeid (en inkomsten gaat genereren) vraag je aan de hosting provider of zij het willen overzetten naar een VPS en het technische beheer willen doen. Als je nog groter wordt (hahaha) kies je voor een balanced enterprise oplossing van meerdere servers met een SLA bij de hosting provider.

Het beheer van de content ligt altijd bij jouw, nooit bij de hosting provider! Heb je bijvoorbeeld een webshop dan beheer jij alle producten, bestellingen, afhandeling/status, verzending, enz, enz.

En je registreert natuurlijk je idee (whatever) wereldwijd anders kan ik via een bedrijfje in Mongolie hetzelfde idee opzetten op een NL domein :)

Suc6 met je idee

*** een kostenplaatje. Als iedere 3 seconden 1 bezoeker 1 pagina van 1 kB opvraagt dan heb je in 1 maand 864.000 bezoekers met een dataverkeer van nog minder dan 1 GB. Een hosting pakket van 10 euro per maand is dan voldoende. Met dit antwoord kun je nix, maar ik kan met de vraag nix :)
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat jonge mensen nog steeds dromen hebben... nu nog even het echte werk doen... ;) ...
 
En een site begin je vaak eerst op een webhosting of een VPS (Virtuele server). Als deze drukker wordt kan je extra capaciteit bij je hostingafnemer bestellen.
Pas als je echt snelheid nodig hebt, en behoorlijk veel CPU gebruikt, kan je je taken opsplitsen in meerdere servers.
Zo kan je bijvoorbeeld een webserver gebruiken, en een aparte database-server, die je ook weer kan opsplitsen.

Om even een indruk te geven hoe dat bij Tweakers ging vanaf 1998 (eigen servers waren nog schaars en duur) en toen was zelfbouw een serieuse mogelijkheid. Nu heb je veel kant en klare servers.

http://tweakers.net/reviews/994/tweakers-punt-net-10-jaar-de-hostinggeschiedenis-1998-2001.html
http://tweakers.net/reviews/1004/tweakers-punt-net-10-jaar-de-hostinggeschiedenis-2001-2004.html

Je leest in ieder geval dat ze klein begonnen, en geëindigd zijn met een mooi serverrack.
Hun laatste review over hun situatie is van recent:
http://tweakers.net/reviews/4210/tweakers-serverpark-anno-2015.html
 
Google begon met een kleine 200 MHz server maar zij hadden een goed verhaal waarmee ze naar Intel en IBM gingen. Intel doneerde 2 servers en IBM doneerde 1 server. Google zorgde zelf voor 140 GB opslag en IBM doneerde nog eens 70 GB. Opslag in die tijd was duur. En daarbij kregen ze technische support van deze bedrijven en van een universiteit. Volg dit voorbeeld en ga met een goed verhaal naar een partij die je verder kan helpen :d

*** je hebt niets aan een idee dat je krampachtig bij je houdt zonder duidelijk verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan