Disk Boot Failure

Status
Niet open voor verdere reacties.

Toedeloe

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2005
Berichten
700
Ik heb een oude PC met daarop Windows XP, Ubuntu en Kubuntu geïnstalleerd. Deze PC wil ik opnieuw gebruiken maar alleen met Ubuntu als besturingssysteem. Echter, ik moest de 2 kapotte dvd-roms vervangen door één. Nu echter krijg ik bij het opstarten de melding "Disk Boot Failure - Insert systeem disk and press enter". Maar mijn nieuw geïnstalleerde DVD-rom aanvaardt geen enkele disk. Deze wordt er direct uitgegooid. Ik zocht reeds op Google en op dit forum naar een oplossing maar kon er geen vinden. Wil iemand miij raad geven wat ik moet doen? Alvast mijn grote dank.
 
Als het een IDE dvd-rom is dan kun je eens kijken of de jumper (master/slave) goed staat anders heeft hij misschien een conflict met je harde schijf.
 
@Terrarabo.
Bedankt. Weet ik dit ook weer. Probeer ook dingen te leren die ik nog niet weet.

Mvg
 
Vraag mij af hoe je wist dat de andere 2 kapot waren en waarom de nu gebruikte wel goed zou zijn.

Is het wel een DVD speler/brander waar de dvd in gaat en wat staat er op die dvd?
 
even in je bios kijken

Het lijkt er op dat je boot volgorde is veranderd.
want hij zou nog gewoon van je HDD moeten starten, tenzij je daar ook wat veranderd hebt.
Dus corrigeer de boot volgorde in je bios.
 
Inderdaad boot order in de bios aanpassen.

En de volgende keer je verhaal misschien iets duidelijker omschrijven :p

Aangepast:
In de bios kun je ze waarschijnlijk niet zien.
Reactie van buick hieronder zegt het. Je jumpers staan waarschijnlijk niet goed.

Je gebruikt nog IDE?
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk denk ik niet dat het de bootvolgorde is. Want ongeacht hoe die staat, dan moet hij nog steeds uiteindelijk bij de harddisk terechtkomen.
Het gaat om een oude PC dus denk ik eerder aan een master/slave jumper die verkeerd staat. Dan kan hij nl ook zowel de harddisk als de DVD niet meer lezen.
 
Alvast al zeer wel bedankt aan allen voor de tips. De PC waarover het gaat is een Medion PC MT5, Type MED MT 112. Deze PC heeft een paar jaar ongebruikt gestaan. Dat de 2 DVD-roms stuk waren weet ik doordat ik ze niet meer open kreeg: ze blokkeerden beide en ik moest ze manueel open trekken. Nu vandaag lukte dat manueel opendoen ook al niet meer vandaar dat ik besloot ze te vervangen door 1 DVD-rom die (neem ik aan) nog werkt. De kapotte DVD-roms waren: 1. Een Artec DVD-DVD-ROM Drive-IDE en 2. Sony DRU 810A-DVD +/- RW Drive-IDE.
Beide werden vervangen door Sony IDE CD-R/CD-RW Drive Model CRX175A1.
Op gebied van Bios ben ik echter wel een leek en het zou mij plezier doen indien iemand van jullie mij zou laten weten hoe ik aan de master/slave jumper kom en hoe die moet ingesteld staan. Als ik de rest goed begrijp moet de opstartvolgorde zijn: eerst de DVD-Rom en daarna de HDD. Ik ben ervan overtuigd dat ik met een beetje goede raad er zal uitgeraken. Hartelijk dank voor de moeite.
 
Zoals lange pier al schrijft het is een CD speler en DVD's worden niet herkend :D
De master/slave jumper zit achterop de speler naast de stekkers en daar staat ook bij hoe hij ingesteld moet worden. Over het algemeen op "slave" tenzij je harddisk daar al op staat.
 
Inderdaad, geen dvd-speler. Niet gezien! Ik ga op zoek naar een DVD-speler en probeer opnieuw. Dank voor de deskundige uitleg en de volgende keer zal ik beter naar het bord (moeten) kijken.
 
Ik heb mij een andere (oude en goede) DVD-rom aangeschaft en mijn probleem is inderdaad opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan