RAM-poorten (bijna) stuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

malwarespawner

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2012
Hallo. Ik heb een vraag over mijn MSI k9n6pgm2-v2 moederbord. Er is helemaal niets mis met de computer zelf, alle hardware werkt prima, maar er is toch iets wat me in de weg zit. Deze Computer kwam met 4GB RAM. De computer heeft 2 slots om DDR2 RAM erin te doen, maar 1 slot werkt gewoon helemaal niet meer, hoe vaak ik ook blijf pruttelen (miss. gebogen pinnen), de computer blijft dan steeds piepen (3x AKA Geen RAM). Bij de andere slot moet je echt nauwkeurig zijn om dat ding aan de praat de krijgen. Ik wissel soms wel eens een harde schijf met de ingebouwde DVD-speler, maar daarna kan de PC toch het RAM niet meer herkennen.

Specs:
Cooler Master RP-550-PCAP 550W Power Supply
MSI K9N6PGM2-V2 Moederbord
AMD Phenom II X2 550 Dual Core Processor (AM3 Socket);
ATI Radeon HD 5450 Videokaart (PCI-E);
1x IDE (master+slave) Slot + 2 Sata slots.
1GB RAM (ja maar 1GB op zo'n krachtige PC)

Mijn vraag is: Is er een mogelijkheid om de gebroken slots te kunnen repareren zonder nog meer schade aan te richten?

mvg

Ray van der Horst

PS. Als ik 1GB RAM in de slot doe geeft de BIOS (en Windows) 1GB aan, maar bij 2GB geeft deze ook maar 1GB aan. Ik gebruik nu Windows XP Pro 64-bit sinds dit de enige besturingsysteem waar 1GB voldoende is

Laatst bewerkt:
miss laten solderen bij iemand of kijk bij star>this pc {rechter muis knop}>manage en dan daar ergens kijken suc6

1. Solderen gaat niets worden. Een RAM-slot heeft hele kleine pinnetjes en daardoor ook kleine groeven, en daar kan een soldeerapparaat niet bij.

2. Ik heb al door middel van Geavanceerde systeeminstellingen de Page File veranderd (virtueel RAM). deze computer kan nu ruim 2.5GB aan, maar dan is deze wel traag, want Page File loopt via je harde schijf, met een snelheid van 30MBps.

Waarom ga je ervan uit dat het aan de geheugensloten zou liggen, het geheugen zelf is naast de bios en de chipset vaker het probleem.
Ook electrische lekkage van de elco's met die antieke moederborden kunnen het probleem veroorzaken.

Euvel is dat het vaak alleen door een diagnostic pci card te ontdekken is.

Geen geld voor een upgrade?

Slots zelf is zeer onwaarschijnlijk, maar als je er van overtuigd bent dat daar het probleem ligt, zou je de grote truc met de oven kunnen proberen. Dat kan eventuele soldeerproblemen oplossen. Toepassing is op eigen risico. -> http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1433744

<knip>
Ik heb (meerdere malen) een compleet moederbord in de oven gehad.
Dat betrof een Acer moederbord (laptop uiteraard) met een Geforce chip die het opgaf.

Gewoon zoveel mogelijk strippen van het bord (plastic, stickers en zeker de batterij als die aanwezig is).
Ik had het bord dan op alluminium folie bolletjes staan zodat het bord niet plat op de bakplaat ligt.
Zelf liet ik de oven voorverwarmen op 200ºC en dan 10 minuutjes bakken en dan vervolgens langzaam afkoelen (niet na 10 minuten oven los, ding eruit, nee liet em dan vaak 45 min tot een uur afkoelen in de oven met de deur op een kiertje).

Dit is bij een 2 Acer borden een paar keer goed gegaan (dingen gaan na verloop van tijd weer kapot), maar na 3-4x bakken werkt het niet zo best meer (een van de twee borden deed het niet meer na 4e keer bakken).

Uiteraard is er geen garantie dat het goed gaat, je kan altijd de pech hebben dat er een onderdeel afvalt of dat het ding nadien niet meer werkt. Het is en blijft een risico.
</knip>

Gebruik je wel oud geheugen? Dit moederbord werkt nog met DDR2 667/800.

• Supports Dual Channel DDR2 667/800
- 2 DDR2 DIMMs (240pin / 1.8V)
- Supports a maximum memory size up to 8GB.

Gezien de prijzen van dat type geheugen (45 euro/GB) ben je al snel beter af met een nieuw moederbord.

verder staat er op de MSI site deze waarschuwing bij dit type bord:

"MSI Reminds you:
Because of the limitations of chipset, this MB does not support Win98/ME."

Zegt ook iets over de leeftijd. :d

Waarom ga je ervan uit dat het aan de geheugensloten zou liggen, het geheugen zelf is naast de bios en de chipset vaker het probleem.
Ook electrische lekkage van de elco's met die antieke moederborden kunnen het probleem veroorzaken.

Euvel is dat het vaak alleen door een diagnostic pci card te ontdekken is.

Geen geld voor een upgrade?

Omdat als ik heel even een tikje op het RAM geef, dat dan alles vastloopt helemaal vastloopt (en soms met een 100% HDD indicatorlampje). Nee geen geld voor een upgrade. We zijn best arm, en deze pc hebben we overgekocht voor 130 Euro toen alles nog prima werkte.

Slots zelf is zeer onwaarschijnlijk, maar als je er van overtuigd bent dat daar het probleem ligt, zou je de grote truc met de oven kunnen proberen. Dat kan eventuele soldeerproblemen oplossen. Toepassing is op eigen risico. -> http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1433744

Mijn magnetron-oven is waarschijnlijk te klein om het moederbord erin te krijgen + ik wil niet riskeren dat het moederbord het straks helemaal niet meer doet. Dit heeft niets met een videokaart te maken

Gebruik je wel oud geheugen? Dit moederbord werkt nog met DDR2 667/800.

• Supports Dual Channel DDR2 667/800
- 2 DDR2 DIMMs (240pin / 1.8V)
- Supports a maximum memory size up to 8GB.

Gezien de prijzen van dat type geheugen (45 euro/GB) ben je al snel beter af met een nieuw moederbord.

verder staat er op de MSI site deze waarschuwing bij dit type bord:

"MSI Reminds you:
Because of the limitations of chipset, this MB does not support Win98/ME."

Zegt ook iets over de leeftijd. :d

Ik gebruik nu de Kingston HyperX KHX6400D2K2/2G 2GB RAM-stick, dit is geen oud geheugen en Windows 7/8/10 (op andere harde schijven) konden ook maar 1GB ondersteunen. Deze computer gebruikt nu Windows XP 64-bit sinds XP 3 bit steeds crasht en deze prima werkt.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik nu de Kingston HyperX KHX6400D2K2/2G 2GB RAM-stick, dit is geen oud geheugen en Windows 7/8/10 (op andere harde schijven) konden ook maar 1GB ondersteunen. Deze computer gebruikt nu Windows XP 64-bit sinds XP 3 bit steeds crasht en deze prima werkt.

Die stick is onderdeel van een set van 2. (2x 1 GB)
http://www.ec.kingston.com/ecom/hyperx_us/partsinfo.asp?root=&ktcpartno=KHX6400D2K2/2G

Je zou de RAM connector nog kunnen bespuiten met Contactreiniger en kijken of dat wat uithaalt, maar dan zit je ook alweer op 2-3 tientjes en dat is meer dan wat het hele moederbord waard is (volgens Tweakers zelfs nieuw nooit meer dan 50 Euro gekost dus voor 15 euro moet je wel ergens aan een dergelijk bord kunnen komen)

Horen dus normaal gesproken met 2 tegelijk in de PC te zitten

Zo'n kit is voor de dual-channel maar kun je gewoon los gebruiken....
Elco's al nagezien?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan