pc speelt oudere cd's niet af

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
947
Er zijn een aantal platenmaatschappijen (oa reprise en warner) die hebben tot pakweg 2008 cd's uitgebracht die niet op een pc konden worden afgespeeld. Een aantal cd's zijn nog steeds verkrijgbaar. Hoe kun je ze wel op je pc afspelen? Bestaan er loopwerkjes voor in een pc waarmee dat wel kan of is het een software kwestie? .
 
Wat gebeurt er precies als je ze afspeelt?
Voor een aantal beveiligde cd's is het voldoende om de autorun functie van de cdrom uit te zetten.
 
Ik heb hier een vijftal CD's van Warner (allemaal uit 2012) die niet alleen problemen geven op mijn PC, maar ook op mijn Blu-ray speler bij de TV. Ze spelen af met een zwaar vervormd geluid: je hoort de tracks met een hoop storing er doorheen. Ik heb dit probleem alleen maar met deze vijf Warner CD's, alle andere CD's die ik heb spelen prima af.

Ik heb 2 drives, een Pioneer en een Samsung. Met de Pioneer kan ik ze met geen mogelijkheid afspelen: het laden duurt verschrikkelijk lang en meestal zijn de CD's niet eens te benaderen.

In de Samsung drive doen ze het soms wel in één keer goed, maar meestal niet. Vaak moet ik dan de CD er (meermaals) opnieuw indoen om het normaal te laten afspelen. Wat in mijn geval ook helpt is om in de mediaspeler die je gebruikt snel tussen de tracks te wisselen tijdens het afspelen. Na een aantal keer wisselen verdwijnt de storing en speelt de CD normaal af (met dank aan bluto32 voor de oplossing):

http://answers.microsoft.com/en-us/...l/59931b6e-7e7d-4d88-a438-6afb1a8e3470?page=6

Er zijn veel berichten op diverse fora te vinden m.b.t. tot dit probleem. Bij sommige mensen is het probleem opgelost na een firmware update, anderen gebruiken een externe drive om de CD's af te spelen.

Indien je het vermoeden hebt dat de CD's beveiligd zijn tegen kopiëren kun je AnyDVD (commercieel) of DVDFab Passkey Lite (gratis) proberen om de beveiliging weg te halen. Ik heb beide programma's geprobeerd op mijn CD's, zonder resultaat. Ik denk overigens niet dat de CD's die ik heb beveiligd zijn.

Ik heb een Samsung SH-224BB met firmware SB01 / Windows 7 (64-bit). Ik merkte overigens geen verschil na de firmware update.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heeft het niks te maken met tegen kopieren beveiligde CD's. Ze zouden in dat geval wel af moeten spelen, maar zodra je wilt kopieren krijg je een bericht dat het (helaas) niet kan.
 
Vaak spelen beveiligde CD's zonder problemen af in normale CD spelers (HiFi/autoradio), maar niet op je PC:

http://www.slysoft.com/en/why-can-my-car-radio-play-my-protected-audio-cds-w-faq.20.440.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Copy_protection#Audio_CDs

Vaak krijg je helemaal geen bericht dat je een CD niet kunt kopiëren, maar tijdens het kopiëren gaat het mis of achteraf werkt de kopie niet/is de kwaliteit slecht.

Andere beveiligingen spelen de CD alleen op je PC af wanneer je de media player van de beveiliging gebruikt:

https://en.wikipedia.org/wiki/Extended_Copy_Protection
https://en.wikipedia.org/wiki/MediaMax_CD-3

Deze beveiligingen werden het meest gebruikt door Sony en EMI.

Ik denk zelf ook niet dat Warner CD's beveiligd zijn, maar helemaal zeker weet ik het niet.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem waar ik het over heb, doet zich voor op een recente desktop met hoogwaardige componenten van mijn zoon. Hij gebruikt daarbij een externe dac en hoogwaardige speakers. Dat heeft weliswaar niets van doen met het niet kunnen afspelen, maar is dan wel extra lu.... dat je niet je cd's kunt afspelen.

Ik heb de cd gisteravond ook eens in mijn gedateerde laptop Lenovo Thinkpad R61 (dual boot Linux Mint 17.3 en Windows 7) gestopt en daarin speelt hij wel af. Dwz in Linux Mint via VLC met vervorming en met Banshee zonder vervorming (voor zover je dat op de interne laptopspeakertjes kunt beoordelen). In Windows deed hij het ook goed met de media speler van Windows. Waarom dus wel kunnen afspelen op een oude laptop met een basic geluidskaart, vraag ik me dan af.

Bestaan er trouwens hoogwaardige inbouw loopwerkjes voor pc's specifiek voor audio cd's? In mijn geluidsinstallatie gebruik ik een dedicated cd-speler (dus volgens het Philips red-book protocol alleen bruikbaar voor audio cd's) en dat klinkt dus wel even iets anders dan een standaard cd-speler met een standaard pc-loopwerk die ik ook heb gebruikt.
 
Ik heb nog nooit gehoord dat er hoogwaardige CD loopwerken bestaan voor consumentengebruik in computers. Ze zullen er ongetwijfeld zijn en bij studio's in gebruik zijn. Prijsje zal zeker iets anders zijn dan die paar tientjes die we voor onze thuis pc betalen.
 
Rip je CD's met EAC (Naar een lossless formaat). Eerste nummer kan wel even duren (rest gaat daarna sneller) EN eerste nummer kan na rip ook vervormd klinken (deze dan gewoon opnieuw rippen).
Hierna heb je ook niks meer met loopwerken te maken. ;)
 
De CD's rippen met EAC is inderdaad wat ik ook gedaan heb. Het werkt hier echter alleen goed wanneer de CD zonder storing wordt afgespeeld, anders ziet het programma continue fouten tijdens het rippen (error correction). De rips waren allemaal goed volgens AccurateRip.

Plextor had in het verleden heel goede drives (erg duur), maar die worden niet meer gemaakt.
 
Ik heb ook nog mijn externe usb-drive van Samsung geprobeerd, maar die speelt ook geen cd af. Het gaat ons niet om rippen, branden e.d. maar puur om het optimaal afspelen van audio cd's in de pc. In principe zijn de oorspronkelijke cd-rom drives daarvoor het beste (cd/dvd drives zijn een compromis ten koste van de cd). Plextor was destijds de top voor die dingen, maar of die ze nog maakt kan ik nergens vinden.
 
Wanneer je de CD ript naar bijvoorbeeld FLAC kun je ze overal afspelen en ben je niet meer afhankelijk van een drive die de CD niet kan lezen. Ook kun je de rip weer terugbranden naar CD indien je dat wilt.

De 7 serie van Plextor zijn de laatste echte Plextor drives die gemaakt zijn (tot aan 2006). De 8 serie van een paar jaar terug waren drives door een ander bedrijf gemaakt met het Plextor label erop. Ze hebben zich nu op SSD's gefocust. Er worden volgens mij geen CD-ROM drives meer gemaakt.

Zo te zien hebben ze nog 1 drive beschikbaar:

http://www.goplextor.com/Product/Detail/PX-891SAF#/Features

The Plextor brand is widely known as producing the highest quality CD, especially audio CD, duplications and the PX-891SAF follows that path of CD Audio perfection. For those audiophiles who want to ensure the purest sound quality and clearest playback, the Plextor PX-891SAF is your best bet.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat ons niet om rippen, branden e.d. maar puur om het optimaal afspelen van audio cd's in de pc...
Voor optimaal afspelen (voorkom loopwerk problemen en error correctie) zou ik juist voor rippen kiezen.
En dan bij voorkeur rippen waarbij eventueel vaker dan 1x wordt gelezen om zeker te weten dat juiste data wordt verzameld (EAC dus).
En ja DVD spelers en branders zijn een compromis. Ouderwetse (echte CD) is beste (of digitaal uitgang van goede CD speler gebruiken).
Makkelijks is goed rippen. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan